محیط‌زیست مجوزی برای پتروشیمی میانکاله صادر نکرده است

۱۴۰۱/۰۱/۲۷ - ۱۳:۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۳۱۹۳۱۶
محیط‌زیست مجوزی برای پتروشیمی میانکاله صادر نکرده است
رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌ سازمان محیط‌زیست مجوزی برای پتروشیمی میانکاله صادر نکرده و کلنگی هم که بر زمین خورد از لحاظ سازمان محیط‌زیست فاقد اعتبار است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست، با حضور در یک برنامه تلوزیونی با اشاره به اینکه  70 درصد ریزگردها منشأ خارجی دارد که خاستگاه آن کشورهای اطراف به‌ویژه عراق، سوریه و عربستان است گفت: 270 میلیون هکتار کانون گردوغبار در اطراف ایران وجود دارد که 145 میلیون تن گردوغبار تولید می‌کند که باید با دیپلماسی محیط زیستی برای مهار آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. 

وی با بیان اینکه 26 استان درگیر گردوغبار شد و شاخص آلودگی هوا در تهران به 450 رسید، گفت: حتی اگر بارش‌ها نرمال باشد، مناطقی از مرکز، جنوب شرق ، یا شمال شرق و جنوب غرب مستعد گردوغبار هستند؛ در داخل کشور هم 35 میلیون هکتار سطح کانون گردوغبار شناسایی‌شده است که با تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها و از بین رفتن حق آبه تالاب‌ها افزایش هم خواهد یافت. 

رئیس سازمان محیط‌زیست بابیان اینکه در داخل کشور 4 میلیون و دویست هزار تن گردوغبار تولید می‌شود، ادامه داد: کاهش بارش‌ها، سوء مدیریت در مصرف آب و وضعیت کشورهای همسایه موجب شد موضوع ریز گردها و آلودگی هوا به یک مسئله ملی تبدیل شود.

وی گفت: یزد، کرمان، سمنان، سیستان و بلوچستان و خوزستان با توجه به منابع آبی که دارد غالباً ریز گردهایی در طی سال‌های تجربه می‌کرد اما پس‌ازاین دوره خشک‌سالی که اتفاق افتاد این پدیده کامل تشدید شد.

سلاجقه افزود: مسئله محیط‌زیست جزء حقوق عامه است و ایران ازنظر توپوگرافی، اقلیم، خاک‌شناسی و پوشش گیاهی در منطقه خشک قرارگرفته است و با مسائل متعدد زیست‌محیطی روبروست.

وی درباره ستاد ملی گردوغبار گفت: این ستاد از سال 87 تشکیل شد اما آئین‌نامه اجرایی آن در سال گذشته‌ابلاغ شد؛ کارگروه مقابله با گردوغبار از 16 دستگاه اجرایی تشکیل‌شده و سازمان محیط‌زیست مسئولیت هماهنگ‌کننده این ستاد است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره ضمانت اجرایی مصوبات کارگروه گردوغبار گفت: تکلیف دستگاه‌ها کامل مشخص است و وظیفه ما پیگیری برای اجراشدن مصوبات است؛ اگر اعتبارات تأمین شود در مقابله با گردوغبار موفق خواهیم شد.

سلاجقه افزود: در دولت یک همدلی و هماهنگی خوبی برای مسائل محیط‌زیست وجود دارد اما در قسمت‌هایی که بارش‌ها کم است و آب وجود ندارد این مسئله را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در کانون‌های خوزستان سال قبل خوب وارد شد و سازمان محیط‌زیست کارهای خیلی خوبی انجام داد اما دو سال قبل تا حدودی کانون‌های اصلی ریز گردها را مهار کردند و تقریباً توانستند ریز گردها را کاهش دهند. امسال در نشست‌ها و گفتگوهای دوجانبه که داشتیم خوشبختانه دیدیم که کشور عراق خیلی تمایل دارد با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دیپلماسی محیط‌زیست هموار کننده دیپلماسی سیاسی است. در تیرماه نشستی با وزرای محیط‌زیست 15 کشور برگزار می‌شود تا مسائل زیست‌محیطی را بررسی کنیم.

سلاجقه افزود: مذاکرات با افغانستان، عراق، سوریه و ترکیه برای مهار ریز گردها دنبال می‌شود.

وی درباره تردد خودروهای آلاینده گفت: طبق قانون هوای پاک از ابتدای امسال باید تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از رده خارج شوند اما وزارت صمت یک بازه زمانی سه‌ماهه از دولت خواست؛ اما پس‌ازآن از تردد آن‌ها جلوگیری می‌شود. 

سلاجقه در پاسخ به این سؤال که مصوبه قانون هوای پاک مربوط به 25 سال پیش است اما چرا این قانون به‌خوبی اجرا نمی‌شود و ما همچنان شاهد آلودگی هوا هستیم گفت: در این زمینه یکی از بحث‌های اصلی نبود اراده ملی برای اجرای قانون است در همین دولت ستاد هوای پاک و ستاد هوای آلودگی کلان‌شهرهای کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد. 

وی افزود: محل تأمین اعتبار برقی کردن اتوبوس‌ها ، گازسوز کردن تاکسی‌ها و از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری کامل مشخص است که معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد. 

 سلاجقه درباره ماجرای پتروشیمی میانکاله گفت: همه طرح‌های اقتصادی باید مجوزهای محیط‌زیست را دریافت کنند و آن شرکت یا شخصی که قصد احداث پتروشیمی را دارد، ابتدا باید سازمان محیط‌زیست این موضوع را بررسی کند.

وی افزود: در رابطه با پتروشیمی میانکاله این مجوز دریافت نشده یعنی سازمان محیط‌زیست این مجوز را نداده است و کلنگی هم که بر زمین خورد از لحاظ سازمان محیط‌زیست فاقد اعتبار است چون مجوزهای محیط زیستی را ندارد و این بحث، کاملاً قانونی است. 

سلاجقه گفت: با برخی فشارها به‌نوعی مردم را مردم سپر قرار می‌دهند؛ از همه همکاران در مجموعه دولت و از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که واقعاً پشتیبان دولت هستند تقاضا می‌کنیم در مسائل تخصص و علمی اجازه بدهند که دستگاه مربوطه خودش نظر بدهد.

وی درباره ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیستی از سوی رهبر انقلاب، گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار عالمانه و مترقی است اما این سیاست‌ها در سالیان گذشته خوب اجرانشده است.

سلاجقه افزود: خوشبختانه یک کارگروه ویژه در سازمان تشکیل‌شده است و همه دستگاه‌های ذی‌ربط وظایفشان مشخص است و جلسات مرتب در حال برگزاری است. 

وی درباره انقراض گونه‌های جانوری و ممنوعیت شکار هم گفت: سه میلیون اسلحه شکاری غیرمجاز در کشور وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را جمع‌آوری کنیم؛ رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری فرمودند که شکارممنوع است مگر در موارد خاص و صرفاً برای قوت الیموت مجاز است و اجرای این فرمایش رهبر انقلاب را در دستور کار قراردادیم.

سلاجقه درباره حمایت از محیط بانان گفت: قانون خوبی برای حمایت از محیط‌بانان وجود داشت که آنان حق تیر داشتند اما متأسفانه در قانون بعدی حذف و دچار ابهام شد؛ آئین‌نامه جدید را برای حمایت از این عزیزان به مجلس فرستادیم تا از جنبه تجهیزاتی از محیط‌بانان دفاع کنیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز