برنا گزارش می‌دهد

عزم دولت رئیسی برای اجرای کار نکرده دولت روحانی/ لایروبی رمز پروژه احیای خلیج گرگان

۱۴۰۱/۰۲/۲۳ - ۰۴:۰۱:۱۳
کد خبر: ۱۳۲۷۰۸۰
عزم دولت رئیسی برای اجرای کار نکرده دولت روحانی/ لایروبی رمز پروژه احیای خلیج گرگان
کارشناس محیط زیست گفت: موضوع اصلی خلیج گرگان مسئله لایروبی است و باید به آن آب برسد. این گونه نیست که اجازه دهیم با ورود رسوبات رودخانه ها و قطع شدن جریان آب، خلیج زنده بماند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خلیج گرگان به همراه تالاب میانکاله به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در کنوانسیون رامسر در سال 1354 ثبت شدند؛ این خلیج که در جنوب‌شرقی دریای خزر واقع شده از چند سال گذشته با خطر خشکی روبه‌رو شده است. کارشناسان تغییر اقلیم و گرمایش جهانی برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی اطراف خلیج، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر را مهم‌ترین دلایل خشکیدگی این خلیج به شمار آورده‌اند.

 در این راستا محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تالاب های کشور را نعمت و موهبتی الهی برای کشور توصیف کرد و گفت: متأسفانه این دارایی های خدادای در حال تخریب و از بین رفتن هستند که لازم است برای حفظ و نگهداری از این تالاب ها همه دستگاه های متولی با جدیت پای کار بیایند.

معاون اول رییس جمهور افزود: با وجود آنکه باید همه مردم کشور از  تالاب ها منتفع شوند اما متأسفانه شاهد آن هستیم که تالاب های کشور در معرض خشک شدن قرار دارند و اگر تدابیر لازم را برای حفظ، احیاء و توسعه تالاب ها به کار نبندیم باید در برابر خداوند و مردم پاسخگو باشیم.

مخبر همچنین با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص مسایل تالاب میانکاله و احیای خلیج گرگان گفت: رییس جمهور در سفر اخیر خود به این منطقه، نسبت به احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان به مردم قول داده اند که لازم است با جدیت پای کار باشیم تا این وعده محقق شود.

معاون اول رییس جمهور از وزیر نیرو، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و استاندار گلستان خواست در اسرع وقت نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم جهت اجرا و تسریع در طرح تسهیل ارتباط بین دریا و خلیج گرگان برای احیاء این منطقه طبیعی اقدام کنند.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره راهکار های موجود برای احیای خلیج گرگان اظهار کرد: موضوع اصلی خلیج گرگان مسئله لایروبی است و باید به آن آب برسد. این گونه نیست که اجازه دهیم  با ورود رسوبات رودخانه ها و قطع شدن جریان آب، خلیج زنده بماند بنابراین اقدام اصلی این است که یک برنامه منظم و منسجم 5 ساله برای لایروبی رودخانه ها و باز کردن راه رودخانه ها به این خلیج طراحی کنیم تا ارتباط آب با دریای مازندران قطع نشود تا این خلیج سرپا بماند.

وی با تاکید براینکه اشکال خلیج گرگان رسوباتی است که رودخانه ها می آورند بیان کرد: رسوبات مصب رودخانه ها را بسته و کور می کنند و درنهایت به علت تبخیر زیاد خلیج خشک می شود.تنها راهش این است که ما رودخانه های آنجا را باز بگذاریم و مسیرش را به طرف خلیج هموار کنیم.

 کارشناس محیط زیست در پایان تصریح کرد: دست درازی های دیگری هم در آنجا شده برای مثال با ایجاد استخرهای ماهی آب را قطعه قطعه می کنند و تبخیر زیاد باعث خشک شدن می شود اما وقتی که خلیج یک دست و یکپارچه باشد خشک شدنش محال است ولی وقتی که صدها استخر ماهی آنجا ایجاد شده آن وقت به اشکال برخورد می کند.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز