مرجعیت ملی تنوع زیستی باید به سازمان حفاظت محیط زیست بازگردد

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ۱۵:۴۸:۵۴
کد خبر: ۱۳۳۱۷۵۱
مرجعیت ملی تنوع زیستی باید به سازمان حفاظت محیط زیست بازگردد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست، این سازمان را مسوول تنوع زیستی در کشور دانست و گفت: مرجعیت ملی تنوع زیستی باید به سازمان حفاظت محیط زیست بازگردد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  علی سلاجقه در مراسم گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی که صبح امروز در سالن همایش های بین المللی شهدای محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه در قرآن مجید، در آیات متعددی به موضوع تنوع زیستی اشاره شده است، اظهار کرد: هرگونه دستکاری در طبیعت و آسیب به محیط زیست از مصادیق بی تقوایی است و آنچه که امروز بشریت با آن مواجه شده است، کیفر عملکرد خود او در سالیان گذشته است.

وی افزود: وقتی امنیت حیاتی در کره زمین به مخاطره بیفتد، حتما امنیت غذایی ما آسیب می بیند و گرسنه خواهیم ماند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، این سازمان را مسوول تنوع زیستی در کشور دانست و گفت: اینکه دبیرخانه تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، یک اشتباه است و ما از دولت خواستیم که این مرجعیت به سازمان حفاظت محیط زیست بازگردد. البته این بدان معنا نیست که عملکرد این دبیرخانه در حاضر مطلوب نیست بلکه هدف آن است که دبیرخانه به جایگاه اصلی خود بازگردد چراکه کاربر نمی تواند تنوع زیستی را مدیریت کند.

سلاجقه با تاکید بر تنوع زیستی و طبیعی بی نظیر کشورمان، آن را یک نعمت بزرگ برشمرد و تصریح کرد: این گستردگی و تنوع می طلبد که همه ارکان حکمرانی کشور برای حفاظت از آن مشارکت کنند.

معاون رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: ما حتما می بایست در بحث ارزشگذاری اقتصادی، تنوع زیستی خود را قیمتگذاری کنیم و ببینیم چه از دست می دهیم و چه به دست می آوریم.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، گفت: باید از ظرفیت های فناورانه و دانش بنیان برای حفظ تنوع زیستی بهره بگیریم. ضمن اینکه برای نیل به این هدف، دست یاری به سوی متخصصان و اندیشمندان دراز می کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پروژه تکثیر در اسارت ماده یوز آسیایی، آن را یک دستاورد علمی برای کشور خواند و تصریح کرد: وقتی گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر قرار می گیرند، باید در یک فضای حفاظتی آنها را مورد مطالعه قرار دهیم. حال نتیجه این مطالعه چه مثبت باشد چه منفی، این یک دستاورد بزرگ برای کشور است.

سلاجقه، تولد توله یوزهای آسیایی در اسارت را یک فرآیند کاملا علمی توصیف کرد و گفت: حتما سازمان حفاظت محیط زیست مراحل مختلف این فرآیند را مستندسازی می کند و امیدواریم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم آن را برای مردم پخش کند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای حفظ توله یوز سوم به کار خواهیم بست، خاطرنشان کرد: پس از اعلام نتیجه گزارش هیات حقیقت یاب، با قصورهای احتمالی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز