آبگرفتگی در مخزن امن موزه یزد/ ورود به املاک خالی از سکنه در بافت تاریخی با حکم قضایی

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۱۲:۴۳:۲۳
کد خبر: ۱۳۵۷۶۲۶
آبگرفتگی در مخزن امن موزه یزد/ ورود به املاک خالی از سکنه در بافت تاریخی با حکم قضایی
نماینده ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر ایمن‌سازی محیط بافت تاریخی یزد تأکید و ورود به املاک خالی از سکنه با حکم قضایی را خواستار شد.

به‌ گزارش خبرگزاری برنا، شب گذشته ۷ مردادماه با حضور طاهره قیومی نماینده ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیرکل و معاونین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ستاد مدیریت بحران در این اداره‌کل برای بررسی آسیب‌های ناشی از سیلاب در بافت تاریخی یزد تشکیل شد.

در ابتدای این نشست احمد آخوندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: با توجه با بررسی انجام‌شده تاکنون در بافت تاریخی یزد، هیچ‌گونه تخریب و خسارت جدی به بناهای تاریخی نداشته‌ایم، در مخزن امن موزه یزد که محل نگهداری اشیای تاریخی و باارزش بوده، آب‌گرفتی رخ‌ داده بود که موضوع با کمک همکاران بررسی و رسیدگی شد و هم‌اکنون در حال انجام اقدامات لازم برای کاهش رطوبت در این محل هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام‌شده تاکنون قریب به ۲۴۰ بنا شامل مغازه، منزل، حصار و ... در بافت تاریخی آسیب صفر تا صد دیده است که با توجه به ادامه بارندگی، امکان افزایش این آمار وجود دارد، همچنین متأسفانه دو فوتی و شش مصدوم از این حادثه سیل در استان داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه شاهد خسارت جدی در بافت تاریخی نبوده‌ایم، از کمک و حمایت مردم محلی و متخصصین انجمن مرمت تشکر کرد.

آخوندی از تشکیل کمیته پایش خبر داد و افزود: این کمیته نقطه‌به‌نقطه بافت تاریخی را بررسی و بناهای آسیب‌دیده را شناسایی و میزان خسارت‌های وارده را برآورد می‌کنند. کمیته دیگری عملیات انجام‌شده را مستندسازی می‌کنند و کمیته عملیات نیز ادامه آسیب‌شناسی را بر عهده دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: کمیته‌ای هم در معاونت گردشگری تشکیل‌شده که هماهنگی در مورد تعداد مسافران اماکن اقامتی استان و برنامه‌ریزی برای مدیریت حضور آن‌ها را انجام می‌دهد.

وی در خصوص علت تخریب ساختمان اداره میراث­‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت گفت: تخریب این محل به علت شیب‌بندی نامناسب کوچه و ورود آب به ساختمان بوده و فعلاً با هماهنگی اداره‌کل محیط‌زیست استان، ساختمانی برای استقرار اداره شهرستان تفت تحویل گرفته‌ شده است.

 در ادامه مصطفی سپهری سرپرست معاونت گردشگری استان یزد گفت: اکنون ضریب اشغال هتل‌های شهر یزد ۱۵ درصد است و مشکل خاصی خوشبختانه در حوزه گردشگری استان وجود ندارد.

در این نشست عبدالمجید شاکری سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان یزد اظهار داشت: طبق بررسی‌هایی که تاکنون انجام‌ شده، هیچ بنایی در بافت تاریخی به دلیل تاریخی بودن دچار آسیب نشده و بناهایی که آسیب‌دیده به دلیل مرمت غیراصولی، شیب‌بندی، کف‌سازی و زیرسازی نامناسب بوده است.

شاکری ادامه داد: با توجه به اینکه امکان پایش سالانه بناهای مجهول‌المالک و کثیرالمالک میسر نبوده است، برخی از این بناها نیز آسیب‌ دیده‌اند، که در این خصوص ۹ گروه تعیین‌شده تا کل عرصه را بررسی کنند و در مورد نوع بنا، میزان تخریب و موارد دیگر گزارش ارائه دهند.

در پایان این نشست طاهره قیومی نماینده ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ضمن تشکر از اقدامات انجام‌شده، بر ایمن‌سازی محیط بافت تاریخی تأکید و ورود به املاک خالی از سکنه با حکم قضایی را خواستار شد تا از این طریق بررسی این بناها در بافت تاریخی انجام شود.

نماینده ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد امروز به‌صورت میدانی قسمت‌های مختلف بافت تاریخی یزد بازدید و بررسی خواهد کرد و راهکارهای لازم برای برطرف کردن مشکلات را ارائه خواهد داد.

انتهای پیام/

نظر شما