برگزاری نشست بررسی اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۱۸:۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۳۲۷۵۶۸
برگزاری نشست بررسی اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید
نشست همکاری مشترک میان معاونت فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با محوریت ارائه گزارش تفاهم‌نامه سال 1400 و بررسی و امکان‌سنجی مفاد تفاهم‌نامه 1401 جهت اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد چکشیان، معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: در تمام حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از دشوارترین موضوعات، سنجش اثربخشی است. برای سنجش اثر اولین مرحله پیمایش به‌روز است.

وی افزود: امیدواریم آغاز این همکاری، شروعی برای شکل‌گیری اتفاق جدی در جامعه هدف با  آثار قابل سنجش و ملموس در جامعه هدف باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اهمیت گزارش‌های راهبردی در زمینه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید تاکید کرد.

چکشیان اضافه کرد: دیدار جامعه کارگری با رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته کارگر، نقطه عطفی برای حوزه کارگری به شمار می‌آید و گزارش‌های این حوزه به ایشان ارائه شد.

در ادامه این نشست مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور درمانی و غربالگری را در این حوزه بسیار مهم دانست و گفت: باید امسال به این امر توجه ویژه‌ای شود.

هادی بهداد ادامه داد: مجموعه اقدامات در سطوح مختلف پیشگیری به نتایج نهایی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه حوزه اعتیاد می‌رسد.

وی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت این است که در کنار معیشت کارگران موضوع سلامت و جان کارگران (سلامت اجتماعی، جسمی و فردی و سلامت روح و روان) نیز برایشان مهم است. در این حوزه برنامه ۱۴۰۱ برای اجرا نهایی شده است.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: به هیچ عنوان به دنبال کار نمادین نیستیم و در تلاشیم خدمات را مستقیم به جامعه هدف ارائه دهیم. برخلاف اینکه پیشگیری سطح یک لازمه کار ماست، نباید در پیشگیری سطح یک متوقف شویم. کارهای درمانی و غربالگری برای ما مهم است و امسال باید به آن توجه ویژه‌ای شود. مجموعه این اقدامات در سطوح مختلف پیشگیری ما را به نتایج نهایی (کاهش آسیب اجتماعی به ویژه حوزه اعتیاد) می‌رساند.  

بهداد افزود: جامعه هدف ما تنها کارگری نیست که در بنگاه اقتصادی کار می‌کند، بلکه خانواده آنها نیز جزو جامعه هدف ما محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش پوشش برنامه‌های سلامت است.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر همین اساس مراکز بهداشتی افزایش قابل توجهی داشته است.

بهداد یادآور شد: ۴ هزار خانه بهداشت، ۵ هزار ایستگاه بهگر و حدود ۵۰۰ مراکز بهداشت داریم. اتصال اینها به یکدیگر و هم‌افزایی ظرفیت آنها از یکدیگر و استفاده از ظرفیت‌های آنها با هم، در استان‌ها می‌تواند  کمک کند تا افزایش و جهش در خدمات داشته باشیم، به همین دلیل در اداره کل اجتماعی اصلاح و بازنگری تمام دستورالعمل‌های این موارد در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و 720 ایستگاه بهگر در استان‌ها شناسایی شده‌اند، گفت: تعهد ما تاسیس ۲۱۷ تا ۲۲۰ کانون یاریگر کار و تولید بوده است که بر اساس تائیدی که از آمار استان‌ها داشتیم، حدود ۲ برابر این کانون‌ها را تاسیس کردیم و حدود ۴۵۰ کانون یاریگران کار و تولید ایجاد شد.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین رقم قابل توجهی به عنوان کانون‌های در حال راه‌اندازی وجود دارد. این نشان می‌دهد اعتباراتی که می‌خواهیم در سال آینده در قالب تفاهم‌نامه به این موضوع اختصاص دهیم باید جهش ویژه‌ای داشته باشد. در حال حاضر یک هزار و 245  کانون در حال راه‌اندازی داریم.

محمد جمال‌لو معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست گفت: همکاری وزارت مردم در حوزه پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید در سال گذشته کم‌نظیر بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز