همکاری وزارت میراث فرهنگی با اوقاف، فراجا و بنیاد مسکن برای مرمت آثار فرهنگی

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۱۲:۴۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۳۱۶۴۰
همکاری وزارت میراث فرهنگی با اوقاف، فراجا و بنیاد مسکن برای مرمت آثار فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: تفاهم نامه ای با سازمان اوقاف، فراجا و با فردا با بنیاد مسکن در خصوص مرمت اثار فرهنگی امضا شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری به مناسبت هفته میراث فرهنگی که در موزه ملی برگزار شد، اظهار کرد: میراث فرهنگی شناسنامه ماست همچنین این امر مهم ترین عامل وحدت و انسجام ملی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری تلاش کردند تا میراث فرهنگی باعث اختلاف و مرزبندی قرار دهند، گفت: میراث فرهنگی ناملموس ما از گذشته در پندار و گفتار نیک سرامد بوده است و در سابقه فکری و ایدئولوژی کشور ما وجود داشته است بنابراین باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

ضرغامی با اشاره به اینکه میراث هرچه بیشتر شناسایی و معرفی شود از دستاورد های منفی رسانه های نوین جلوگیری می‌شود، بیان کرد: تبلیغات منفی کوبیدن بر طبل بی هویتی هاست. تبلیغ های صحیح می‌تواند برای همه مردم و نسل جدید مایه انسجام و هویت باشد.

وی ادامه داد: من به عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی، با این عنوان که از ارزش های انقلاب حمایت می‌کنم، اما به هر حال این فضا اسیب های خودش را دارد. متاسفانه تولید کننده های محتوا به سمت تولیدات سطحی تمرکز دارند و کارهای محتوای عمیق که باید مایه عبرت مردم باشد در این حوزه ها کمتر به چشم می خورد. توصیه میکنم که درباره میراث فرهنگی با عمق و تحقیق بیشتر تحلیل ها صورت گیرد.

وی درباره اقدامات این وزارتخانه خاطرنشان کرد: اولین کاری که کردیم؛ نظام مسائل میراث فرهنگی و مسائلی که نمی گذارد میراث فرهنگی جای خود را پیدا کند احصا کردیم. این موضوع شامل ۲۲ مورد است که به سه بخش تقسیم شده است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به امضا تفاهم نامه های متعدد عنوان کرد: تفاهم نامه ای با سازمان اوقاف، فراجا و با فردا با بنیاد مسکن در خصوص مرمت اثار فرهنگی امضا شده است.

وی درباره ارتباط با نخبگان و صاحب نظران در حوزه میراث فرهنگی گفت: این حوزه بسیار تخصصی است و حدود ۲۰ رشته دانشگاهی در این زمینه تا مقطع دکتری وجود دارد. ارتباط با نخبگان به عنوان راهبرد اصلی مطرح شده و این مساله جدی بوده و شعار نیست.

ضرغامی با تاکید بر اینکه افراد باید در این حوزه ها با تامل و تدبر بیشتر وارد شوند، افزود: اطلاعات ناقص موجب قضاوت های متعدد می‌شود که این امر ناصواب است. ما نباید پرچم دارد سانسور و پالایش شویم‌ و باید اجازه دهیم تا نگاه کارشناسی که ابعاد یک مساله را روشن می‌کند منتشر شود. ایجاد فضای گفت و گو، ازاد اندیشی و چند صدایی مورد نیاز امروز میراث فرهنگی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه دستگاه های مختلف باید برای حفاظت از میراث فرهنگی همکاری کنند، عنوان کرد: مهم ترین وظیفه وزارتخانه حفاظت از میراث فرهنگی است و ما ان را لایه به لایه تعریف کردیم و بخشی از ان مربوط به حفاظت فیزیکی در مورد بناها و بافت های تاریخی است. برخی معتقدند مردم ایرادات میراث فرهنگی را نبینند اما من با این فکر مخالفم. در قران نیز اورده شده ما عمدا خرابه ها را سر راه کاروان ها قرار دادیم تا مردم درس بگیرند بنابراین موزه و میراث باید در دسترس همگان باشد.

وی درباره تبادل اشیای تاریخی با سایر کشورها بیان کرد: با جدیت بیشتر و همکاری وزارت خارجه تبادل اشیای تاریخی کشور های را انجام دهیم علاوه براین بخش عظیمی از میراث فرهنگی ما وقف است به همین دلیل است که تفاهم نامه هایی را با این سازمان امضا کردیم.

ضرغامی با اشاره وظایف بنیاد مسکن گفت: این بنیاد باید بخشی از اعتبارات خود را به میراث فرهنگی اختصاص داده و از آن حفاظت کنند. اکتشاف، شناسایی، حفاری و‌ معرفی به وسیله رسانه ها صورت بگیرد و نباید از آن غفلت کنیم.

وی با اشاره به وظایف راهنمایان گردشگری، ادامه داد: آنان باید به درستی میراث فرهنگی را تفسیر کنند و به معرفی اکتفا نکنند به طوریکه بعد از بازدید چیزی یاد بگیرند. اگر در کاخ موزه سعداباد راجع به گچ کاری و جنس میز آن صحبت می‌کنیم باید گفته شود روی آن میز معاهده های ننگینی امضا شده است و عقب نشینی دربرابر دشمن صورت گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تعداد موزه ها گفت: در کشور ۷۶۰ موزه داریم که ۵۰۰ موزه  عمومی و خصوصی اند و مابقی برای مجموعه داران است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث های سیاسی اگر میراثی برای قاجار و پهلوی است نباید سانسور کنیم، گفت: این نگاه درست نیست چراکه ما نگاه معماری و مهندسی به آن ها داریم.

ضرغامی با اشاره به اینکه ما به لحاظ قانونی برای اهدای هدایای مردم مشکلاتی داشتیم، گفت: مردم نمی توانستند هدایای خود را به درستی اهدا کنند بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مساله را حل کردیم. اساسنامه صندوق احیا و توسعه یکی از منابعی است که مردم کمک می کنند و مشکلات حقوقی آن رفع شده است بنابراین می توانیم اساسنامه خیرین وزارت میراث را تشکیل دهیم و بعد از آن باید زمینه جذب کمک های مردمی فراهم شود.

وی تصریح کرد: در آینده همایش چهره های ماندگار را خواهیم داشت و در اولین برنامه ده چهره ماندگار فرهنگی معرفی خواهند شد همچنین در حوزه دانش بنیان اقدامات زیادی انجام شده است.

ضرغامی درخصوص تفویض اختیار استان ها گفت: قبل از آنکه دولت مجوزهای کسب و کارهای ثبت محور را مطرح کند ما  این کار را شروع کردیم باید جلوی کاغذ بازی گرفته شود. روح قانون را از بین بردیم و باید با وجود ضعف این کار انجام شود در ۴ حوزه تفویض کردیم اما نظارت داریم. در این میان جوانگرایی را سر لوحه قرار دادیم و در کنار آنها افراد با تجربه را قرار دادیم. 

ضرغامی درباره نشست با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ترکیه بیان کرد: آنان علاقه‌مند بودند تا در حوزه مراکز اقامتی و گردشگری تفریحی سرمایه‌گذاری کنند و حتی محل‌های مدنظر آنها بررسی شد که علاقه خاصی به اردبیل و شیخ صفی‌الدین داشتند و برخی مشکلات صدور مجوز بررسی شد. به غیر از رژیم صهیونیستی هیچ مانعی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی نداریم. ممکن است برخی موانع مجوز وجود داشته باشد اما مانع اساسی وجود ندارد.

وی درخصوص آمار بناهایی که در اختیار اوقاف و بنیاد مستضعفان قرار دارد نیز گفت: یکی از مشکلات وزارتخانه بخصوص در حوزه گردشگری آمار است. این مهم در همه حوزه‌ها هست. البته در حوزه آثار باستانی تقریبا این آمار را داریم. مدیریت برخی از این آثار برعهده نهادها و ارگان‌هاست. اگر هر وزیر و نهاد با اعتباراتی که دارند بناهای خود را مرمت کنند بسیار خوب می‌شود. البته برخی از نهادها بودجه ندارند که ما کمک می‌کنیم. اما درخصوص اقلام میراثی باید این قضیه را تبیین کنیم. بنیاد مستضعفان در این راه کمک کرده و آثارش را به نمایش گذاشته. مجموعه داران و بخش خصوصی نیز می‌توانند در این حوزه ورود کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص قانون جوانی جمعیت و اینکه شنیده شده افرادی که ۲ فرزند بیشتر دارند بازدید از موزه‌ها برای آنها رایگان خواهد بود، گفت: چیزی دراین باره نشنیده‌ام و مطلع نیستم‌. 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز