ایران در رتبه ۹ یونسکو برای ثبت جهانی آثار

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۱۰:۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۳۳۱۹۳۲
ایران در رتبه ۹ یونسکو برای ثبت جهانی آثار
قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: با تلاش‌های انجام شده تا امروز موفق به ثبت ۲۶ اثر ملموس و ۱۷ عنصر میراث ناملموس شدیم و در رتبه نهم یونسکو در ثبت جهانی آثار هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور یکشنبه در مراسم رونمایی از الواح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران، منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات و راه‌ آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران که در محل مجموعه جهانی کاخ گلستان و با حضور مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، تعدادی از مدیران این وزارتخانه،  استاندار کردستان و تعدادی از نمایندگان استان‌های کردستان، کرمانشاه و قزوین در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: از توفیق‌های ما این است که در مراسمی که برگزار می‌کنیم استادان بزرگی مثل استاد حسن سمسار مورخ حضور دارند. در پنجمین روز از هفته میراث‌فرهنگی هستیم و امیدوارم با برنامه‌هایی که در هفته میراث‌فرهنگی داشتیم؛ توانسته باشیم گامی برای ارتقای فرهنگ میراثی برداریم.

وی ادامه داد: ایران با تاریخچه غنی فرهنگی دارای ظرفیت‌های فراوانی است و امیدوارم شاهد ثبت هرچه بیشتر آثار فرهنگی تاریخی باشیم.

دارابی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده تا امروز موفق به ثبت ۲۶ اثر ملموس و ۱۷ عنصر میراث ناملموس شده ایم و در رتبه نهم یونسکو در ثبت جهانی آثار قرار داریم. ظرفیت‌های ما بیشتر از این است و از یونسکو درخواست کردیم که این فرصت فراهم شود تا آثار بیشتری در یونسکو ثبت جهانی شود.

وی به سایر پرونده‌های میراث ناملموس ایران نیز اشاره کرد و افزود: به‌عنوان مثال ورزشی مانند چوگان بسیار اهمیت دارد. حتی رهبر انقلاب نیز تاکید دارند که این ورزش متعلق به ایران‌است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه به الواحی که در مراسم رونمایی شد اشاره کرد و گفت: این الواح بیانگر جایگاه و منزلت ایرانیان در مقیاس جهانی در حوزه‌های مختلف است.

وی اظهار کرد: خوشنویسی که جایگاه ویژه ای در سپهر هنرهای سنتی ایران دارد و هورامان و اورامانات نیز تابلویی از اراده ایرانیان برای تسخیر طبیعت است و راه آهن نیز تلاش ایرانیان برای صنعتی شدن را روایت می‌کند.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیمی در ثبت جهانی آثار و جذب گردشگر وجود دارد. هر قدر بتوانیم آثار بیشتری را ثبت کنیم در توسعه گردشگری و رونق کسب و کارها هم موفق‌تر خواهیم بود البته این مهم به تنهایی از عهده این وزارتخانه بر نمی‌آید و همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم نهضتی با موضوع معرفی و صیانت از آثار تاریخی خصوصا آثار ثبت جهانی داشته باشیم. البته در قرن جدید رسانه‌ها نقش مهمی در معرفی آثار تاریخی دارند.

دارابی در پایان گفت: میراث‌فرهنگی شناسنامه و هویت ما به شمار می‌رود و از نمایندگان مجلس که در قانون بودجه امسال توجه ویژه‌ای به بودجه و اعتبارات این حوزه داشته‌اند صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم.

 

انتهای پیام/

نظر شما