رشد جمعیت در صدساله گذشته ایران چگونه شکل گرفت؟

۱۴۰۱/۰۲/۳۰ - ۲۲:۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۳۳۱۰۶۵
رشد جمعیت در صدساله گذشته ایران چگونه شکل گرفت؟
یک کارشناس ارشد حوزه جمعیت گفت: یک فرضیه مطرح است که رشد جمعیت مانع توسعه است اما در حال حاضر کشور های توسعه یافته مدیون رشد جمعیت هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید حمید جمال الدینی پزشک ژنتیک در برنامه تلویزیونی برسد به دست فردا اظهار کرد: علم ژنتیک نو پا است و اینکه ما عنوان کنیم به خودی خود دارای ضریب هوشی بالایی هستیم می تواند درست باشد.

وی با بیان اینکه زاد و ولد برای جامعه ای که از ژن غنی هستند یک فرصت است، افزود: هر چه مهاجرت به کشور با جمعیت افزایش پیدا کند فضا برای جامعه ایجاد می شود که جمعیت بیشتری داشته باشند.

جمال الدینی ادامه داد: بعد آمیخته با جامعه شناسی و ژنتیک داریم که با زاد و ولد افراد گروه سنی مشابه فرصت یادگیری بیشتری دارند و این امر موجب بروز صفات می شود.

این پزشک ژنتیک ادامه داد: جایی که قدرت تکثیر کاهش پیدا می کند و به صفر مطلق نزدیک می شود سالمندی ایجاد می شود. بنابراین کشور ها هزینه می کنند به صورت پذیرش مهاجر بعد قابلیت خلاقیت و نوآوری را مورد توجه قرار دهند.

در ادامه حسین مر‌وتی کارشناس ارشد جمعیت شناسی اظهار کرد: ما هم اکنون یک جمعیت میانسال داریم و در صورت ادامه پیدا کردن این شیوه بارداری جمعیت سالخورده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در صورتی که اتفاق دیگری رخ دهد و سبک زندگی تغییر پیدا کند، بحران جمعیت ما حل خواهد شد، افزود: هرودوت معتقد است ایرانیان فرزند دوست هستند و این سبک زندگی با ورود اسلام تایید می شود. 

مروتی ادامه داد: از سال ١٣٣٧ کنترل جمعیت در ایران آغاز می شود.

این کارشناس ارشد جمعیت تصریح کرد: یک فرضیه مطرح است که رشد جمعیت مانع توسعه است اما در حال حاضر کشور های توسعه یافته مدیون رشد جمعیت هستند.

وی با اشاره اینکه با انقلاب جنسی در اروپا خانواده مستحکم را از دست دادند و خواستند حالا که این قدرت را نداشتند دیگران نیز این امکان را نداشته باشند، اظهار کرد: من ریشه توسعه و پیشرفت جامعه را نیروی انسانی جامعه می دانم چرا که بیشتر کشور های توسعه یافته منابع طبیعی مناسب ندارند بلکه نیروی انسانی دارند بنابراین در کشور برای توسعه، نیازمند نیروی کیفی و کمی مناسب هستیم.

همچنین صالح قاسمی پژوهشگر جمعیت اظهار کرد: جهان آینده جهان سالمندی و سالخوردگی است و روند سالمند شدن جوامع بشری قطعی و اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه جهان ۵٠ سال آینده یک جهانی است که سالخوردگان در آن جوامع بیشتر از آنچه که فکر میکنیم ایفای نقش می کنند،گفت: سن بازنشستگی در این شرایط افزایش پیدا می کند و میزان خلاقیت و نوآوری کاهش پیدا می کند.

قاسمی افزود: چنین جوامعی با افزایش سالمندان جامعه فشار روی جوانان را افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه ما در دنیا اسنادی تحت عنوان سند سالمندی فعال داریم و خود بشر نیز دوست دارد سال های زیادتری کار کند،ادامه داد: در چنین شرایطی توانایی سالمندان بیشتر می شود اما برخی از عوامل ژنتیکی است و خلاقیت ها و نوآوری ها کاهش پیدا میکند.

وی تصریح کرد:  تا سی سال آینده هر دو جوان باید اندازه ۶ نفر حق بیمه دهد تا جامعه بتواند سالمندان را مدیریت کند و اگر این روند پیش روند جوانان چهار دهه اینده علارغم جوانی با لایف استایل سالمندی زندگی می کنند.

صالحی ادامه داد: اینکه شیوه زندگی به طوری باشد که غلبه جامعه به سالمندی افزایش داشته باشد به فرزندانمان ظلم می کنیم و آن ها زندگی پرچالشی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه خلاقیت در جامعه ای بیشتر سالمندان هستند محدود می شود چرا که مشاغل محدود می شوند، گفت:به دلیل پیشرفت ها و نوع نیازمندی های افراد جامعه، تعدادی از مشاغل حذف می شوند چرا که جوانان هزینه هایی دارند که از نظر سالمندان بی فایده است.

وی گفت: دنیای سرمایه داری فرزندآوری را تشویق می کند و ١٠٠ درصد کشور های توسعه یافته و صنعتی برنامه های افزایش جمعیت دارند.

صالحی ادامه داد: جمعیت جوان بسیاری از کشور های دنیا برای نظام سرمایه داری یک فرصت است و برنامه های ٢٠ تا ۵٠ ساله برای فتح بازارهای کشور های جوان برنامه ریزی می شود.

این پژوهشگر تصریح کرد: همه الگوهای پیش بینی آینده می گویند قدرت های نوظهور اقتصادی داریم که از پارادایم بین المللی خارج هستند. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز