روابط‌عمومی و «جهاد تبیین»

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۵:۰۱:۲۴
کد خبر: ۱۳۳۰۰۳۵
روابط‌عمومی و «جهاد تبیین»
مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سخنان چند ماه اخیر خود موضوع «جهاد تبیین» را ازجمله موضوعات مهم برای کشور دانستند و اهالی علم، فرهنگ، هنر و رسانه کشور با تاکید بر نیروهای مردمی را به این‌سو رهنمون گشتند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «تبیین» ازجمله مفاهیمی است که در قرآن کریم بارها مورد اشاره قرار گرفته‌است و «بیان» به‌عنوان یکی از صفات قرآن شمرده ‌شده است. در متون تفسیری و در لغت نامه‌ها «تبیین» به معنی آشکارسازی و روشن کردن فاصله‌ی دو چیز است؛ از سوی دیگر جهاد به‌معنای تلاش و کوشش همراه با سختی است که در ادبیات انقلاب اسلامی به امری الهی و در راه رضای حضرت حق و همراه با سختی و تلاش برداشت می‌شود.

با نگاهی به بیانات مقام‌معظم رهبری مدظله‌العالی و تعاریف فوق می‌توان ویژگی‌های زیر را برای «جهاد تبیین»  در نظر گرفت: 

الف) «جهاد تبیین»  امری دینی مبتنی بر معرفت و مبانی اسلامی و اخلاقی است، فلذا خدعه، فریب، دروغ و سایر رذایل اخلاقی در آن جایگاهی ندارد.

ب) «جهاد تبیین»  براساس تلاش همراه با سختی است و امور جاری و رویه‌های معمول مصداق آن نخواهد بود؛ چرا که خارج از اطلاع‌رسانی‌های مرسوم و با هدف اثرگذاری بیشتر انجام می‌شود. 

ج) مخاطب هدف در «جهاد تبیین» مردمی هستند که واقعیت برایشان آشکار نیست و نمی‌توانند حق و باطل را تشخیص دهند و جبهه‌بندی درستی در ذهن خود انجام دهند. 

د) «جهاد تبیین»  در مقابل عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای دشمن معنی و مفهوم می‌یابند. هرچند که در تاریخ یکصد ساله اخیر، عملیات روانی علیه کشورهای مختلف برای تغییر فرهنگ و سبک زندگی آنان صورت‌گرفته و در برخی مواقع موفقیت‌هایی داشته‌است (ازجمله تغییر سبک زندگی اروپائیان پس‌از جنگ جهانی دوم براساس عملیات روانی آمریکایی‌ها)؛ لکن ناظران بی‌طرف و پژوهشگران واقف بر این‌موضوع هستند که حجم عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای غرب (متشکل از آمریکا، اروپا، حامیان منطقه‌ای و عناصر وطن‌فروش مستقر در غرب) علیه جمهوری اسلامی ایران غیر قابل‌مقایسه با تهاجم‌های قبلی است. تعداد شبکه‌های رسانه‌ای علیه ایران اسلامی و انبوه برنامه‌ها و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در این حوزه مبین گستردگی ای تهاجم است، لذا در برابر این امر باید به‌صورت جهادی اقدامات تبیینی صورت داد.

ه) «جهاد تبیین» در برابر دشمنی ‌که شبکه‌ها و دولت‌ها و زیرساخت‌های فراوانی در اختیار دارد نیاز به شبکه‌سازی تربیت جهادگران رسانه‌ای و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطی و هوش مصنوعی دارد که مبتنی بر هدف مشترک قابلیت سازماندهی و اجرا داشته باشند.

و) «جهاد تبیین»  ابتدائاً راهبردهای خود را در مقابله با راهبردهای دشمن طراحی می‌کند؛ بدین‌معنی که اگر دشمن راهبرد ناامیدی را در پیش گرفته «جهاد تبیین»  امید آفرینی لازم است و اگر دشمن راهبرد ترویج خشونت در پیش گرفته، راهبرد آرامش‌بخشی نیاز جامعه است که باید از سوی جهادگران تبیین شود.

ازآنجاکه نگارش این متن به مناسبت 27 اردیبهشت «روز ارتباطات و روابط‌عمومی» است تشریح نقش روابط‌عمومی‌ها در «جهاد تبیین»  ضروری است. روابط‌عمومی می‌تواند به‌عنوان واسطه میان سازمان‌ها، حاکمیت و حکمرانی با مردم و رسانه‌ها نقش مهم و بی‌بدیل در «جهاد تبیین»  داشته باشد. «صداقت و شفافیت»، «سرعت‌عمل»،  «اقناع افکار عمومی»، «گزیده‌گویی و هم‌گرایی در پیام‌ها»، «پاسخ‌گویی»، «احترام و تکریم مردم و رسانه‌ها»، «کلان‌نگری»، «تقدم منافع ملی بر منافع سازمانی»، «آینده‌نگری و دوراندیشی» و ... ازجمله اقداماتی است که می‌تواند نقش روابط‌عمومی‌ها در «جهاد تبیین» را تجلی بخشد .

سپهر رسانه‌ای کشور مشحون از ناراستی‌ها، سیاسی‌کاری‌ها، ابهامات و کنایه‌ها است که زاییده افراد کوته‌بین و دگم برخی صاحبان رسانه‌ها می‌باشد و می‌تواند آبی در آسیاب دشمن تلقی گردد و طبیعتاً به‌عنوان مخل و پارازیت در فرایند «جهاد تبیین»  نقش‌آفرینی کند. روابط‌عمومی‌ها مبتنی بر رسالت و ماموریت خود می‌توانند این فضای غبارآلود را کاسته و پلیدی‌های آن را پیرایش کنند.

دراین‌راستا «شبکه‌سازی روابط‌عمومی سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی» به‌منظور هم‌افزایی و تعیین اولویت‌ها و «تشکیل و استقرار قرارگاه رسانه‌ای کشور» دو امر خطیر و اساسی برای اجرای فرمان «جهاد تبیین» است؛ امید آنکه با ایفای نقش درست و به‌هنگام روابط‌عمومی‌ها در «جهاد تبیین» گامی بزرگ در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در گام دوم برداشته شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما