ضرغامی: میراث فرهنگی ما در نگاه ارزشمند دینی شکل گرفته است

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۹:۳۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۳۰۵۲۷
ضرغامی: میراث فرهنگی ما در نگاه ارزشمند دینی شکل گرفته است
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین امضا تفاهم‌نامه فی مابین این سازمان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه مشکلات زیادی را حل می‌کند و سنگ‌های پیش رو را برمی‌دارد، گفت: بقاع متبرکه نشان‌دهنده هویت دینی مردم است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ آیین امضا تفاهم‌نامه فی مابین سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی و عزت‌الله ضرغامی امروز (۲۸ اردیبهشت) در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم اظهار کرد: ما تلاقی فعالیت‌مان با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در چند جا باید مدیریت می‌شد که این تفاهم‌نامه ما را به این مدیریت نزدیک می‌کند؛ به‌عنوان مثال بسیاری از بقاع متبرکه جنبه میراثی دارند؛ 2 هزار بقعه متبرکه را می‌توانیم در درجه اول رسیدگی کنیم و بعدش می‌توانیم تا بیش از ۸ هزار بقعه پیش رویم.

وی افزود: بحث دیگر کاروانسراهای قدیمی است که ما درگیر مسائل وقفی آن هستیم و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درگیر مسایل میراثی آن‌ها است؛ در قبرستان‌های قدیمی هم تلاقی فعالیت داریم؛ برخی ابنیه ما اثر میراثی است؛ نباید فرصت‌سوزی کرد لذا باید تصمیم گیری و کارها انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه مشکلات زیادی را حل می‌کند و سنگ‌های پیش رو را برمی‌دارد، تصریح کرد: پس از این تفاهم‌نامه باید تیم مشترک تعیین شود و تصمیم بگیرد و کار را پیش ببرد؛ معتقدیم باید به قواعد شما ملتزم باشیم اما این قواعد نباید دست و پا گیر باشد.

وی با تاکید بر اینکه بقاع متبرکه نشان‌دهنده هویت دینی مردم است، افزود: ما بقاع متبرکه را به چند جهت رسیدگی می‌کنیم؛ دلیل مهم این است که پر رونق بوده و محل رفت و آمد مردم هستند؛ هیئات شاخص می‌توانند در بقاع وارد شوند؛ حلقه‌های قرآنی زیادی را در بقاع متبرکه شکل دادیم؛ همچنین میزان استقبال مردم در لحظه تحویل سال در بقاع بی نظیر بوده است.

در ادامه این مراسم، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی به خاطر همفکری‌ها و همراهی‌هایی که با ما داشتند که منجر به این تفاهم‌نامه روشن و عملی شده است، تشکر می‌کنم؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نگاهشان کارشناسی و متعهدانه است؛ انشاءالله این تفاهم‌نامه بتواند خروجی‌های قابل قبولی داشته باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: تجربه من هم در داخل کشور و هم خارج کشور این است که ابنیه ماندگار در پرتو تفکر دینی ساخته شده است؛ دین، اعتقاد، مذهب و ایمان ریشه اکثریت خلق آثار ماندگار تمدن تاریخی است.

ضرغامی ادامه داد: وقتیکه آثار اسلامی را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که میراث فرهنگی ما در نگاه ارزشمند دینی شکل گرفته است؛ دین و اعتقادات نقش محوری در میراث فرهنگی دارند.

وی خطاب به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: زمینه‌های همکاری آسان با اوقاف داریم که دعوا بر سر مسایل جزئی مهم نیست؛ از مسایل جزئی فاصله بگیرید و به مسایل مهم بپردازید.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: به حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی پیشنهاد می‌دهم سالیانه به همکاری بین این دو دستگاه (اوقاف و میراث فرهنگی) در یک استان جایزه دهیم و یک زوج معرفی کنیم و بگوییم این زوج با تفاهم توانستند کار مهمی را انجام دهند.

در پایان این مراسم، رئیس سازمان اوقاف در جمع خبرنگاران گفت: به‌طور طبیعی ما در بخش‌های مختلف با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاقی ماموریت داریم؛ در مرمت ابنیه مذهبی باید قواعد و قوانینی که در میراث فرهنگی است را رعایت کنیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تفاهم دو دستگاه در جغرافیای ایران در استان‌ها این مسیر هموارتر از گذشته پیش رود.

لازم به ذکر است، مدیران کل اوقاف و امور خیریه و مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌های مختلف به‌صورت ویدئوکنفرانسی در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام /

نظر شما