​نقش خاص رسانه ها در معرفی محصولات و فعالیت های دانش بنیانی

۱۴۰۱/۰۳/۰۶ - ۱۰:۰۸:۰۷
کد خبر: ۱۳۳۳۴۰۳
​نقش خاص رسانه ها در معرفی محصولات و فعالیت های دانش بنیانی
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره علت ارتباط ضعیف بین صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: صنایع و واحدهای تولیدی در کشور ما با یکدیگر ارتباط مطلوب و مناسبی را برقرار نکردند برای حل این مشکل باید شرکت های دانش بنیان محصولات شان را به صنایع معرفی کنند و با برگزاری نمایشگاه ها در سطح داخل و خارج از کشور این تولیدات را در معرض دید عموم تولیدکنندگان و صنعتگران بگذارند.

احمد محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره کیفیت محصولات دانش بنیان اظهار کرد: بسیاری از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان از کیفیت مناسبی  برخوردار است اما با این وجود مورد استقبال صنعتگران قرار نمی گیرد و با این وضعیت نمی توان انتظار داشت که شعار سال ۱۴۰۱ که مورد تاکید موکد رهبر معظم انقلاب نیز بوده عملیاتی شود.

وی افزود: به باور تمامی کارشناسان در آسیب شناسی اقتصاد ایران در درجه اول باید به وابستگی اقتصاد ایران و بودجه دولت به فروش مواد خام و با ارزش افزوده پایین اشاره کرد. ریشه اصلی این معضل در ضعف دانش و تکنولوژی در این صنعت و شرکت های فعال در این حوزه است که متاسفانه این مسئله باعث شده است نقطه قوتی به نام وجود منابع زیرزمینی به اهرمی برای تحریم و فشار بر اقتصاد ما تبدیل شود. همچنین یکی از نقاط ضعف اقتصاد کشور پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاه های اقتصادی است. این مسئله اقتصاد و صنعت کشور را مصرف کننده فناوری های خارجی کرده است و این خود زمینه آسیب پذیری اقتصاد کشور را در برابر تحریم بیگانگان فراهم می کند. 

 این مقام مسئول ادامه داد: با شناسایی این نوع آسیب ها می توان به نقش بی بدیل دانش در حل معضلات کشور پی برد. دانش به عنوان یکی از نیروهای بسیار موثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بوده و یک کالای عمومی محسوب می شود زیرا می توان دانش را بدون کاهش و استهلاک با دیگران به اشتراک گذاشت.  توجه به این نکته حائز اهمیت است که اقتصاد دانش بنیان، به دانش از نظر کیفی و کمی با اهمیت تر از گذشته نگریسته است.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: علاوه بر این رسانه‌ها نیز باید ارتباط فعال‌تری در شناسایی این شرکتها و معرفی آنها به رسانه ها به صنایع باشد تا متکی به محصولات تولیدی خودمان باشیم نه اینکه نیازمند واردات این کالاها از سوی کشورهای خارجی شویم. کاربردی کردن دانش و استفاده موثرتر از آن در گسترش ظرفیت ها و ارتقای درجه بهره برداری از منابع تحقق یک اقتصاد دانش بنیان را ممکن می سازد و در این بین نقش شرکت های دانش بنیان در این زمینه قابل اهمیت است. 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این شرکتها به خوبی سازماندهی شده و برنامه ریزی مناسبی را برای تولید خود داشته باشند قطعاً می توانند بیش از ۵۰ درصد نیاز جامعه که اکنون با واردات تأمین می‌شود را خودشان به تنهایی تامین کنند.

وی در پایان تاکید کرد: رونق اقتصادی مستلزم توسعه دانش بنیان است و از این رو، تاسیس شرکت های دانش بنیان مورد توجه جدی قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی توسعه فناوری در کشورهای صنعتی توجه به فرایند تجاری سازی نتایج پژوهش های داخلی بوده است فرایند تجاری سازی انتقال دانش و فناوری از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به صنایع موجود یا کسب و کارهای جدید است که این کشورها را به رشد و توسعه رسانده است. در همین راستا شرکت های مبتنی بر دانش نقش مهمی در پیشرفت اقتصاد کشور ها بازی می کند تشکیل شرکت های دانش بنیان نمونه‌ای از این شرکت ها است که در کشور ما به فرایند تجاری سازی پژوهش های دانشگاه ها بی‌توجهی عظیمی می شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز