محبوب‌فر: مالکان طرح پتروشیمی میانکاله به دنبال زمین خواری/ پیامد های محیط زیستی احداث پتروشیمی میانکاله چیست؟

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۰۳:۰۲:۱۵
کد خبر: ۱۳۱۹۷۷۲
محبوب‌فر: مالکان طرح پتروشیمی میانکاله به دنبال زمین خواری/ پیامد های محیط زیستی احداث پتروشیمی میانکاله چیست؟
پژوهشگر حوزه بحران های محیطی گفت: مالکان پتروشیمی میانکاله به دنبال زمین خواری هستند و نهایتا هم می دانند که این پتروشیمی به دلایل مشکلات متعدد فرجامی نخواهد داشت.

محمدرضا محبوب فر  کارشناس و پژوهشگر حوزه بحران های محیطی و توسعه پایدار در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره مخاطرات زیست محیطی احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله اظهار کرد: احداث پتروشیمی در منطقه حفاظت شده میانکاله مغایر با توسعه پایدار و نگهداری از مناطق حفاظت شده است.

وی باتاکید براینکه طرح احداث پتروشیمی در میانکاله مجوز محیط زیستی ندارد بیان کرد: احداث پتروشیمی هم گونه های جانوری و هم گیاهان منطقه را درگیر پیامد های منفی زیست محیطی می کند. صنعتی پتروشیمی صنعت آب بری است و باتوجه به اینکه منطقه حفاظت شده میانکاله با کمبود حقآبه دست و پنجه نرم می کند و با بحران آبی مواجه است می تواند آن را وارد بحران عمیق تری کند به طوریکه پس از 5سال این نقطه را به سمت خشکی کامل پیش ببرد.

پژوهشگر حوزه بحران های محیطی ادامه داد: صنعت پتروشیمی نیازمند برق است و درحال حاضر بسیاری از واحد های پتروشیمی در سطح کشور با چالش تامین برق مواجه هستند به همین سبب مشاهده می کنیم که متاسفانه از مازوت به جای برق استفاده می کنند بنابراین این اتفاق برای پترو شیمی میانکاله هم رخ می دهد و سوخت اصلی و انرژی آن مازوت خواهد بود که این امر منجر به آلودگی هوا منطقه خواهد شد و ساکنین را از ماندن در منطقه منصرف می کند.

محبوب فر ایجاد پساب را یکی دیگر از پیامدهای احداث پتروشیمی در میانکاله برشمرد و گفت: پسابی که صنعت پتروشیمی تولید می کند شیمیایی و آلوده است و این فاضلاب به آب های زیرزمینی و آب های سطحی می شود وارد می شود و مردم ، دامداران ، حیوانات و گیاهان منطقه را از بین برده و باعث مسمومیت پرندگان و آبزیان می شود.

 

وی افزود: آب که آلوده شود قطعا خاک و هوا هم به علت وابستگی که به یکدیگر دارند آلوده خواهند شد همچنین با فرسایش خاک پوشش گیاهی آن منطقه تخریب می شود علاوه براین از مهاجرت پرندگان نادر به تالاب میانکاله جلوگیری خواهد شد.

پژوهشگر حوزه بحران های محیطی درباره علت اینکه عده ای به صرافت افتادند تا هرچه زودتر این امر به بهره برداری برسد خاطرنشان کرد: این افراد به دنبال زمین خواری هستند و نهایتا هم می دانند که این پتروشیمی به دلایل مشکلات متعدد فرجامی نخواهد داشت اما آنان می توانند زمین هایی که به اسم پتروشیمی قبضه کردند را تغییر کاربری داده و به صورت ویلا و کمپ های گردشگری بفروشند و از این موضوع سودا گری مالی انجام دهند.

محبوب فر در پایان تصریح کرد:تالاب میانکاله فقط مختص مردم آن منطقه نیست احداث پتروشیمی در آنجا تهدید جدی برای منابع طبیعی محسوب می شود و همه مردم باید برای از دسترس خارج شدن طرح پتروشیمی تلاش کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز