کاهش نرخ موالید از سال ۹۵ تا ۹۹/ نرخ باروری در ایران کمتر از ۱.۲ است

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۱۰:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۳۳۱۹۳۸
کاهش نرخ موالید از سال ۹۵ تا ۹۹/ نرخ باروری در ایران کمتر از ۱.۲ است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس کمتر و معادل 1.2 است در سال 1400 در برخی از مناطق کشور این نرخ حتی به زیر یک رسیده و در برخی مناطق 0.6 بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در حاشیه نخستین نشست قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: الان در حوزه ساختار جمعیتی با یک اَبَرچالش و بحران جدی راهبردی روبه‌رو هستیم به طوری که از سال 85 نرخ جانشینی در حوزه باروری از رِنج متعارف پایین‌تر آمده و این بدین معناست که ما در تراز منفی در حوزه باروری در کشور قرار داریم.

وی افزود: بیشترین چالش و مشکل را در سال 1400 شاهد بودیم. از سال 1395 تا 1399 به صورت تصاعدی کاهش نرخ موالید و باروری را در کشور داشتیم و سال 99 نسبت به سال‌های قبلش، بالاترین رشد تصاعدی را در کاهش موالید داشته است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر نرخ باروری در کشور ما حتی از کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه ترکیه و لبنان نیز کمتر است؛ ادامه داد: نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس کمتر و معادل 1.2 است در سال 1400 در برخی از مناطق کشور این نرخ حتی به زیر یک رسیده و در برخی مناطق 0.6 بوده است.

زالی با بیان این‌که پنجره جمعیتی گروه سنی 15 تا 60 سال را در حوزه اقتصادی شامل می‌شود، گفت: باید دو سوم جمعیت کشور در پنجره جمعیتی قرار بگیرند تا جمعیت آن جامعه، بهره‌وری داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: جمعیت گروه سنی جوان در حال خروج از این پنجره جمعیتی هستند و این فرصت به سرعت در حال عبور است، الان در میانه پنجره جمعیتی هستیم و فرصت اندکی برای افزایش جمعیت باقی مانده است.

زالی اعلام کرد: در حال حاضر یک سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده‌اند یا فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند.

انتهای پیام/

نظر شما