افزایش حضور پلنگ ایرانی در زیستگاه انسانی/ جمعیت پلنگ ایرانی در حال کاهش یا افزایش؟

۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۲۳:۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۳۴۹۷۷۳
افزایش حضور پلنگ ایرانی در زیستگاه انسانی/ جمعیت پلنگ ایرانی در حال کاهش یا افزایش؟
کارشناس محیط زیست گفت: نکته مهم در خصوص پلنگ ها بررسی جمعیت آنان است تا روشن شود تعداد آنان رو به افزایش است یا رو به کاهش. با این وجود تاکنون سازمان محیط زیست هیچ آمار رسمی در این خصوص ارائه نکرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در روزهای اخیر پلنگ ایرانی در مرکز، غرب و شمال کشور خودنمایی کرده و تصاویر آن در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشته است.

در چهاردهم تیرماه 1401 یک قلاده پلنگ در کوه سعدی کرمان در هنگام آب نوشیدن در آبشخوری که توسط محیط زیست در منطقه احداث شده ضبط شده است.

داریوش غفاری، معاون محیط زیست استان کرمان در این خصوص اظهار کرد: با تلاش محیط بانان کرمان یک پلنگ در منطقه محافظت شده سعدی در نزدیکی شهر کرمان مشاهده شد. این نخستین بار است که تصویر یک پلنگ در این منطقه مشاهده می‌شود که از نظر غنا و تنوع زیستی بسیار ارزشمند است.

کرمان

علاوه براین در تاریخ پانزدهم تیر 1401 یک قلاده پلنگ ایرانی در سپیددشت لرستان‌ توسط مردم بومی رویت شد.

روز 20 تیر 1401 آخرین باری بود که یک قلاده پلنگ نر در گیلان مشاهده شد.

تورج صادقی معاون محیط زیست استان گیلان در این خصوص بیان کرد: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان املش به هدایت محیط‌بان شاهپور عبدی موفق به تصویربرداری از پلنگ نر توسط دوربین تله‌ای در ارتفاعات این شهرستان شدند.

رویت این گونه با اهمیت در نقاط مختلف کشور علاوه بر نکات مثبت، نکات منفی را شامل می شود.

در این خصوص محمد درویش کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: مطالعات دقیقی درباره تعداد جمعیت پلنگ ها و قلمرو زیستی آنان وجود ندارد. انتشار گسترده این تصاویر به علت افزایش تعداد تلفن همراه این مجال را فراهم آورده تا افراد از این موجودات کمیاب در طبیعت ایران عکاسی و فیلمبرداری کنند.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش در منطقه ای از کاشان حضور پلنگ مشاهده شده است بیان کرد: هرجایی که جمعیت علف خوار وجود داشته باشد ازجمله کل، میش، بز، قوچ و آهو طبیعی است جمعیت گوشتخوار که درحال حاضر پلنگ ها پرچمدار آن هستند وجود داششته باشند.

درویش افزود: اینکه ما این حیوانات را کمتر مشاهده می کنیم به علت این است که امکانات لازم برای استقرار دوربین های تله گیر و دید در شب نداریم علاوه براین سازمان محیط زیست بضاعت لازم برای پایش دقیق قلمروهای مدیریت 4گانه را ندارد بنابراین بر این مبنا نمیتوان قضاوت کرد که حضور این پلنگ ها در مناطق مختلف نشان دهنده اتفاق خوبی است یا خیر.

کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه پلنگ ها همیشه در لرستان وجود داشته اند عنوان کرد: نکته مهم در خصوص پلنگ ها بررسی جمعیت آنان است تا روشن شود تعداد آنان رو به افزایش است یا رو به کاهش. با این وجود تاکنون سازمان محیط زیست هیچ آمار رسمی در این خصوص ارائه نکرده است.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه تصویربرداری از این حیوانات افراد بومی محلات را تهدید می کند یا خیر پاسخ داد: اگر این پلنگ های رصد شده پیر باشند طبیعی است که نزدیک زیستگاه انسانی دیده شوند چراکه گونه های گوشتخواری که کهنسال می شوند به دلیل کم توانی سعی می کنند شکارهای آسان تری را داشته باشند و این شکار های آسان معمولا نزدیک سکونتگاه های انسانی و طویله دام هاست. اگر این پلنگ ها جوان باشند خطرناک بوده و نشان دهنده تخریب زیستگاه است.

درویش فقدان آمار جمعیت پلنگ ها را عامل بروز بسیاری مشکلات برشمرد و خاطرنشان کرد:دانستن محل زندگی این حیوانات وتعداد آنان کمک شایانی به کنترلشان کرده و از خطرات احتمالی جلوگیری می کند.

کارشناس محیط زیست در پایان تصریح کرد: بایدآموزش هایی در غالب کلیپ های جذاب به سفارش سازمان محیط زیست ساخته شود تا  شاهد اتفاقا ناخوشایندی مثل از بین بردن خرس نمین نباشیم و اینگونه از نگرانی جامعه محلی بکاهیم هچنین به کمک رسانه ملی و رسانه های دیداری آموزش های لازم انجام شود تا میزان تعارضات بین انسان و حیات وحش کاهش یابد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز