در گفت‌‎وگو با برنا؛

احداث پتروشیمی منطقه میانکاله را ظرف یک سال و نیم می خشکاند

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۴:۳۶:۰۴
کد خبر: ۱۳۲۰۶۵۵
احداث پتروشیمی منطقه میانکاله را ظرف یک سال و نیم می خشکاند
کارشناس محیط زیست گفت: چناچه پتروشیمی میانکاله نیز ثانیه ای 80لیتر آب را مصرف کند ظرف یکسال و نیم این منطقه از آب تهی خواهد شد و در آن هنگام میانکاله با کویر فرقی نخواهد داشت.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره مخاطرات زیست محیطی احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله اظهار کرد: تجربه احداث پتروشیمی در محل های مشابه را داشتیم و شاهد آن بودیم که محیط زیست تاثیرات منفی را متحمل شده است.برای مثال در دشت بیستون کرمانشاه علی رغم صلاح دید متخصصان محیط زیست پتروشیمی احداث شد و نتیجه این شده که متاسفانه در دشت ثانیه ای 80لیتر آب صرف پتروشیمی شد ومتاسفانه این دشت خشک شد و به مرور فرو نشست.

وی با اشاره به اینکه در پتروشیمی عملیاتی وجود دارد که بسیار آب بر است و سموم مختلف را تولید می کند گفت: از بین رفتن منابع آبی باعث از بین رفتن کشاورزی در این مناطق می شود اما چون پتروشیمی از نظر اقتصادی کود های فسفاته و ازته تولید می کند و ثروت زیادی از این طریق ایجاد می شود افراد از فعالیت خود دست نمی کشند. برای مثال کود فسفاته کیسه ای 150دلار در خارج از ایران به فروش رسیده است.

کهرم با اشاره به اینکه میانکاله قطعه ای از بهشت است بیان کرد: میانکاله 68هزار هکتار است و پر از رود و زمین های خیس تالاب است علاوه براین در آن منطقه پرنده های دشت خوزستان همچون دراج و پرنده های مناطق جنگلی از جمله قرقاول ایرانی در این منطقه زندگی می کنند.

کارشناس محیط زیست افزود:چناچه پتروشیمی میانکاله نیز ثانیه ای 80لیتر آب را مصرف کند ظرف یکسال و نیم این منطقه از آب تهی خواهد شد و در آن هنگام میانکاله با کویر فرقی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در صدها سال پیش در  این منطقه  گور خر و ببر زندگی می کرده است عنوان کرد: درحال حاضر با برگزاری مسابقات تالاب پیمایی تمام موجود کف زی از بین می روند همچنین با احداث پتروشیمی گونه های مختلف پرندگان منقرض می شوند.

کهرم درباره آسیب هایی که احداث پتروشیمی به خاک وارد می کند خاطرنشان کرد:آب در بین ذرات خاک وجود دارد و اگر آب را از این ذرات خالی کنید خاک خشک می شود و فرونشست می کند بنابراین در این حالت گیاهان نیز از بین میروند همچنین در پرندگانی که در بین گیاهان لانه گذاری می کنند از بین می روند و به علت اینکه پستانداران از گیاهان تغذیه می کنند آن ها هم از بین خواهند رفت و به نوعی می توان گفت با حذف آب از میانکاله این نقطه نابود خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد:سرمایه گذاران آن منطقه به دنبال منافع خود هستند تا ثروت بیشتری به دست بیاورند و به دنبال آن هستند تا زمین را تکه تکه کنند و 68هزار هکتار را به قسمت های زیاد 200متری تبدیل کنند و صنعت اپارتمان سازی را در میانکاله رونق دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز