تاثیرات عجیب و منفی گربه بر روان پریشی مردان

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - ۲۲:۳۱:۴۵
کد خبر: ۱۳۲۸۱۶۹
تاثیرات عجیب و منفی گربه بر روان پریشی مردان
یک مطالعه جدید نشان داده است که بزرگ شدن در یک گربه در خانواده، خطر یک دوره روان پریشی را در مردان افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یک مطالعه جدید نشان داده است که بزرگ شدن در یک خانواده دارای گربه ممکن است خطر یک دوره روان پریشی را در مردان افزایش دهد.

براساس این مطالعه، این افزایش پتانسیل برای بیماری روانی ممکن است توسط یک انگل معمولی به نام توکسوپلاسموز گوندی ایجاد شود که می‌تواند به انسان‌هایی که با بستر گربه در تماس هستند، منتقل شود.

ارتباط بین توکسوپلاسموز و روان‌پریشی دهه‌هاست که به شدت مورد بحث بوده است و مطالعات شیوع بالاتر اسکیزوفرنی در میان افراد آلوده به این انگل را گزارش کرده است، در حالی که برخی دیگر چنین ارتباطی را تشخیص نمی‌دهند.

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق افراد آلوده علائمی ندارند و حتی نمی‌دانند حامل انگل هستند، برخی از افراد ممکن است دچار عوارض متوسط ​​تا شدید مانند تب یا مشکلات تنفسی شوند.

مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که کودکانی که در خانه‌هایی با گربه‌ها بزرگ شده‌اند، در بزرگسالی بیشتر به اختلالات روانی مبتلا می‌شوند.

برای بررسی، نویسندگان مطالعه جدید با ۲۲۰۶ بزرگسال از مرکز شهر مونترال، کانادا، در مورد گربه‌های دوران کودکی‌شان و همچنین سابقه اپیزود‌های روان‌پریشی، در صورت وجود، مصاحبه کردند. همچنین از شرکت کنندگان در مورد سایر عوامل خطرزای روان پریشی، مانند صدمات به سر، سیگار کشیدن و اینکه چند بار از خانه دوران کودکی خود نقل مکان کرده اند، سؤال شد.

نویسندگان نوشتند: داشتن گربه در دوران کودکی با بروز روان پریشی بیشتر در بزرگسالی همراه بوده است.

به طور خاص، محققان افزایش خطر روان پریشی را در مردانی مشاهده کردند که دارای گربه‌هایی بودند که در دوران کودکی خود زمان زیادی را در فضای باز سپری می‌کردند، اما چنین ارتباطی را در زنانی که در دوران کودکی و جوانی گربه‌های خانگی نگهداری می‌کردند، مشاهده نکردند.

توجه به این نکته مهم است که محققان خون شرکت کنندگان را برای آنتی بادی‌های T. gondii تجزیه و تحلیل نکرده اند، به این معنی که آن‌ها نمی‌توانند مطمئن باشند که این افزایش خطر مربوط به انگل است.

با این حال، نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که ممکن است چنین باشد، زیرا گربه‌ها تنها با شکار جوندگان آلوده می‌توانند به انگل آلوده شوند، که بدون شک گربه‌های خانگی که مرتباً از خانه بیرون می‌روند، انجام می‌دهند.

محققان همچنین توضیح دادند که داشتن گربه به تنهایی ممکن است خطر روان پریشی را افزایش ندهد، و بیشترین افزایش احتمال وقوع دوره‌های روان پریشی در افرادی دیده می‌شود که سابقه ضربه به سر داشته اند، چندین بار در دوران کودکی به مکان‌های مختلف نقل مکان کرده اند و گربه نگهداری می‌کنند..

علاوه بر این، نویسندگان نمی‌توانند توضیح دهند که چرا فقط مردان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و شواهدی برای هیچ مکانیسم عصبی زیستی که T. gondii را به اختلالات روانی مرتبط می‌کند ارائه نمی‌کنند.

با این حال، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که انگل توکسوپلاسما ممکن است با نوعی از سلول‌های مغزی به نام میکروگلیا تداخل داشته باشد و شکل‌گیری اتصالات عصبی را مختل کند.

به طور کلی، رابطه بین پرورش گربه و روان پریشی همچنان بحث برانگیز است، اگرچه هر کسی که نگران خطر ناشی از انگل باشد می‌تواند با شستن کامل دست‌های خود پس از تمیز کردن سینی فضولات گربه، شانس ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

انتهای پیام/

نظر شما