توکلی:

هنرمندان علی رغم مشکلات موجود باید با اعتماد به دولت امید آفرینی کنند

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۱۲:۴۹:۴۳
کد خبر: ۱۳۲۷۴۱۳
هنرمندان علی رغم مشکلات موجود باید با اعتماد به دولت امید آفرینی کنند
کارگردان سریال تلویزیونی مدرس، با اشاره به بحران اقتصادی، تورم و گرانی موجود در کشور گفت: جامعه هنری ما باید برغم مشکلات موجود با نگاهی آرامشی، اعتماد و اطمینان به اقدامات دولتمردان، امید آفرینی کرده و متفاوت با دیگران نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ هوشنگ توکلی کارگردان سریال تلویزیونی مدرس درباره برنامه دولت برای حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت آن در قالب یارانه مستقیم به مردم، این اقدام دولت مردمی را حرکت درست و منطقی عنوان کرد و گفت: با اعتماد کاملی که به تیم اقتصادی دولت سیزدهم به ویژه وزیر اقتصاد وهمچنین رئیس کل بانک مرکزی دارم بطور یقین هرگونه تصمیم و اقدامی از سوی آنها حتما با تجزیه، تحلیل، کارشناسی شده و به نفع آحاد مردم صورت گرفته است.

بازیگر نقش آفرین مجموعه روزگارقریب درپاسخ به اینکه، حذف ارز ۴۲۰۰هزارتومانی به واسطه‌ها و پرداخت مستقیم به مردم را چگونه  ارزیابی می‌کنید؟ گفت: امروز در جامعه ایران با مشکلات فراوان پولی و تورم مواجه هستیم؛ خیلی برنامه ریزی و طراحی در زمینه‌های مختلف شده اما متاسفانه مدیران اجرایی کشوردر دوره‌های قبل کمتربه موضوع اصلاح ساختار پولی کشور پرداخته‌اند که همین امر باعث شده امروز دولت  و مردم دچار بحران مالی و معیشتی وحشتناک شده‌اند.

این هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که جامعه هنری چگونه باید به دولت مردمی در خصوص موضوع مزایای جهت دهی درست ارز 4200 هزارتومانی وهمچنین پرداخت یارانه دولت به کالاهای اساسی کمک کنند؟ با اشاره به اینکه هنرمندان هم عضوی از اقشار جامعه هستند که بحران اقتصادی، تورم و گرانی کمرشکن موجود در کشوربدون تردید برآنها نیز فشار روحی و روانی فراوانی وارد کرده است اما جامعه هنری ما باید برغم مشکلات موجود با نگاهی آرامشی، اعتماد و اطمینان به اقدامات دولتمردان، امید آفرینی کرده و متفاوت با دیگران نقش آفرینی کنند.

توکلی درعین حال تاکید کرد: هنرمندان هم مانند سایراقشار جامعه مشکلات و گرانی‌ها را تحمل کرده و امیدوار هستند که با عزم و اراده دولتمردان درعرصه اقتصادی و با رفع بحران‌های موجود مالی ومعیشتی، آنها نیز بتوانند بدون دغدغه و با آرامش خاطر به تحرک و فعالیت های هنری خود در زمینه های مختلف ادامه دهند.          

بازیگر فیلم سینمایی شیرین و فرهاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی فساد زا هست یا خیر؟ گفت: مرور زمان پس از تصویب این موضوع دردولت قبل نه تنها خروجی مثبتی ندارد بلکه فسادزا هم هست بنابراین فسادآور بودن تعلق اینگونه ارز نشان داد تصویب چنین مصوبه‌ای فساد آور و در عین حال تورم زا و مشکلات عدیده و بحران مالی و اقتصادی را به همراه داشته که جامعه امروز مارا با خود درگیر کرده است.

این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: مشکلات اقتصادی موجود کشور رابطه علت و معلولی دارد ریشه این مشکلات در 8 سال دولت قبل است.

توکلی در خاتمه با تاکید براینکه باید دست در دست هم با اعتماد واطمینان به تصمیمات دولت مردمی حرکت کنیم، ابراز امیدواری کرد: با عزم اراده جدی که این دولت دارد بتوانیم هرچه سریع تر برمشکلات موجود فائق آمده و شاهد روزهای امیدآفرین و افق‌ها و چشم اندازهای خوبی در رشد و شکوفایی ایران اسلامی باشیم.        

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازار آزاد بوده که به جیب عده‌ای واردکننده بزرگ و دلالان رفته است.

دولت در ۴ سال گذشته ۷۴.۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرده است که اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می‌فروخت، ۱۲۱۳ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شد. بنابراین اگر دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالای اساسی، درآمد فروش این منابع ارزی در بازار آزاد را به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه پرداخت می‌کرد در این ۴ سال مجموعاً به هر یک از این افراد بیش از ۲۰ میلیون تومان یارانه رسیده بود که یارانه ماهانه هر از آنها در این ۴ سال به هر نفر نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان می‌شد.

یعنی به هر نفر از اقشار متوسط و کم‌درآمد در ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی علاوه بر ارقام کنونی می‌رسید و یک خانوار ۴ نفره کم‌درآمد حداقل ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه در ۴ سال اخیر (مجموعا ۷۶.۸ میلیون تومان در ۴ سال برای یک خانوار ۴ نفره) علاوه بر یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی (بنزین) دریافت می‌کرد.

قطعاً با این رقم افزایش یارانه در ۴ سال اخیر می‌شد فقر مطلق در کشور را برای همیشه رفع کرد، اما اشتباه دولت قبل در اتخاذ روش سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هم سبب هدر رفتن منابع ارزی کشور شد و هم فاصله طبقاتی را به شدت افزایش داد.

این در حالی است که حراج منابع ارزی کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر که با هدف جلوگیری از افزایش قیمت چند قلم کالای اساسی بود، به هدف خود نرسید و این کالاها با گرانی چند برابری هم مواجه شدند بدون آن که به سفره اقشار کم‌درآمد برسند.

انتهای پیام/

نظر شما