در گفت‌وگو با برنا

دانش بنیان ها هیچ محدودیتی برای صادرات محصولاتشان ندارند

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۱۳:۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۳۲۰۱۷۵
دانش بنیان ها هیچ محدودیتی برای صادرات محصولاتشان ندارند
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: متأسفانه باور راسخی نسبت به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد تا برای ورود این شرکت‌ها به بازار کسب و کار تلاشی شود.

بهرام بارانی، یکی از فعالان عرصه تولید داخل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌هایی هستند که دانش فناوری را بومی‌سازی می‌کنند و براساس دانش فناوری یک محصولی را خلق می‌کنند و می‌توانند آن محصول را توسعه دهند و سپس خواهند توانست در خلق محصولات مورد نیاز صنایع کشور اثرگذار خواهند بود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در صادرات‌محور کردن تولیدات داخل کشور دارند، اظهار کرد: چون دانش فناوری برای خودشان هست و هیچ محدودیتی هم در در عرصه جهانی برای صادرات کالاها ندارند. 

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان عنوان کرد: شرکتی که می‌خواهد دانش‌بنیان تلقی شود باید در فرآیندهای مدیریت کسب و کار مانند مدیریت مالی و اعتباری، فروش و مراحل ساخت از دانش لازم و همتراز با محصولی که تولید می‌کند بهره‌مند باشد. بنابراین در بسیاری از مواقع محصولی را در یک سازمانی تولید می‌کنیم اما دانش خدمات پس از فروش آن کمتر از تولید محصول است، درصورتی‌که دانش خدمات پس از فروش و دانش طراحی مهندسی و دانش مدیریت مالی و اعتباری و دانش منابع انسانی باید با یکدیگر در یک ترازی رشد کنند تا بتوان عنوان دانش‌بنیان را برای شرکت‌هایی که ادعای دانش‌بنیان‌بودن دارند، نهاد.

بارانی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از فناوری روز دنیا توسط ایرانی‌های خارج از کشور خلق شده است، گفت: در اکثر گروه‌های کاری در جهان یک ایرانی صاحب نظر حضور دارد. مثلاً فناوری بلوتوث توسط یک خانم ایرانی اختراع شد. 

وی اضافه کرد: متأسفانه باور راسخی نسبت به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد تا برای ورود این شرکت‌ها به بازار کسب و کار تلاشی شود، به خاطر همین اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی توان مالی خوبی ندارند اما شرکت‌های شبه‌سازنده که کالا را وارد می‌کنند وتغییراتی در آنها می‌دهند از وضعیت مالی بهتری برخوردارند. برخی مدیران صنعت نفت مصاحبه‌ای را انجام داده‌اند و گفته‌اند که شرکت‌های دانش‌بنیان در تهیه ضمانت‌نامه یا تأمین نقدینگی به شدت با مشکل مواجه هستند، اما شرکت‌های شبه‌سازنده خیلی راحت از امکانات خوب بانکی بهره می‌برند.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: شرایط کسب و کار به‌گونه‌ای است که شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌تواند به راحتی رشد کنند، اما شرکت‌هایی که واردکننده تجهیزات هستند بسیار راحت‌تر رشد می‌کنند.

بارانی با بیان اینکه اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال شوند به فوریت می‌توانند رقیب‌ خوبی با مزیت‌های بهتر در بازارهای جهانی برای رقبای جهانی باشند، اظهار کرد: به ‌عنوان مثال خودروسازان هرچند فروش بالایی در داخل کشور دارند اما چون دانش‌بنیان نیستند نمی‌توانند فروش جهانی داشته باشند، در مقابل شرکت‌هایی مانند شرکت‌های حمل و نقل حمل و نقل اینترنتی در داخل قابلیت رقابت با شرکت‌های خارجی را دارند. 

وی افزود: ما همچنان در حوزه کالاهای راهبردی با مشکل مواجه هستیم. شک نکیند کالا و تجهیزاتی وجود ندارد که در ایران نتوان آن را تولید کرد و جوانان ما در هیچ فناوری و تکنولوژی درمانده نیستند. اما تا زمانی‌که نظام اجرا و انجام کار توسط دولت میل به شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشد همچنان ما در حوزه کالاهای راهبردی با مشکل مواجه هستیم. 

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خوداثباتی‌شان را انجام داده‌اند و اکنون وقت آن است که بازار به آنها نگاه کند و نباید مدام نگاه‌ها به سمت غرب باشد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز