تفاوت قند طبیعی و مصنوعی که آن را نمی دانید!

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۲۱:۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۳۳۱۵۳۲
تفاوت قند طبیعی و مصنوعی که آن را نمی دانید!
شیرین کننده‌های طبیعی و مصنوعی با وجود شباهت زیادی که در طعم دارند، می‌توانند از جهات مختلفی با هم تفاوت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ قندهای طبیعی موادی هستند که می‌توانید آن‌ها را به صورت طبیعی در انواع میوه‌ها، خوراکی‌های فراوری نشده و غذاها بیابید. گلوکز و فروکتوز دو نوع قند طبیعی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. به طور کلی قندها و شیرین کننده‌های طبیعی از منابع گیاهی و حیوانی به دست می‌آیند و در نتیجه انجام فرآیندهای طبیعی نظیر فتوسنتز شکل می‌گیرند.به عنوان مثال، عسل یکی از قندهای طبیعی به شمار می‌رود که توسط زنبورهای عسل و از شهد گل‌ها تهیه می‌شود.

قندها و شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی موادی هستند که برای ایجاد طعم شیرین در بسیاری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های فراوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرند و در حقیقت جایگزین قندهای طبیعی می‌شوند. این مواد به صورت مصنوعی سنتز و تهیه شده و طعمی مشابه شکر دارند.

اما این شیرین کننده‌های مصنوعی تفاوت‌های زیادی را با قندهای طبیعی دارند. به عنوان مثال آن‌ها حاوی انرژی بسیار کمتری در مقایسه با قندهای طبیعی هستند و همچنین ارزش غذایی پایین تری را نیز شامل می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از متخصصان و محققان بر این باورند که مصرف قندهای مصنوعی در مقایسه با قندهای طبیعی، مضرات زیادی را نیز برای سلامتی به همراه خواهد داشت. در ادامه به معرفی و بررسی تفاوت میان قند طبیعی و مصنوعی خواهیم پرداخت.

تفاوت قند طبیعی و مصنوعی

شیرین کننده‌های طبیعی و مصنوعی با وجود شباهت زیادی که در طعم دارند، می‌توانند از جهات مختلفی با هم تفاوت داشته باشند. اولین تفاوت، در نحوه تولید آنهاست. قندهای طبیعی طی فرآیندهای طبیعی موجود در طبیعت نظیر فتوسنتز ایجاد می‌شوند و منبع حیوانی یا گیاهی دارند. اما قندهای مصنوعی در آزمایشگاه‌ها و از طریق فرآیندهای شیمیایی تهیه و تولید می‌شوند.
تفاوت دیگر به نحوه تجزیه این مواد در بدن مربوط می‌شود. هنگامی که یک منبع غذایی حاوی قند طبیعی نظیر انواع میوه‌ها را مصرف می‌کنید، مواد معدنی و مغذی دیگری نظیر فیبر، پروتئین ، چربی‌ها و ویتامین‌ها را نیز دریافت می‌کنید. این مواد علاوه بر اینکه فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند، می‌توانند اثراتی نیز بر نحوه تجزیه قند در بدن داشته باشند.به عنوان مثال فیبر موجود در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات باعث کندتر شدن فرآیند تجزیه شدن قند در بدن، باعث کند شدن جذب قند خون نیز می‌شود. این موضوع می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد و از بروز بیماری دیابت جلوگیری کند.

اما قندهای مصنوعی اغلب حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن نیستند و ارزش غذایی پایینی دارند. در نتیجه مصرف این مواد فایده‌ای را برای سلامتی بدن به همراه نخواهد داشت. و حتی ممکن است مصرف زیاد آن‌ها مضراتی را نیز برای سلامتی به وجود بیاورد.

مواد خوراکی حاوی قند طبیعی کدامند؟

بسیاری از خوراکی‌هایی که به صورت طبیعی تهیه می‌شوند و منشاء حیوانی و گیاهی دارند، حاوی قند طبیعی هستند. همچنین برخی خوراکی‌های فراوری شده که با روش‌های سلامت محور تهیه می‌شوند نیز ممکن است از قندهای طبیعی به جای شیرین کننده‌های مصنوعی بهره برده باشند. برخی از مواد خوراکی شناخته شده حاوی قندهای طبیعی عبارتند از:

مزایا و مضرات

به طور کلی دانشمندان و محققان معتقد هستند که مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی می‌تواند مضرات بیشتری را برای سلامتی به همراه داشته باشد. در مقابل قندهای طبیعی علاوه بر اینکه می‌توانند خطر بسیار کمتری را برای سلامتی به همراه داشته باشند، فواید زیادی را نیز شامل می‌شوند.

مصرف منابع قند طبیعی به جای شیرین کننده‌های مصنوعی می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد خون (LDL) شود، خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد. به تقویت حافظه و سلامت مغز کمک کند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. به تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند و به طور کلی برای سلامت ما مفید واقع شود.
در نقطه مقابل، شیرین کننده‌های مصنوعی علاوه بر اینکه ممکن است این فواید را برای بدن به همراه نداشته باشند، می‌توانند در برخی از موارد خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها نظیر سرطان را نیز افزایش دهند. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تلاش می‌شود که تا حد امکان قندهای طبیعی جایگزین قندهای مصنوعی در رژیم غذایی افراد شوند.

 

انتهای پیام/

نظر شما