امربه معروف ونهی ازمنکر با زبان نیکو صورت گیرد

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۱۴:۵۴:۴۲
کد خبر: ۱۳۵۲۲۰۱
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما نیازمند زندگی در اقلیم فرهنگ اسلامی به جای فرهنگ لیبرال هستیم، گفت: درامربه معروف ونهی ازمنکر با زبان نیکو سخن بگوییم، متاسفانه در بعضی از نسل جوان، شاهد بحران فرهنگی در هستیم، خیلی اوقات انسان ها دچار بحران هدف،هدایت و سلامت می شوند

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تجلیل از بانوان فرهیخته در عرصه علم، فرهنگ و ورزش که به مناسبت عید سعید غدیر و همچنین هفته عفاف و حجاب برگزار شد، ضمن تبریک این ایام گفت: انشالله به برکت غدیر که منشاء تکمیل دین بوده بتوانیم مسیر زندگی خود را بر مبنای کتاب خدا و سیره پیامبر تنظیم کنیم و در این بازار پر هیاهو و هیجانات اجتماعی که نظام های لیبرال ایجاد می کنند  گمراه نشویم و بتوانیم مسیر درست و مستقیم را دنبال کنیم. با ظهور صنایع ارتباطی جدید، ارتباط کشورها با یکدیگر همزمان شده است یعنی یکسری فرهنگ ها در درون هم تنیده شده اند و خواسته یا ناخواسته فضای مجازی دسترسی برای رفتن به سمت سایر فرهنگ ها ایجاد کرده است. در این دسترسی به فرهنگ ها عمدتا فضای فرهنگ غرب در میان ملت ها حضور پیدا کرده که فرهنگ غرب باخت های زیادی در درون خودش در این سال های اخیر داشته که این شکست ها را به نوعی به دامنه اجتماعی سایر کشورها کشانده شده است.

وی افزود: یکی از باخت های بزرگ فرهنگ و فلسفه فکری غرب جدید لیبرالیسم بوده که به تعبیر خودشان، یک بنیان باز بودگی دارد؛ به نوعی رها سازی جوامع از هر نوع قید و بندی را تئوریزه کرده است. در واقع این رها بودگی وقتی به نظام لذت طلبی وصل می شود، لذتی که به هر دلیلی می خواهد لذت باشد حالا لذت از طریق گم شدن انسان ویا لذت از طریق از بین بردن اراده انسان را جستجو می کند. کسی که مواد مخدر مصرف می کند از اراده خارج می شود و یا کسی که مشروبات الکلی مصرف می کند در یک سطحی از اراده خارج می شود و موسیقی های تند و خشنی که فرد را به نوعی از حالت طبیعی خارج می کند و دچار گرفتاری رفتاری شده و یک هیجان اجتماعی می شود و به نوعی رها شدن از عقل و اراده را بدنبال می‌اورد .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ما اگر بخواهیم واقعا به این سوال پاسخ دهیم که آیا پدر و مادر نسبت به فرزندانش مسوولیت ندارد؟ آیا خانواده ای هست که بگوید من نسبت به فرزندانم مسوولیتی ندارم و نحوه زندگی کردن فرزندانم، اهمیت ندارد و آنها می توانند هر طور می خواهند زندگی کنند؛ یعنی خودش باید انتخاب کند. آیا پدر و مادر برای تعلیم و تربیت فرزند وقت نمی گذارند وحساسیت ندارند که فرزند ما با چه کسی ارتباط دارد و در چه محیطی و چه تصویری را می بیند و در ارتباط با چه فلسفه های فکری قرار دارد ؟ پاسخ روشن است. پدر و مادر نسبت به خود و فرزندان خود احساس مسئولیت می کنند.

از طرف دیگر، آیا ما به عنوان یک انسان نسبت به هم نوع خودمان مسوولیت نداریم؟ ما شاهد بحران فرهنگی در جامعه هستیم. خیلی اوقات انسان ها دچار بحران هدف و هدایت و سلامت می شوند. آیا هم نوع نسبت به هم نوع خود مسوولیت ندارد؟ باز پاسخ روشن است، ما سوار بر یک کشتی هستیم و یا با هم نجات پیدا می کنیم و یا با هم غرق می شویم. پس نمی توانیم نسبت به بحران سلامت یک فرد در جامعه بی ‌تفاوت باشیم.

البته این مسوولیت باید با روش درست، تدبیر و حکمت و با زبان نیکو ابراز شود. در امر به معروف و هم در نهی از منکر با معروف باید عمل کنیم و نمی توانیم با بدی معروف را ارائه کنیم و نمی توانیم از منکر با بدی جلوگیری کنیم. ما باید با زبان ، رفتار و گفتار نیک دیگران را دعوت به مسیر و فرهنگ اسلامی کنیم و البته قبل از هرکس خود فرد آمر به معروف باید صاحب نفس پاک و عمل صالح باشد. ما باید به عنوان پیرو راه خداوند، در نشان دادن راه  تلاش،کوشش ،همراهی  از جنس دلسوزی های سردار سلیمانی که مردم را فرزندان خود می دانست، یا دلسوزی از جنس نگاهی که مقام معظم رهبری نسبت مردم دارند و ایشان مردم را فرزندان خود می دانند، داشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران افزود: به هر حال امیدوارم هوشیاری اجتماعی لازم برای همه ایجاد شود تا ما در درون خانواده بزرگ ایران اسلامی نسبت به اعضای خانواده محبت و دلسوزی داشته باشیم در واقع توجه به دیگران به خصوص جوانان منشاء سلامت و هدایت است.مساله نسل و توسعه نسل یک اصل اساسی است ما اگر نسل مان ادامه پیدا نکند دچار انقراض نسل می شویم. رشد منفی جمعیت در بسیاری از کشورهای غربی صدای از بین رفتن نسل آینده را می دهد. امروز باید از سقط جنین های غیرقانونی حتما جلوگیری شود. نیازمند تغییر اقلیم از فرهنگ لیبرال به فرهنگ اسلامی هستیم. تا زمانی که ما نیاییم در اقلیم فرهنگ اسلامی زندگی کنیم، دائما باید مسائل را مانند شیشه خرد شده، تکه تکه ترمیم کنیم؛ در واقع ترمیم فرهنگ جامعه نیازمند هوشیاری اجتماعی است.

وی در پایان گفت: یکی از ظلم های بزرگ نسبت به جمهوری اسلامی این است که کشور را به عدم توجه به حقوق زنان متهم می کنند که در بعضی از رشته های تحصیلی دانشگاهی نزدیک به 70 درصد صندلی هایمان متعلق به خانم ها است و امروزهیچ صندلی علم و فناوری در کشور نداریم که خانم ها در آن حضور نداشته باشند. از عرصه های سیاسی تا میادین علمی و افتخارات ملی، بانوان حضور دارند و موفق هستند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که متغیر اصلی ما تعلیم و تربیت و داشتن خانواده سالم است و در کنار آن باید توسعه داشت ودر میادین اجتماعی حضور پیدا کرد.

در این مراسم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از خانم دکتر فاطمه دهقان نیری، پزشک عمومی که اخیرا در یزد با حضور مسئولانه در صحنه تصادف باعث نجات یک جوان شد؛ سرکار خانم دکتر صدیقه آیتی فعال حوزه سلامت زنان و درمان ناباروری و خانم الهه احمدی، ورزشکار موفق و قهرمان قهرمانان در مسابقات بین المللی تیراندازی تقدیر و تشکر کرد.
 

انتهای پیام/

نظر شما