وزیر علوم: حضوری بودن امتحانات در دانشگاه‌ها پیگیری شود

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۱۹:۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۳۲۹۲۸۷
وزیر علوم: حضوری بودن امتحانات در دانشگاه‌ها پیگیری شود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کلاس‌های درس برخی ورودی‌های در بعضی دانشگاه‌ها حضوری نشده‌اند که تقاضا دارم حضوری بودن آموزش و امتحانات با جدیت پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست روسای دانشگاه ها با محوریت «بررسی از سرگیری آموزش حضوری و معرفی سیاست‌های تحولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه معاونت آموزشی» که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت و تمهید مقدمات پس از شیوع کرونا در دانشگاه‌ها کار ساده‌ای نبود ولی مسئولان دانشگاه‌ها نشان دادند که از عهده آن بر می‌آیند و مصوبه ستاد ملی کرونا را عملیاتی کردند.

وی افزود: البته برخی ورودی‌ها در بعضی از دانشگاه‌ها حضوری نشده‌اند از این رو تقاضا دارم حضوری بودن آموزش و امتحانات با جدیت پیگیری شود.

وزیر علوم در خصوص بازبینی سرفصل دروس ادامه داد: شیوه‌نامه تألیف کتب درسی با مطالعات فراملی در حال آماده‌سازی است.

به گفته وی، ارتباط بین آموزش و خدمات رفاهی هم حسن است و هم عیب؛ عیب از آن جهت که بخشی از انرژی معاونت‌های مختلف همچون پژوهشی و آموزشی را می‌گیرد و حس نیز از آن جهت که ما از طریق ارائه این خدمات می‌توانیم فرزندانمان را بیشتر در محیط دانشگاه داشته باشیم و با اجرای برنامه‌های فوق برنامه می‌توانیم آموزش را در دانشگاه‌ها در دوران تحصیلی مستمر کنیم. در بین معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور، دانشمندان علوم تربیتی بسیاری را داریم که می‌توانند به ما کمک کنند.

زلفی‌گل با بیان اینکه بحث مدل رشته‌ای در حال مطالعه است تا مدل رشته‌های مورد نظر ارائه شود، افزود: باید رشته‌هایمان هم جامع ولی از طرف دیگر باید دارای تنوع نیز باشد، این امر نیاز به مطالعه و کار کارشناسی دارد.

وزیر علوم به بحث آسیب‌شناسی و فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی می‌تواند یک فرصت استثنایی باشد مانند برگزاری یک همایش بین المللی و همچنین حلقه مفقوده آموزش مجازی بحث ارزشیابی موثق است. به عبارتی باید نوع ارزشیابی به گونه‌ای طراحی شود که تضمینی باشد.

وی درخصوص محاسن آموزش و توانمندسازی سه ماهه شبانه‌روزی استادان دانشگاهی اظهار داشت: استادان باید با حداقل‌های منش استادی، شیوه تعلیم و تربیت روابط عمومی قوانین مقررات و تعامل با دانشجو آشنا شوند؛ البته به ازای آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد که امتیازاتی نیز برای آنان در نظر گرفته شود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه باید در پذیرش دانشجویان خارجی دقت شود، گفت: باید در آموزش و امکانات رفاهی این دانشجویان، استانداردهای آموزشی را رعایت کنیم تا سفیران شایسته‌ای برای ما باشند.

زلفی‌گل در پایان گفت: پایه‌های تشویقی استادان دانشگاه‌ها هزینه زیادی در سال ندارد و امکان دارد ۲۰ تا ۳۰ درصد از اساتید دانشگاه بتوانند پایه تشویقی دریافت کنند. پایه‌های مختلفی در زمینه پژوهش، مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، فناوری، آموزشی، فرهنگی، مدیریت و همچنین افتخارات علمی در نظر گرفته شده به گونه‌ای که هر استادی که دارای اثربخشی باشد و تلاشگر می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

نظر شما