رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خبر داد

اعلام آمادگی مرکز پزشکی حج و زیارت برای خدمت رسانی به حجاج در تمتع ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - ۱۱:۲۸:۳۳
کد خبر: ۱۳۲۸۱۶۳
اعلام آمادگی مرکز پزشکی حج و زیارت برای خدمت رسانی به حجاج در تمتع ۱۴۰۱
مرعشی گفت: پس از تشکیل کاروان‌های حج تمتع، فراخوان پزشکان اعزامی به حج اعلام و ۲۱۰ نفر کادر درمان برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به سرزمین وحی مشرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه امسال به ازای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک به حج تمتع اعزام می‌شود، اظهار کرد: این پزشکان کسانی هستند که معاینات حجاج را از لحاظ شرایط اعزام و استطاعت جسمانی در داخل کشور انجام می‌دهند و به عنوان پزشک مجموعه خواهند بود که البته پزشکان و کادر درمان بیمارستان جدای از این تعداد ذکرشده است.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان و کادر درمان نیز با توجه به کاهش قابل توجه حجاج کاسته شده است، گفت: در حج تمتع امسال جمعاً ۲۱۰ نفر پزشک، کادر درمان و نیروهای پشتیبانی درمان به حجاج کشورمان در مجموعه‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان خدمت می‌کنند که امیدواریم خدمات شایسته ای به متقاضیان ارائه شود.

مرعشی با بیان اینکه منتظر تشکیل کاروان‌های حج تمتع سال جاری هستیم و وقتی ظرفیت کاروان‌ها مشخص شود، بر اساس تعداد کاروان‌ها فراخوان پزشکان اعلام خواهدشد، گفت: اولویت ثبت‌نام با پزشکانی است که در سال ۹۹ ثبت‌نام کرده بودند و قطعاً برای حج تمتع امسال نیز از افراد توانمند و حاذق بهره می‌گیریم.

وی اضافه کرد: بعد از انتخاب پزشکان و مشخص شدن تاریخ اعزام‌های عوامل، نیروهای درمانی نیز قبل از اعزام زائران و برای راه اندازی درمانگاه‌ها و خدمات درمانی ابتدا به مدینه منوره پرواز می‌کنند و پس از راه اندازی درمانگاه‌های مدینه به مکه مکرمه خواهند رفت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد: امسال سه درمانگاه شبانه‌روزی و یک بیمارستان در مکه مکرمه و دو درمانگاه شبانه‌روزی در مدینه منوره خواهیم داشت؛ ضمن اینکه در هتل‌هایی که ظرفیت بالای زائری دارند مطب‌های هشت ساعته برقرار می‌شود که اطلاع رسانی دقیق به زائران نیز انجام می‌گیرد تا دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

به گفته مرعشی، امسال نیز با وجود کاهش تعداد کادر درمان از نیروهای متخصص همانند سال‌های قبل استفاده می‌شود و متخصصین چشم پزشکی، ارتوپدی، زنان، داخلی، دندانپزشکی، رادیولوژی و.... حضور خواهند داشت و خدمات لازم را به حجاج ارائه می‌دهند.

وی افزود: امسال هم همانند گذشته درصورت نیاز به دریافت خدمات فوق تخصصی، از مراکز درمانی کشور میزبان استفاده خواهیم کرد و با وجود کاهش نیروها سعی خواهیم کرد که بهترین و با کیفیت ترین خدمات را تقدیم حجاج کنیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص اقدامات و معاینات قبل از اعزام نیز اظهار کرد: با توجه به محدودیت زمانی که تا اعزام باقی مانده، متقاضیانی که نام نویسی خود را نهایی کرده و مشکل خاصی ندارند باید به سرعت مراحل معاینه سنجش استطاعت جسمانی را انجام دهند که البته با توجه به شرط کاهش سن پذیرش زائران از سوی کشور میزبان، تصور می‌کنیم که روند معاینات سرعت بیشتری انجام گیرد.

مرعشی همچنین به متقاضیان حج امسال که واکسیناسیون خود را به صورت کامل انجام نداده اند توصیه کرد که حتماً از واکسن‌های مورد تأیید وزارت حج و عمره عربستان که در داخل کشورمان وجود دارند استفاده کنند.

وی درباره واکسن مننژیت نیز توضیح داد: واکسن مننژیت تأمین شده که دو هفته قبل از اعزام تزریق خواهد شد و در زمان مقرر برای تزریق این واکسن اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه حجاج نکات بهداشتی را رعایت کنند، گفت: استفاده از ماسک و تعویض مکرر آن، شستشوی مکرر دست‌ها، رعایت بهداشت فردی نوشیدن مایعات بویژه آب، پرهیز از تردد در ساعات گرم و.... ازجمله الزامات محسوب می‌شود.

مرعشی با اشاره به آمادگی کامل کادر درمان برای ارائه خدمات هر چه بهتر به حجاج گفت: حجاج باید مراقب ابتلاء به کرونا نیز باشند چرا که خدایی ناکرده در صورت ابتلاء و قرنطینه، بهترین زمان خود که می‌توانست صرف زیارت و اعمال عبادی شود را از دست می‌دهند بنابراین تمامی نکات ذکر شده در حوزه درمان و رعایت بهداشت بسیار ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما