برنا گزارش می‌دهد

جزئیات شرط واکسن و تست کرونای زائران ایران در حج/ سعودی‌ها چه واکسن‌هایی را تایید می‌کنند؟

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۰۹:۴۸:۴۹
کد خبر: ۱۳۲۲۵۸۶
جزئیات شرط واکسن و تست کرونای زائران ایران در حج/ سعودی‌ها چه واکسن‌هایی را تایید می‌کنند؟
واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و سلامت زائران در سفر حج نکته بسیار حائز اهمیتی است که از چشم مسئولان پوشیده نمانده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا برگزاری مناسک حج با خلل مواجه و امکان اعزام زائران به حج ممکن نبود و صرفا اتباع کشور عربستان و افراد مقیم در این کشور در این مراسم حاضر شدند.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همین راستا گفت:  گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد با تلاش‌های دولت عراق و عمان در پنجشنبه هفته پیش برگزار و ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد.

اکبر رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین برنامه ریزی ها و اقدامات حج تمتع ۱۴۰۱گفت: براساس تازه ترین اعلام رسمی وزارت حج و عمره عربستان ، تعداد اختصاص یافته به جمهوری اسلامی ایران در حج امسال به میزان 39 هزار و 635 نفر می باشد.

وی افزود: تعداد یاد شده شامل حجاج و عوامل اجرایی هستند که همه ساله به میزان سهمیه اولیه تعدادی افزایش می یافت که در سال جاری این درخواست انجام خواهد شد و علی‌رغم ضیق وقت برنامه ریزی برای اعزام میزان تخصیص یافته باسرعت و به طور جد انجام می شود .

رضایی همچنین به شرایط اعلامی وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر پذیرش زائران در حج تمتع امسال گفت: شرط پذیرش زائران زیر 65سال، تزریق کامل واکسیناسیون و داشتن تست منفی کرونا 72 ساعت قبل از اعزام بوده که بر همین اساس برنامه ریزی خواهیم کرد و از میان متقاضیانی که در سال ۹۹ ثبت نام خود را انجام داده اند بنابر اولویت آنان تا سقف سهمیه اقدام می کنیم.

حج1

طی هفته گذشته دولت عربستان سعودی عنوان کرد که با ظرفیت حدود یک میلیون نفر مراسم حج امسال را برگزار خواهد کرد.

طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار کرد: باید توجه داشت که اعلام دولت عربستان نسبت به سال‌های گذشته بسیار دیرهنگام بود به شکلی که در سنوات گذشته در چنین برهه‌ای از زمان، تمام امور حجاج انجام شده و همگی آماده اعزام بودند.

درودی خاطرنشان کرد: اعلام دیرهنگام عربستان سعودی در راستای برگزاری مراسم حج، ممکن است مشکلاتی را در اقامت، تعیین هتل‌ها و حتی پروازها ایجاد کند و این مشکلی است که تمامی کشورها با آن مواجه هستند اما بابی خواهد بود تا همچون سال‌های گذشته، مسیر برای برگزاری این فریضه الهی هموار شود.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر نیز تلاش می‌کند همچون سنوات گذشته انجام معاینات و ارزیابی سلامت زائرین را انجام و پس از اعزام نیز در شهرهای مکه و مدینه به زائرین خدمت رسانی خواهد کرد. در همین راستا و در هماهنگی با سازمان حج و زیارت آمادگی‌های اولیه بوجود آمده و هماهنگی برای انتخاب پزشکان صورت گرفته و نهایتا تا 10 روز دیگر اسامی پزشکان برای کاروان‌های حج اعلام خواهد شد.

حج2

واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و سلامت زائران در این سفر نکته بسیار حائز اهمیتی است که از چشم مسئولان پوشیده نمانده است.

پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: در حال حاضر توسط رئیس جمعیت هلال احمر دستور سریع واکسیناسیون حجاج امسال داده شده است.

نامدار ادامه داد: تزریق واکسن مننژیت حجاج کاملا به عهده جمعیت هلال احمر است که در همه به طور یکنواخت در معاونت های بهداشت- درمان هلال احمر در تمامی استان ها انجام می شود.

معاون بهداشت ، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر درباره واکسیناسیون کرونا حجاج ایرانی تصریح کرد: یکی از مواردی که وجود اینکه عربستان هنوز نوع واکسن کرونا مد نظرش را برای حجاج اعزامی اعلام نکرده است ولی آنچه مسلم است این است که هلال احمر آمادگی دارد واکسن مننژیت و کرونا را تزریق کند.

با توجه به دستورالعمل اخیر سعودی، عمده واکسن‌های داخلی که استفاده شدند قابل قبول خواهد بود و لیست رسمی آن این هفته اعلام خواهد شد همچنین یکی دیگر از الزامات سعودی نیز تزریق 2 دز واکسن کروناست که خوشبختانه تعداد قابل توجه‌ای از مردم ما واکسینه شده اند.

 

انتهای پیام/

نظر شما