​ راه‌اندازی صد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در کشور

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۰:۰۵:۱۹
کد خبر: ۱۳۵۱۴۶۷
​ راه‌اندازی صد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در کشور
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و نماینده عالی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نساجی سنتی در استان گلستان با توجه به ظرفیت نوغانداری و تولید ابریشم و همچنین فعالیت هنرمندان بسیاری در این رشته، مزیت رقابتی استان در حوزه صنایع‌دستی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مریم جلالی شامگاه جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ در نشست جمع‌بندی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقا‌تهرانی رئیس و سایر اعضای این کمیسیون، علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، غلامرضا منتظری و رمضانعلی سنگدوینی نمایندگان مردم شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، محمد کریمی مدیرکل امور مجلس و احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در سالن اجتماعات استانداری گلستان برگزار شد، گفت: بعضی از فرصت‌های تولید را فدای اشتغال کردیم و اکنون وظیفه‌داریم تا برای تقویت تولید ملی تلاش کرده و به آن توجه ویژه کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم تولیدی کشور راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است، زیرا می‌تواند خانواده را مولد کند و زمانی که خانواده مولد شود تولید عشق و عاطفه، اخلاق و قانون و سلامت و ثروت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت نساجی سنتی در استان گلستان تأکید کرد: با توجه به وجود نوغانداری و تولید ابریشم و همچنین فعالیت حدود ۳۵۰۰ هنرمند و صنعتگر در بخش نساجی سنتی استان گلستان، این حوزه مزیت رقابتی استان در حوزه صنایع‌دستی است.

جلالی تصریح کرد: صنایع‌دستی در استان گلستان ظرفیت بی‌نظیری برای تولید دارد که بخشی از این ظرفیت‌ها را در بازدیدهایی که در این چهار روز از سطح استان داشتیم مشاهده کردیم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر می‌خواهیم فرهنگ توسعه یابد، باید خانه و خانواده مولد شوند و بانوان استان با برخورداری از هنر دست خود این ظرفیت را دارند تا از طریق صنایع‌دستی به خانواده‌ای مولد تبدیل شوند اما نیاز است تا زیرساخت‌های این حوزه برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه صنایع‌دستی فراهم شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: خانواده، محور توسعه است و عینیت بخشیدن به این موضوع با توجه به حوزه صنایع‌دستی در استان گلستان در دسترس خواهد بود.

وی یادآور شد: ظرفیت تولید خانگی به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برای بانوان در استان گلستان بسیار بالاست. با هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی استان و تشکیل زنجیره تولید صنایع‌دستی و حمایت از آن می‌توانیم با توسعه حوزه صنایع‌دستی، اقتصاد استان را تقویت کنیم.

راه‌اندازی صد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در کشور

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی صد بازارچه دائمی صنایع‌دستی در کشور خبر داد.

وی بیان کرد: اجرای این طرح همزمان با دهه امامت و ولایت از تهران آغاز و به‌تدریج در سایر استان‌ها با کمک سایر دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.

جلالی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای استان گلستان با برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه صنایع‌دستی ایجاد بازارچه‌های دائمی عرضه تولیدات صنایع‌دستی است.

او یادآور شد: در استان گلستان در حال حاضر یک بازارچه دائمی به بهره‌برداری رسیده است و همچنین شش بازارچه دائمی نیز در حال ساخت است که قطعاً برای تسریع روند اجرایی این پروژه‌های مهم برای حوزه صنایع‌دستی از منابع ملی اختصاص خواهیم داد.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی با اشاره به‌ضرورت بهره‌مندی بیشتر از بازار کشورهای همسایه گلستان برای عرضه صنایع‌دستی، تأکید کرد: بازارچه مرزی اینچه‌برون در استان مسئله مهمی در حوزه فروش محصولات صنایع‌دستی است که باید روی ساختار و محتوا آن اقداماتی صورت گیرد. همه این‌ها تکمیل‌کننده چرخه ارزش حوزه صنایع‌دستی استان است.

جلالی در ادامه گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یک وزارت نوپا بوده که سه سال از تأسیس آن می‌گذرد، اما کلید حل انسداد اقتصادی و فرهنگی کشور در دستان همین کودک نوپا است.

وی همچنین به سهم ناچیز صنایع‌دستی در اقتصاد کشور اشاره و تأکید کرد: در تلاشیم که در برنامه هفتم توسعه، این سهم را به جایگاه واقعی برسانیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه هیچ خط‌مشی و برنامه درستی برای این وزارتخانه دیده نشده و با توجه به اینکه در گام برنامه هفتم هستیم، باید برای این وزارتخانه برنامه اصولی تدوین شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز در مجلس شورای اسلامی فراکسیون صنایع‌دستی تشکیل نشده و این هم با وجود اینکه تولیدکننده بوده به‌عنوان زیرمجموعه خدمات محسوب می‌شود.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اسلامی به همراه تعدادی از معاونین وزیران مربوطه با حوزه فرهنگی شامگاه چهارشنبه ۲۲ تیرماه سال جاری برای بررسی مشکلات فرهنگی گلستان به این استان سفر کردند.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور به‌عنوان نماینده عالی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد کریمی مدیرکل امور مجلس، احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری این وزارتخانه، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی کردند.

حضور در جلسات کارگروه‌های فرهنگ و هنر، گردشگری و صنایع‌دستی، نشست با روسای دانشگاه‌ها، حضور در مراسم تجلیل از سرآمدان فرهنگی و ادبی و هنری استان، شرکت در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، بازدید از طرح‌های نیمه‌تمام فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بازدید از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی استان بخشی از برنامه‌های این سفر بود.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز