لزوم اتحاد کشورها برای مقابله با سدسازی بی رویه در ترکیه برای جلوگیری از خیزش گرد و غبار

۱۴۰۱/۰۳/۱۵ - ۰۷:۳۱:۳۰
کد خبر: ۱۳۳۶۱۴۲
لزوم اتحاد کشورها برای مقابله با سدسازی بی رویه در ترکیه برای جلوگیری از خیزش گرد و غبار
وقوع طوفان‌های گرد و غبار در کشور از ابتدای امسال شدت بیشتری یافت و تنها با گذشت چند روز از گرم‌تر شدن هوا شاهد هجوم چندباره ریزگردها به 25 استان کشور و درگیری مردم با این بحران هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ موضوع طوفان‌های گرد و غبار و هجوم ریزگردها به کشور سال‌هاست که ایران را در ماه‌ هایی از سال غبارآلود می‌کند. وقوع طوفان‌های گرد و غبار در کشور از ابتدای امسال شدت بیشتری یافت و تنها با گذشت چند روز از گرم‌تر شدن هوا شاهد هجوم چندباره ریزگردها به 25 استان کشور و درگیری مردم با این بحران هستیم.

 

این حجم از گرد و غبار فقط به عوامل داخلی مربوط نمی شود و عوامل خارجی از جمله بیابان های عراق، عربستان، سوریه، اردن و کویت و سدسازی کشور ترکیه ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

سدسازی های ترکیه بر روی دجله و فرات بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی زراعتی سوریه و عراق را خشکانده است همچنین از طرف دیگر هورالعظیم در ایران و عراق را به نابودی کشانده است و درکنارش حقابه های شرب، صنعت، کشاورزی و ... در سوریه، عراق و ایران دیگر وجود ندارد. نتیجه همه اینها  تشدید پدیده شوم ریزگرد خواهد بود که امروز کل کشور را درگیر کرده است.

با توجه به منطقه‌ای بودن بحران ریزگردها و درگیر شدن کشورهای عراق, عربستان و سوریه با این موضوع, تعدادی از مسئولین و همچنین بدنه دانشگاهی و کارشناسان محیط زیست کشور, منشأ اصلی این طوفان‌ها را از کشورهای همسایه و سدسازی‌های ترکیه به‌روی رود دجله و فرات ب آن‌ها دانستند و تأکید کردند که حل این بحران تنها در گروی فعال شدن دیپلماسی آب و مذاکرات ایران و عراق با ترکیه در جهت پرداخت حق‌آبه دجله و فرات است.

در این راستا رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت و در بخشی  از سخنان خود با اشاره به موضوع ناسالم شدن وضعیت هوا بر اثر ورود ریزگردها به کشور، گفت: ریزگردها زندگی مردم را مختل کرده و همه دستگاه‌های مسئول در دولت باید با جدیت در این زمینه وظایف و مسئولیت‌های خود را ایفا کنند.

آیت‌الله رئیسی در همین زمینه سازمان محیط زیست را مکلف کرد به همراه دیگر دستگاه‌های ذیربط از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و تعامل با کشورهای همسایه رفع این مشکل را مجدانه پیگیری کنند.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره اقدام کشورهای همسایه علیه سدسازی در ترکیه اظهار کرد: سدسازی ترکیه کشور های همسایه ازجمله سوریه، ایران و عراق را دچار مشکلات زیست محیطی کرده است.

وی با اشاره به ساخت سد ایلیسو توسط ترکیه بیان کرد: این سد بزرگ ترین سد دنیاست و دریاچه آن طی 4 سال آب گیری می کند همچنین این کشور 11بند سد روی دجله و فرات بسته است و هیچ توجهی به مشکلاتی که برای کشورهای اطرافش ایجاد شده ندارد.

کهرم درباره اهمیت اتحاد کشور هایی چون سوریه، عراق و ایران برای اقدام حقوقی و طرح شکایت علیه ترکیه عنوان کرد: ترکیه از سکوت این کشورها استفاده کرده و درحال آب گیری سد هاست این درحالیست که اتحاد کشور ها و طرح شکایت از مشکلات زیست محیطی از جمله خیزش گرد و خاک جلوگیری می کند.

کارشناس محیط زیست در پایان تصریح کرد: دجله و فرات نیز حیات عراق را تشکیل می دهند و تنها راه حل برای جلوگیری از پیشروی ترکیه در سدسازی مراجعه به مجامع بین المللی و طرح شکایت است.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز