برنا گزارش می‌دهد

آرامش پس از طوفان کرونا حاصل تلاش دولت سیزدهم

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۱۳۵
آرامش پس از طوفان کرونا حاصل تلاش دولت سیزدهم
بی‌تردید این روزها نمی‌توان نقش واکسیناسیون کشوری و تزریق بیش از ۱۴۹ میلیون دز واکسن را در ایجاد شرایط پایدار در کشور و کاهش موارد بیماری و مرگ ومیر نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ همین چند روز پیش بود که گزارشات روزانه وزارت بهداشت از آمار مرگ و میر و تعداد مبتلایان به کرونا این خبر خوش را به همراه داشت که در 24 ساعت گذشته تنها سه نفر در کشور به دلیل کرونا فوت کردند این درحالی است که آخرین باری که چنین رقمی از سوی میزان فوتی های کرونایی اعلام شده بود مربوط به اسفند 98، و روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در کشور بود. روزهای تلخی که آمار مرگ و میر هر روز بیشتر می‌شد و همه چشم به اخبار ساعت 14 می‌دوختند تا ببینند چند نفر دیگر مبتلا شده‌اند یا به کام مرگ فرو رفته‌اند. دید و بازدیدها تعطیل شد و رفتار جمعی تغییر کرد و کلا زندگی های همه روش جدیدی به خود گرفت.

به هرحال دیگر لازم بود بعد از آن همه خون دل خوردن و دست دادن عزیزانمان به این روزها برسیم و حالا خوشبختانه با گذشت بیش از دوماه از آغاز سال جدید، این روزها شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور هستیم. این روزها انگار کابوس وحشتناک کرونا انگار درحال تمام شدن است.

واکسن کرونا

 چه شد که میزان مرگ و میر کرونا در کشورمان از روزهای تلخ ۷۰۰ کشته به آرامش امروز رسید؟

بی‌تردید نمی‌توان نقش واکسیناسیون کشوری و تزریق بیش از ۱۴۹ میلیون دز واکسن را در ایجاد شرایط پایدار در کشور و کاهش موارد بیماری، نادیده گرفت.

موفقیت ایران در کاهش مرگ و میر کرونا در مقایسه با آمریکا، کشورهای اروپایی و متوسط جهانی  تا این جا مهم به نظر می رسد که در هفته گذشته، مرگ و میر ناشی از کرونا در پنج استان کشور صفر بوده است و حتی دیگر شهر قرمز و نارنجی ای در کشور وجود ندارد و طبق آخرین آمار اعلامی۲۵۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. حقیقتا رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده حداکثری از واکسن از سوی مردم و نقش ویژه دولت سیزدهم برای بسیج همه جانبه در حمایت از تولید داخلی و واردات واکسن بی اثر نبوده است.

از ضد واکسن‌ها چه خبر؟

اگر دقت کرده باشید خیلی وقت است که از استدلال‌های عجیب و غریب ضد واکسن ها خبری نیست. در همان روزهای اوج کرونا و مرگ و میر افراد بود که آن ها از هر تریبونی استفاده می کردند تا هر طور شده مردم را از واکسن زدن منصرف کنند. ضعیف ترین استدلالشان نیز این بود که مخاطب حداقل امروز واکسن نزند و این کار را به آینده موکول کند تا واکسن با کیفیت تری در اختیارش قرار گیرد و حتی تلاش کردند مخاطب را نسبت به مخاطرات واکسن بی اطمینان کنند و حتی استدلال های بی سند مخلفان واکسن تا آنجا پیش رفت که برخی گفتند مسئولان ایران خودشان واکسن فایزر زدند و واکسن های بی کیفیت به مردم رسیده است!
 
هرچند مخالفان واکسن تمام تلاش خود را برای به تاخیر انداختن واکسیناسیون عمومی به کار بستند اما با هوشیاری دولت سیزدهم و اطلاع رسانی رسانه‌ها و همکاری خوب مردم امروز حداقل بیش از 80 درصد از مردم واکسن زدند و پیروزی از آن، آن هایی شد که دست رد به سینه ضد واکسن های زدند.

به گفته وزیر بهداشت واکسیناسیون مردم علیه کرونا در جمهوری اسلامی ایران، یک حرکت کاملاً بی‌نظیر در دنیا بود و تمام مردم در این امر، مشارکت و حمایت کردند. طبق |اخرین آمار وزارت بهداشت تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۲۷۲ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۳۶۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۸۳۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۷۰ دُز رسیده است.

اخیرا ستاد ملی کرونا بر  تزریق دز چهارم آن در گروه سنی بالای ۷۰ سال و بیماران زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی تاکید کرده است تا به این ترتیب با افزایش سطح ایمنی بدن افراد بتوان از بروز بیماری سخت در صورت شیوع جهش‌های جدید کرونا، جلوگیری کرد. چرا که مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا معتقد است: کرونا در کشور به روند کنترل کننده‌ای رسیده است.

وی افزود: با وجود اینکه خیلی به شرایط‌مان خوشبین و امیدوار هستم، ولی حداقل نیاز است که دو هفته این حالت آرامش طی شود تا نفس راحتی بکشیم؛ به همین دلیل هنوز زود است که رعایت پروتکل‌ها را کاهش دهیم.

عین اللهی

پیشنهاد وزیر بهداشت به مردم: تزریق مجدد یک دز واکسن کرونا در امسال

البته به تازگی هم بهرام عین اللهی وزیر بهداشت پیشنهاد جدیدی اعلام کرده است که دیگر نگرانی ای بابت کاهش سطح ایمنی افراد در جامعه نباشد.

وی علت موفقیت جمهوری اسلامی ایران (در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا)، حجم بالای واکسیناسیون، مدت کوتاه تزریق واکسن و نوع واکسن تزریقی دانسته  و گفت: پیشنهاد ما این است که امسال همه مردم حداقل یک دز واکسن دیگر تزریق کنند.

با همه ی این موفقیت ها که حاصل همکاری مردم و دولت است باید تأکید کرد نباید عادی انگاری کنیم و شواهدی مبنی بر پایان اپیدمی در دنیا وجود ندارد. چراکه هنوز در بیش از ۲۲ کشور شاهد افزایش مبتلایان به کرونا هستیم  و حتی ممکن است مجددا شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در ایران نیز باشیم.

اما این نکته حائز اهمیت است که مطالعات نشان می دهد تعداد بستری شدگان و فوتی های ناشی از کرونا در بین افرادی که واکسن زده‌اند بسیار کم تر از افرادی است که واکسن تزریق نکرده اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز