تولیدات دانش بنیان مسائل اقتصادی کشور را حل می‌کند

۱۴۰۱/۰۲/۳۰ - ۰۴:۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۳۳۰۳۷۵
تولیدات دانش بنیان مسائل اقتصادی کشور را حل می‌کند
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس گفت: تولید دانش بنیان مهم ترین مسائل اقتصادی کشور را حل میکند. رشد اقتصادی را افزایش می دهد، اشتغال ایجاد می کند، تورم را کاهش می دهد، درآمد سرانه را افزایش می دهد و رفاه عمومی ایجاد می کند. در واقع تولید دانش بنیان می تواند آمار فلاکت را کاهش دهد.

علی حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره علت عدم ارتباط صنایع با شرکت های دانش بنیان در داخل کشور و مورد استقبال قرار نگرفتن محصولات تولیدی این شرکت‌ها، اظهار کرد: در سالهای اخیر، مشکل آزاردهنده کشور، مشکل اقتصاد و معیشت مردم است و تولید همان راه حل اساسی این مشکل است. تولید  برای حل مشکل اقتصادی کشور، راه حل پیشنهادی کارشناسان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد است.  در این میان تولید دانش بنیان مهم ترین مسائل اقتصادی کشور را حل میکند. رشد اقتصادی را افزایش می دهد، اشتغال ایجاد می کند، تورم را کاهش می دهد، درآمد سرانه را افزایش می دهد و رفاه عمومی ایجاد می کند. در واقع تولید دانش بنیان می تواند آمار فلاکت را کاهش دهد.

حدادی ادامه داد: صنایع مخصوصاً صنایع بزرگ در کشور ما مثل خودروسازی ها و پتروشیمی ها از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان که از نظر کیفیت با محصول خارجی برابری میکند استقبالی ندارند برای حل این مشکل اولین راه باور پیدا کردن به شرکت های دانش بنیان است. مجموعه های مختلف باید باور به شرکت‌های دانش بنیان و تاثیر آن ها در حوزه های مختلف را درک کنند.

وی بیان کرد: برای ایجاد این باور اولین قدم را باید دستگاههای اجرایی و دولتی بردارند و این اعتماد را به وجود بیاورند مسئله دیگری که درباره محصولات شرکت های دانش بنیان باید حل شود بحث مشتری مداری است و آنها باید محصولی را که به بازار ارائه می دهند تضمین و ضمانت استاندارد داشته باشد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس درباره مشکلات موجود بر سر راه شرکت های دانش بنیان نیز تصریح کرد: عدم آشنایی فضای کسب ‌و کار کشور به دانش روز مخصوصا علم دانش بنیان باعث می شود که حمایتی از  طرح‌های نوآورانه و فناورانه شرکت‌ های دانش ‌بنیان در کشور صورت نگیرد. علاوه بر این محصولات تولیدی این شرکت ها معمولا دارای استانداردهای ملی و صنفی نیستند و به همین دلیل نمی توانند اعتماد تولید کننده را کسب کنند. همجنین مشکل کمبود سرمایه در گردش این شرکت ها باعث می شود که نتوانند در تعداد بالا تولید کنند تا به سود دهی برسند.

به گفته این نماینده مجلس، مشارکت دادن محدود شرکت ‌های دانش ‌بنیان در پروژه‌های دولتی، واردات بی‌رویه‌ی کالاهای خارجی مشابه کالاهای تولید شده توسط شرکت ‌های دانش ‌بنیان داخلی، نبود بانک اطلاعاتی جامع و فراگیر و به‌روز از نیازهای فناورانه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی و خصوصی تا به این وسیله شرکت های دانش بنیان تولیدات خود را در این مسیر سوق دهند و ناتوانی در بازاریابی و تجارت محصولات توسط شرکتهای دانش بنیان از جمله مشکلات عدم رونق کار شرکت های دانش بنیان است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس افزود:  علاوه بر این باید فضای فیزیکی و تجهیزات و امکانات لازم مورد نیاز این شرکت ها را در اختیار آنها قرار بدهیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه این اقدامات را برعهده دارد و باید علاوه بر فراهم کردن فضا و تجهیزات برای این شرکت ها در زمینه فروش و بازاریابی محصولات تولیدی آنها را در بازار داخل فراهم کند.

حدادی با بیان اینکه علی رغم اینکه فعالان در حوزه شرکت های دانش بنیان از جمله دانش آموختگان و نخبگان کشور هستند، اما بسیاری از آنها با مسائل بازاریابی محصول آشنا نیستند خاطرنشان کرد: از جمله مراحل معرفی محصول، تبلیغات، مذاکرات جهت ثبت سفارش، ارتباط با بازارهای بین المللی جهت صادرات و غیره آشنا نیستند و از سوی دیگر رقبای قلدی در بازار وجود دارند که بازاریابی فوق العاده ای دارند و به همین دلیل در مرحله فروش محصول با مشکل مواجه می شوند. مشکل بازاریابی برای محصول در شرکت های دانش بنیان نوپا بیشتر از شرکت های با سابقه وجود دارد که به همین دلیل شرکت های نوپا بیشتر به حمایت از سوی دولت در این زمینه نیاز دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز