در گفت‌وگو با برنا مطرح شد

احتمال ایجاد اثرات معکوس با تزریق پیاپی واکسن/ سویه XE در ایران شناسایی نشده است

۱۴۰۱/۰۱/۲۷ - ۰۶:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۸۰۷
احتمال ایجاد اثرات معکوس با تزریق پیاپی واکسن/ سویه XE در ایران شناسایی نشده است
متخصص ویروس شناسی پزشکی گفت:تزریق دز چهارم واکسن برای مردم عادی و حتی برای کادر بهداشت و درمان نیز خیلی لازم نیست چراکه سیستم ایمنی ما سه بار تحریک شده است و خیلی هم نباید سیستم ایمنی را تحریک کرد چراکه ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

حسین کیوانی متخصص ویروس شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد:  سازمان بهداشت جهانی شناسایی ویروس های جدید را به طور کلی براساس تغییراتی که از شرایط نرمال اتفاق می افتد انجام می دهد.

وی با بیان اینکه ویروس ها پایش ها می شوند و توالی ژنوم آن ها به طور متوالی مطالعه می شود و میبینند که با ژنوم های قبلی تغییراتی دارد و اسمی روی آن می گذارند، افزود: مهم این است که این سویه چه خصوصات مهمی داشته باشد. برخی از سویه ها تغییر مهمی را در موضوع بیماری زایی و قدرت سرایت ویروس ایجاد نمی کنند.

کیوانی ادامه داد: سویه هایی مهم هستند که یک ویژگی هایی داشته باشند و سازمان بهداشت جهانی روی آن ها مطالعه و اطلاع رسانی می کند. مطالعه می شود زمانی که این سویه های شایع می شوند چه عوارضی را ایجاد می کنند.

متخصص ویروس شناسی پزشکی بیان کرد: سویه XE یکی از زیرشاخه های اومیکرون است چرا که همانطور که ویروس ها تکثیر پیدا می کنند تغییراتی نیز در آن ها ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه سویه XE تفاوت زیادی با اومیکرون ندارد اما نشان می دهد که اومیکرون نیز تغییر پیدا کرده است، افزود: این سویه مقدار کمی بیماری زایی بیشتری دارد و این چیزی حدود 10 درصد است نه 10 برابر.

کیوانی گفت: دلتا قدرت سرایت 10 برابری نسبت به سویه ووهان داشت. کلا اومیکرون ها واکسن گریز هستند و سویه XE  چون تغییراتی پیدا کرده است از واکسن فرار می کند.

این متخصص ویروس شناسی پزشکی افزود: سویه XE در ایران شناسایی نشده است و البته خطری هم ندارد چرا که جمعیت بالایی واکسینه شدند و کرونا تنها تلفات جزیی را رقم خواهد زد و جامعه به این مقدار عادت کرده است چرا که بیشتر افراد مسن و افراد دارای بیماری های زمینه ای بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه زمان تزریق واکسن ها مهم هستند؛ یکی از دلایلی که ایران مشکلات کمتری در زمان شیوع اومیکرون داشت، واکسیناسیون بود، افزود: ما تازه بیشتر جامعه را واکسن زده بودیم و آنتی بادی همچنان در خون ما بود و سیستم ایمنی ما آمادگی مقابله با اومیکرون را داشت.

کیوانی گفت: ایمنی جمعی 5 تا 6 ماه بعد از واکسیناسیون کم می شود اما جوری نیست که از بین برود. ما اومیکرون را خفیف گرفتیم و نسبت به وضعیت دنیا افراد کمتری مبتلا شدند و تلفات کمتری نیز داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا به دلیل اینکه واکسیناسیون را زودتر از ما شروع کرده بودند، تلفات بیشتری داشتند چرا که ایمنی آن ها پایین آمده بود، افزود: البته 50 تا 60 درصد جمعیت آن ها قبول کردند که واکسن بزنند و نیمی از جمعیت آن ها مخالف واکسن بودند.

کیوانی گفت: در حال حاضر ایمنی بدی در جامعه نداریم و سویه XE نیز نمی تواند در جامعه ما موجب به ایجاد پیک شود. همچنین چون بیشتر مردم ایران به اومیکرون و عفونت طبیعی مبتلا شدند که این امر خیلی بهتر و جامع تر از واکسن است.

وی درباره اهمیت تزریق دز چهارم واکسن کرونا تصریح کرد: هم اکنون تزریق دز چهارم واکسن برای مردم عادی و حتی برای کادر بهداشت و درمان نیز خیلی لازم نیست چراکه سیستم ایمنی ما سه بار تحریک شده است و خیلی هم نباید سیستم ایمنی را تحریک کرد چراکه ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

کیوانی ادامه داد: اگر نوعی از ویروس کرونا شیوع پیدا کرد که خیلی متفاوت بود و به سرعت نیز شیوع پیدا کرد شاید واکسیناسیون با واکسنی که ویروس داخل آن اومیکرون، دلتا و یا ویروس جدیدتری است، می تواند پوشش خوبی به جامعه دهد.

این متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: در جامعه ما دو ویروس دلتا و اومیکرون در جامعه وجود دارد و اگر واکسنی ساخته شود که این دو را باهم داشته باشد می تواند برای پوشش واکسیناسیون دز چهارم گذینه ی مناسبی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز