برای تجاری سازی صنایع دستی و صنعت گردشگری به کمک دانش بنیان‌ها نیاز داریم

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۱۵:۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۹۶۶۱
برای تجاری سازی صنایع دستی و صنعت گردشگری به کمک دانش بنیان‌ها نیاز داریم
رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه بخواهیم توسط برخی شرکت های دانش بنیان هایی که توان انبوه سازی و تجاری سازی صنایع دستی ایرانی را با نقش و نگار ایرانی و اسلامی تولید کنند به نظر می رسد ایده خوبی است.

محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره نقش دانش بنیان‌ها در تجاری سازی صنایع دستی، اظهار کرد: در گذشته عمده فعالیت‌های حوزه صنایع دستی با دست و چشم انجام می‌گرفت، اما امروزه وجود صنعت لیزر در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است و تولید صنایع دستی را به بهترین شکل ممکن برنامه‌ریزی کرده تا گردشگران از آن استفاده کنند، لذا با وجود این اتفاق می‌توان سطح تولید را با رعایت زیبایی، توجه به ظرافت، نازک‌بینی و نازک‌نگاری افزایش داد، همچنین با نگاه جدید، برنامه‌ریزی و با استفاده از دانشمندان این رشته و فناوری‌های حوزه صنایع دستی و گردشگری می‌توان زمینه ترویج این صنعت را فراهم کرد.

رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه توسط دولت انجام می شود به خصوص در مورد صنایع دستی ایرانی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست اما اینکه بخواهیم توسط برخی شرکت های دانش بنیان هایی که توان انبوه سازی و تجاری سازی صنایع دستی ایرانی را با نقش و نگار ایرانی و اسلامی تولید کنند به نظر می رسد ایده خوبی است.

دشتی اردکانی بیان کرد: برای این که شعار تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی مانند سال های گذشته روی زمین نماند، باید این شعار را عملی کنیم. ما در مجلس یازدهم، طرحی را به همت فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس به ریاست اقای دهنوی به نام طرح جهش دانش بنیان ارائه دادیم. این طرح در مجلس تصویب شد و چهارشنبه گذشته نیز توسط شورای نگهبان تایید و اکنون اماده ابلاغ و اجراست. این خبر خوبی است و اثر مهمی بر تولید دانش بنیان می گذارد و دستاوردهای مهمی برای کشور خواهد داشت.  اکنون که بستر برای کار در این بخش فراهم شده دیگر جای هیچ شک و شبهه و بهانه ای وجود ندارد و مجلس نیز از همه توان تقنینی و نظارتی خود در این راستا استفاده می کند.

وی با بیان اینکه هر کس در هر بخش باید در این حوزه فعالیت کند افزود: به طور کلی دانش بنیان کردن بخش های مختلف باید در دستور کار همه باید باشد. در بخش گردشگری ما چندی شرکت در این خصوص در حال فعالیت هستند و توان خوبی برای شناساندن جاذبه های گردشگری ایران به جهان دارند. به طور کلی 110 نوع گردشگری در دنیا تعریف شده که به جرات می گویم ایران همه این عدد را داراست اما متاسفانه از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای شناساندن این پتانسیل به دیگران استفاده نشده است.

نماینده یزد و اردکان تصریح کرد: در بخش های مختلف هر کس باید کاری انجام دهد، در بخش گردشگری ما چندین شرکت دانش بنیان کار خود را شروع کرده اند و توان خوبی در شناساندن جاذبه های گردشگری ایران دارند اما آنطور که باید و شاید جمایت نشده اند.  ما بیش از 110 نوع گردشگرددی تعریف شده در دنیا ما انواع این گردشگر یا در کشور ئداریم و تا به حال طوری که باید در این خصوص بر اساس اقتصاد دانش بنیان و یا تجاری سازی گردشگری و صنایع دستی کار نشده است.

رییس فراکسیون گردشگری مجلس اضافه کرد: به عنوان مثال، در بخش گردشگری مذهبی عاشورا پتانسیل بالایی در همه زمینه های گردشگری می تواند، گردشگران را به کشورمان در ایام محرم جذب کند اما در هیچ بخشی در این خصوص کار قابل توجهی نداشته ایم در حالی که می توانیم با تقویت و ایجاد شرکت های دانش بنیان در حوزه گردشگری از این پتانسیل استفاده بهینه کنیم.

وی افزود: بخش صنایع دستی بخش دیگری است که ایران حرف اول را در جهان می زند اما باز هم نتوانستیم در این خصوص به خوبی وارد شویم. باز هم تاکدی می کنم که شرکت های دانش بنیانی که می توانند در حوزه گردشگری فعالیت کنند باید یا تقویت و یا ایجاد شوند تا در این بخش بتوانند مفید بوده و صنایع دستی ایرانی را تجاری سازی کنند . هرچند کاری که در صنایع دستی با دست انجام می شود با هیچ چیز قابل قیاس نیست اما می توانیم برای تجاری سازی از برخی ابزارها جهت تولید انبوه این صنایع دستی استفاده کرده و برای کشور ارزآوری  داشته باشیم.

دشتی اردکانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی توانسته سه موضوع مربوط به هم را یعنی صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی را که مکمل هم هستند در خود جمع کند و در این شرایط که امسال هم سال تولید دانش بنیان هست با کمک مجلس کارهای بنیادی و اساسی در این خصوص انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز