جزئیات واردات اتوبوس دسته دوم

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۰۹:۰۷:۵۶
کد خبر: ۱۳۴۲۲۵۱
جزئیات واردات اتوبوس دسته دوم
. یکی ازسریع الوصول ترین راه های بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی توسعه ناوگان اتوبوس است با این حال وضعیت شبکه اتوبوسرانی به قدری فرسوده است که باید از هرروشی برای تامین اتوبوس استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در گذشته تجربه موفقی درباره اتوبوس های ایکاروس که وارد ناوگان شده بودند داشتیم که نسبت به اتوبوس های موجود وضعیت بهتری داشتند و هم مردم وهم راننده راضی بودند و سالها این اتوبوس هادر تهران کارکردند. یکی ازسریع الوصول ترین راه های بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی توسعه ناوگان اتوبوس است با این حال وضعیت شبکه اتوبوسرانی به قدری فرسوده است که باید از هرروشی برای تامین اتوبوس استفاده کنیم.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: قطعا تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است، اما با توجه به کسری منابع و سابقه ۱۰ ساله کمبود اتوبوس خیلی نمی‌توان امیدوار بود که همه تخم‌‌مرغ‌‌هایمان را در سبد تولید داخل و منابع داخلی شهرداری بگذاریم، وزارت کشور قرارداد خرید ۲هزار دستگاه اتوبوس را دنبال می‌کند که در این میان سهم تهران ۹۰۰ اتوبوس است و یک قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال می‌شود که ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ اتوبوس سهم پایتخت خواهد بود و ما نیز در کنار دولت، راه‌های دیگر تامین اتوبوس را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث تامین اتوبوس از طریق واردات نیاز به مجوز دولت دارد، خاطرنشان کرد: ما از یک طرف به دنبال مصوبات از دولت هستیم و از طرف دیگر روی شاخص‌‌ها، قیمت و مشخصات فنی اتوبوس‌‌ها بحث و بررسی می‌کنیم، اما در کل امیدواریم بتوانیم از مجموع این برنامه‌ها چهار تا پنج‌‌هزار اتوبوس برای جبران بخشی از کسری ناوگان تامین کنیم.

به گفته وی، اورهال کردن ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در برنامه امسال وجود دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اینکه خرید اتوبوس‌‌های دست دوم در چه مرحله‌‌ای قرار دارد، اظهار کرد: مذاکرات مختلفی داشتیم و پیشنهادهای مختلفی به ما ارائه شده که از نظر کیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم اما از آنجا که نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رئیس‌جمهور داده و رئیس‌‌جمهور نیز دستور داد در کمیسیون زیربنایی دولت این مساله بررسی شود.

وی افزود: بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت کشور و صمت نیز صورت گرفته است و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم.

 وی بااشاره به اینکه  اگر این موضوع تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشکلی نخواهیم داشت عنوان کرد: همه پیشنهادهای خرید اتوبوس دست دوم خارجی در حال حاضر از تامین اتوبوس نوی داخلی ارزان‌‌تر است.

شفیعی یادآور شد: ما در بررسی‌‌ پیشنهادها به میزان کارکرد، مدل، شاخص‌‌های محیط زیستی و مسائلی از این دست توجه می‌کنیم.

به گفته وی، حداکثر سن اتوبوس‌‌های کار‌کرده باید پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی آنها نیز حداقل باید یورو ۵ باشد؛ ضمن اینکه مساله قیمت بهینه و خدمات پس از فروش نیز در این موضوع نقش اساسی دارد و مورد توجه است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم با قیمت پایین، اتوبوس‌‌های با‌کیفیت وارد کنیم، آسیب چندانی به تولید داخل وارد نمی‌شود، گفت: دقت داشته باشید که تهران به ۵هزار دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد که تامین ۴هزاردستگاه اتوبوس از این تعداد از طریق تولید داخلی دنبال می‌شود و حداکثر هزار اتوبوس قرار است از نوع دست دوم و وارداتی در ناوگان تهران به کار گرفته شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تمامی راه‌هایی که در حوزه اتوبوسرانی به ذهنمان می‌رسید را دنبال کرده‌ایم گفت: تأمین اتوبوس جدید از محل تولید داخل را از طریق وزارت کشور و قراردادهای شهرداری تهران در سقف ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس پیگیری می‌کنیم.

شفیعی افزود : بخشی از این منابع پرداخت شده است و حتماً از توان کامل تولید کنندگان داخل برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران موضوع واردات را نیز در دو حوزه دنبال می‌کنیم گفت‌: یکی از این موارد خرید اتوبوس با توجه به بودجه سال جاری شهرداری تهران است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: موضوع دیگر که بخش خصوصی به دنبال پیگیری آن است و شهرداری تهران خرید خدمت انجام می‌دهد خرید اتوبوس‌های دست دوم است و کارکرده است، این موضوع ارتباطی به بودجه شهرداری ندارد بلکه ایده‌ای است که از سوی بخش خصوصی مطرح شده است.

شفیعی با بیان اینکه خرید این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود گفت: اما متأسفانه به این موضوع توجه نشده و برخی آن را متعلق به شهرداری می‌دانند اما باید تاکید کنم که خرید این اتوبوس‌ها هیچ ارتباطی به بودجه شهرداری تهران ندارد.

وی با بیان اینکه از این اتوبوس‌ها بازدیدهای بسیاری به عمل آمده است گفت: متخصصان فنی شرکت واحد از این اتوبوس‌ها بازدید کرده‌اند و تصاویر آنها موجود است این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت تولید و بازسازی شده‌اند.

شفیعی تاکید کرد: متأسفانه در برخی از اخبار آمده است که این اتوبوس‌ها در حال تعمیر شدن هستند اما باید به این موضوع تاکید کنم که اصلاً این موضوع صحت نداردتمامی اتوبوس‌های دست دوم چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس بازسازی و اورهال شده‌اند و قرار است وارد تهران شوندو اقدامات محدودی نظیررنگ امیزی –وصل دستگاه های کارتخوان و جی پی اسو فعالیت های جزیی دیگرازلحاظ فنی قراراست که در تهران برروی اتوبوس ها انجام شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند بیان کرد: پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند و قرار است پس از وارد شدن درباره آنها تحقیق شود تا متوجه شویم چه میزان اثر بخشی داشته‌اند.

شفیعی با اشاره به واردات اتوبوس‌ها گفت: البته شهرداری تهران استانداردهای فنی را برای این اتوبوس‌ها در نظر گرفته است یعنی هر اتوبوس با هر کیفیتی وارد تهران نخواهند شد بلکه باید حتماً اتوبوس‌ها تولید اروپا باشند و استهلاک خودرو بالا نباشد همچنین باید حداقل معاینات فنی و زیست محیطی را داشته باشند.

هزینه خرید اتوبوس‌های کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوس‌هایی که هم اکنون در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است خرید اتوبوس‌های نو ۵ برابر خرید اتوبوس‌های کارکرده اروپایی است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که هزینه خرید اتوبوس‌های کارکرده از هزینه تعمیر اتوبوس‌هایی که هم اکنون در سطح شهر تهران وجود دارند بسیار کمتر است خرید اتوبوس‌های نو ۵ برابر خرید اتوبوس‌های کارکرده اروپایی است..

وی ادامه داد: خرید اتوبوس‌های نو را از طریق منابع اندکی که وجود دارد دنبال می‌کنیم و همچنین قرار است ۱۴۰۰ اتوبوس را اورهال کنیم، اورهال اتوبوس‌های دو کابین حدود یک میلیارد تومان و اورهال اتوبوس‌های تک کابین نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: وقتی ما می‌توانیم با هزینه بسیار کمتر اتوبوس‌های اروپایی اورهال شده‌ای را که می‌دانیم حداقل می‌توانند ۱۰ سال در تهران خدمات دهی داشته باشد را وارد کنیم چرا باید اتوبوس‌های داخلی را اورهال کنیم؟.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز