بروز بیشترین سرطان ها از مصرف سیگار و قلیان

۱۴۰۱/۰۴/۰۵ - ۱۱:۴۷:۴۶
کد خبر: ۱۳۴۳۷۲۶
بروز بیشترین سرطان ها از مصرف سیگار و قلیان
متخصص روانپزشکی گفت: بیشترین سرطان ها از سیگار و قلیان گزارش شده است همچنین شایع ترین سرطانی که ایجاد می کند سرطان ریه است اما انواع سرطان ها می تواند به مصرف نیکوتین مرتبط باشد.

عاطفه قنبری جلفایی متخصص روانپزشکی رییس بخش روانپزشکی بیمارستان رسول اکرم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: اعتیاد یا رفتار های اعتیاد گونه به رفتار هایی گفته می شود که فرد علی رغم مشکلاتی که با مصرف مواد پیدا می کند، همچنان مصرف را ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه این مشکلات دچار مشکلات جسمی و روانی هستند که مصرف ماده مخدر منجر به چنین بیماری هایی می شود و بافرد با اینکه به موضوع آگاه است همچنان مصرف را ادامه می دهد، افزود: از دیگر مشکلاتی که اعتیاد برای فرد ایجاد می کند اختلال در عملکرد شغلی، تحصیلی و خانوادگی است.

قنبری جلفایی ادامه داد: زمانی که فردی به یک ماده ای وابستگی جسمانی پیدا می کند؛ مجبور است برای رسیدن به تاثیرات آن مصرف خود را بیشتر کند. همچنین از عوامل وابستگی های جسمانی این است که فرد وقت بسیاری را برای پیدا کردن مواد و مصرف آن صرف می کند و از بسیاری های از فعالیت های لذت بخش دست می کشد.

رییس بخش روانپزشکی بیمارستان رسول اکرم درباره عوارض مصرف مواد مخدر افزود: عوارض مواد های مخدر متفاوت است. در ایران بیشترین مواد مخدر مصرفی شامل تریاک، هروئین، مورفین، متادون، ترامادول و... است. همچنین برخی از این مواد محرک هستند که شامل آمفتامین ها و متانفتامین ها می شوند که اصطلاح رایج آن شیشه و کوکائین است.

وی با اشاره به اینکه حشیش، گل، عرف و بنگ نیز جز مواد مخدر هستند ، تصریح کرد: الکل ، قرص های روانگردان، توهم زا، آرام بخش نیز از دسته ی دیگری از مواد مخدر هستند.

قنبری جلفایی بیان کرد: اکثر مواد مخدر در طولانی مدت با علائمی چون افسردگی ، اضطراب، اختلال های شاختی شامل حافظه و تمرکز هستند. همچنین برخی از مواد خصوصا محرک ها می توانند فرد را دچار بی قراری، بیش فعالی، افزایش انرژیف توهم کنند که گاهی این عوارض با وجود ترک فرد نیز ماندگار است.

وی با بیان اینکه نیکوتین هم شامل سیگار و قلیان است که جز مواد مخدر محسوب می شوند، افزود: بیشترین سرطان ها از سیگار و قلیان گزارش شده است. شایع ترین سرطانی که ایجاد می کند سرطان ریه است اما انواع سرطان ها می تواند به مصرف نیکوتین مرتبط باشد که شامل سرطان حنجره، مری، دستگاه گوارش، مثانه، خون، دهانه رحم و پانکراس است.

رییس بخش روانپزشکی بیمارستان رسول اکرم افزود: بیشترین آسیبی که الکل می تواند داشته باشد به کبد است و سیروز کبدی ایجاد می کند و منجر به سرطان کبد خواهد شد. الکل می تواند بروز مشکلات گوارشی، زخم معده، زخم خون ریزی دهنده را داشته باشد که فرد سو جذب غذای مورد نیاز را می گیرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف شیشه و کوکائین می تواند ضربان قلب و فشار خون را بالا ببرد و خطر عوارض قلبی و عروقی را به همراه داشته باشد، افزود: مواد مخدر کاهش اشتها ایجاد می کنند و سو تغذیه را به همراه دارد که این امر عوارض جسمانی خاصی را به همراه دارد.

قنبری جلفایی گفت: هر ماده ای که به صورت تتقینی مصرف شود می تواند باعث اسیب ریوی و بیماری های مزمن ریوی شود که اختلالاتی را در تنفس خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما