ساماندهی و تجاری سازی صنایع دستی به کجا رسید؟/ رونق دوباره صنایع دستی زیر سایه حمایت مدیران

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۷:۳۳:۳۵
کد خبر: ۱۳۲۰۲۲۹
ساماندهی و تجاری سازی صنایع دستی به کجا رسید؟/ رونق دوباره صنایع دستی زیر سایه حمایت مدیران
امروزه که سبک زندگی مدرن سایه خود را بر سر زندگی اصیل ایرانی انداخته است، استفاده از صنایع دستی بیانگر بخشی از هویت فرهنگمان است و باید با حمایت از این صنعت و استفاده آن در زندگی روزمره از این محصولات استقبال کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروزه که سبک زندگی مدرن سایه خود را بر سر زندگی اصیل ایرانی انداخته است، استفاده از صنایع دستی که بخشی از هویت هر فرهنگ است و روحی تازه در خانه های ایرانی می بخشد کمتر به چشم می خورد این درحالیست که هویت هر کشوری را می‌توان در لا به لای فرهنگ و تاریخ آن تمدن کهن یافت.

در ایران حدود ۳۷۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که در ۲۴ دسته قرار می‌گیرند و به نوعی می توان گفت هیچ استانی را نداریم که هنرمندان صنایع دستی در آن فعالیت نداشته باشند.

این صنعت یکی از عوامل پیونددهنده بین فرهنگ، اقتصاد و هنر است و بی توجهی به این بخش و نبود سیاست های حمایتی از آن پیامدهای منفی زیادی از جمله؛ کم رونق شدن کیفیت آثار هنری، عدم ثبات شغلی، رکود بازار و از دست رفتن جایگاه هنر در اقتصاد کشور را به دنبال دارد.

صنایع دستی ایران در جهان حرف اول را می زند و با سایر کشورها تفاوت های شاخص دارد که مهم‌ترین آن ایده‌پردازی و خلاقیت مردم کشورمان است.

صنایع دست ساز به علت زمان زیادی که برای ساخت آنها صرف شده و دقت و تمرکز بالا در تولیدشان ارزش بالایی دارند علاوه براین این صنعت یک منبع مهم ارزش افزوده و بهره وری اقتصادی است اما متاسفانه امروزه در ایران این صنایع به دلایل متعددی از جمله توسعه صنایع مدرن، کمبود بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی و همچنین نبود حمایت کافی مسؤولان، مورد بی مهری قرار گرفته است.

صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. کسب اطلاعات در مورد شناخت از بازارهای جهانی و برخورداری از سیاست های حمایتی وتشویقی دولت و بکارگیری آمیخته بازاریابی، از مهمترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقاء سطح عملکرد صادراتی می باشد.

اینکه رکود این صنعت مهم در کشور را گردن صنعتی شدن بیندازیم توجیه بزرگی است چراکه بارها شاهد بودیم با حمایت کردن از ایده های جوانان استقبال خوبی از صنایع محروم کشور شده است برای مثال میتوان به سوزن دوزی بلوچ که با تلفیق ایده های خلاقانه امروزه و تغییر کاربری طرفداران زیاده پیدا کرده است اشاره کرد.

صنایع دستی

در این باره فرهاد فلاح  مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بازاریابی درستی انجام شود و مسئولان زمینه لازم را برای جوانان فراهم کنند آنان از تولید این محصولات استقبال خواهند کرد خاطر نشان کرد: درست است، ما باید تغییر کاربری دهیم و کاربری های جدید تعریف کنیم چراکه برخی کاربری ها با شرایط روز جامعه همخوانی ندارند.

 مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی به فعالیت مطلوب جوانان بلوچ اشاره کرد و گفت: مثلا سوزن دوزی بلوچ بین مردم جا افتاده است تا حالا سوزن دوزی بلوچ روی لباس، رومیزی و روتختی انجام میشده اما به علت گران بودن و توان پایین خرید در جامعه استقبال کمتری از آن می‌شده است امانسل جوان در بلوچستان  با ایده جدید به زیورآلات که از سوزندوزی بلوچ استفاده می شود، روی آوردند و شروع به کسب درآمد از آن کردند. سکه دوزی بلوچ نیز ناشناخته است. ما در حال تلاش برای رواج این محصول  هستیم.

سوزن دوزی

با وجود اینکه ما بارها خواستار ارائه گزارش عملکرد از مسئولان این حوزه بودیم اما مدیران مربوطه از جمله مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی جوابگو نبودند.

 سید حسین علوی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اظهار کرد:  ما در نمایشگاه سی و پنجم نگاه حمایتی را دنبال می کنیم. شاید حمایت هم واژه درستی نباشد، ما وظیفه نوکری خودمان را انجام می دهیم و هنرمندان باید از ما حمایت کنند.

یکی از خبرنگاران گفت که صحبت های شما شعاری است و توقعات را بالا می برد و اگر نتوانید کاری کنید، اعتراض ها بیشتر می شود ،علوی در پاسخ گفت: شعار هم ضرر و خطر دارد هم منفعت، خطر آنجایی است که تبدیل به حرف اضافی شود و منفعت اش هم آنجاست که تکلیف افراد را روشن می کند و شما راحت تر می توانید از من مطالبه داشته باشید.

وی افزود: یا من می توانستم کاری کنم و نکردم که باید مواخذه شوم یا واقعا نتوانسته ام. شعار چیز بدی نیست شعارزدگی بد است و کسی که از بالا رفتن توقعات مردم باید نگران باشد من هستم.

حال که وقت مطالبه گری رسیده است مسئولان زیر قول های خود زده اند.

صنایع دستی یکی از مهم ترین میراث به جامانده از نیاکان یک سرزمین است. که یک ملت باید برای حفظ و بقای آن بکوشد. گردشگری در نوروز 1401 پس از دوسال سخت کرونایی اوج گرفت و به دنبال آن درصنایع دستی نیز شاهد رشد بودیم.

حصیرباف

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی گفت: در نوروز امسال، ۷۲۴ بازارچه موقت صنایع‌دستی با ۸۵۰۷ غرفه در سراسر کشور برپا شد که در مجموع ۱۲۴ میلیارد تومان محصولات صنایع‌دستی در این بازارچه‌های موقت نوروزی به فروش رسید.

محمودیان ادامه داد: معرفی شهرها و روستاهای ملی  از طریق نصب بنر در ورودی و خروجی  شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، معرفی صنایع‌دستی بومی استان‌ها، معرفی آثار دارای مهراصالت ملی و بین‌المللی، معرفی استادکاران فعال و شاخص استانی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، پخش برنامه‌ها و جشن‌های نوروزی، اقدامات شاخص صنایع‌دستی و گردشگری استان در نوروز از طریق صدا و سیمای استان‌ها و ارائه بسته‌های فرهنگی و معرفی رشته‌های بومی صنایع‌دستی، معرفی خانه‌های صنایع‌دستی  نیز از دیگر برنامه‌های مرتبط با حوزه صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۱ است.

حال باید از هنرمندان صنایع دستی جویای آن شد که باوجود این مسائل همچنان با مشکلات مالی ناشی از کاهش تولید و فروش محصولاتشان دست به گریبان هستند یا خیر همچنین همه مردم  میتوانند با حمایت از تولید کالای داخلی و وارد کردن آن به زندگی روزمره خود حمایت خود را از هنرمندان صنایع دستی اعلام کنند تا این صنعت همچون گذشته جانی تازه بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز