قوانین خاص کشورهای جهان درباره نگهداری سگ/ ایران بدون قانون؟!

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۱۵:۲۳:۴۱
کد خبر: ۱۳۵۷۷۴۱
قوانین خاص کشورهای جهان درباره نگهداری سگ/ ایران بدون قانون؟!
در کشورهایی که نگهداری از حیوانات رواج دارد، قانون‌های سخت گیرانه ای اعمال شده است. به همین دلیل افراد به راحتی نمی‌توانند حیوان خانگی داشته باشند چراکه مسئولیت بسیاری دارد و در صورتیکه قانون وجود نداشته باشد رعایت حقوق حیوانات هم وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛  نگهداری از حیوانات خانگی موضوعی است که این روزها جنجال های فراوانی را به وجود آورده است و در میان بلاگرهای اینستاگرامی و سلبریتی ها نگهداری از حیوانات مختلف مد شده و جوانان به پیروی از این افراد تمایل زیادی به نگهداری از سگ و گربه در خانه پیدا کردند و به نوعی این اقدام را نشانه ای از طبقات بالای اجتماعی می دانند.

 دنیای مدرن امروزی انسان‌ها را تنها کرده و باعث شده تا بسیاری از جوانان برای پر کردن خلاءهای عاطفی خود به حیوانات و نگهداری از آنها روی بیاورند علاوه براین برخی از مردم نگهداری و پرورش حیوانات را برای تفریح و سرگرمی انتخاب می کنند و آن را نشانه مرفه بودن می‌دانند و برخی دیگر از این راه امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند.

از گذشته در مناطق روستایی حضور گربه، سگ، مرغ و خروس در حیات منازل و یا کوچه و پس کوچه‌های روستاها امری رایج  بوده است و هم اکنون نیز این امر در گوشه و کنار کشور رونق دارد اما نگهداری از حیوانات در منازل آپارتمانی از موضوعات تأمل برانگیز به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر ظاهراً با تنوع گونه‌های جانوری نیز همراه شده است اما نگهداری از سگ به عنوان یک حیوان خانگی پدیده‌ای است که سرآغاز آن را باید در کشورهای غربی جستجو کرد.

سگ خانگی

اکنون نیز نگهداری از این حیوانات در آپارتمان های شخصی مورد قبول فرهنگ جامعه ایران نیست اما  نگهداری از پرندگان از قدیم در بین ایرانیان مرسوم بوده است. از سگ هم به عنوان نگهبان، برای محافظت از گوسفندان و در شکار استفاده می‌شد نه به عنوان فرزند و عضوی از خانواده!

دین مبین اسلام همواره به حیوانات توجه داشته است و  یکی از شاخصه‌ های آن سفارش و تاکید ائمه اطهار مبنی بر نگهداری و مراقبت از این حیوانات است.

در آموزه‌های دینی و در کلام فقهای اسلامی حفظ جان حیوانات و ضرورت رسیدگی از قبیل تأمین آب و غذای حیوانات مورد تأکید قرارگرفته است .

پیامبر اسلام درباره رعایت حقوق جانداران، شامل انسان ها و حیوان ها دستورات و قوانینى تعیین کرده اند. این قوانین و مقررات که در 1400 سال پیش، تعیین شده، نشان دهنده توجه اسلام به حقوق تمام جانداران است.

لذا در آموزه‌های اسلامی کشتن حیوانات و سلب حیات از آنها از پلیدترین اعمال شمرده‌ شده است،  امام صادق (ع) در این باره فرمودند : « اقذر الذنوب ثلاثة: قتل البهیمة.... کشتن حیوان از پلیدترین گناهان است.

حیوان خانگی

 با تفکر در آموزه‌های دینی باید به این نکته اذعان نمود که از برخی حیوانات همچون سگ باید در حد لزوم و برای اموری مانند نگهبانی منازل، دام و یا شکار و یا جهت کاربردهای جدیدی همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله‌ها و بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگر بهره گرفت، نه اینکه فضای اجتماعی جامعه به سمت نگهداری از این حیوان در خانه کشیده شود و این همزیستی نامأنوس به تقلید از سبک غربی‌ها بدان جا منتهی شودکه ارتباط با سگ‌ ها، جایگزین ارتباطات اجتماعی برای برخی انسان‌ها گردد!

 در کشورهایی که این امر رواج دارد، قانون‌های سخت گیرانه ای اعمال شده است. به همین دلیل افراد به راحتی نمی‌توانند حیوان خانگی داشته باشند چراکه مسئولیت بسیاری دارد و در صورتیکه قانون وجود نداشته باشد رعایت حقوق حیوانات هم وجود نخواهد داشت.

طوطی

در ادامه به قوانین کشور های اروپایی و آمریکایی در این خصوص اشاره می کنیم.

قانون سگ های مزرعه، قانون نژادها، قانون قلاده، حکم صدا، قانون بدرفتاری با سگ، قانون نگهداری سگ در مکان ها و قانون جمع آوری مدفوع از جمله قوانینی است که برای صاحبان سگ در این کشور ها در نظر گرفته شده است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز برای نگهداری از سگ قوانین خاص خود را دارند.

بنابر قوانین دولت قطر به طور کلی سگ‌گردانی در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها و سواحل ممنوع است و تنها در مکان‌های خاصی امکان سگ‌گردانی وجود دارد علاوه براین تنها ورود برخی از انواع نژاد سگ به قطر مجاز است و در صورت نگهداری گونه‌های غیرمجاز سگ، صاحب سگ مشمول قانون مجازات نگهداری از حیوانات پرخطر خواهد شد. این قانون برای همراهی، پرسه زدن یا راه رفتن با هرگونه حیوانات و موجودات خطرناک در مکان‌های عمومی، تا ۳ سال حبس و یا ۱۰۰ هزار ریال قطر (معادل تقریبا صد میلیون تومان) جریمه تعیین کرده است.

 در امارات نیز قوانین سختگیرانه و مشخصی برای نگهداری از سگ وجود دارد. فصل پنجم قانون فدرال شماره ۲۲ امارات درباره تنظیم مالکیت حیوانات خطرناک، مصوب سال ۲۰۱۶، با عنوان «حیازة الکلاب» به مالکیت و نگهداری سگ اختصاص یافته است.

در فروردین امسال مجلس نمایندگان بحرین قانونی جدید درباره نگهداری سگ‌ها تصویب کرد. ماده ۲ این قانون بر ممنوعیت نگهداری حیوانات خطرناک در منازل، مزارع یا هر مکان دیگری تصریح کرده است و لیستی از حیوانات خطرناک به ضمیمه این قانون ارائه شده که بسیاری از نژادهای سگ را در بر می‌گیرد. علاوه بر نگهداری، تربیت و خرید و فروش یا واردات و صادرات انواع سگ‌های خطرناک نیز در بحرین ممنوع است. با این همه، نگهداری از یک سگ که در لیست سگ‌های خطرناک نباشد نیز چندان ساده نیست و صاحب سگ باید برای این کار از سازمان‌های متعددی مجوز بگیرد و باید کارت دامپزشکی الکترونیکی سگ که شامل اطلاعات سلامتی و مجوزات آن است، همواره در گردنش باشد.

سگ و گربه

در ایران نیز مطابق ماده ۶۸۸ مکرر قانون مجازات اسلامی در مورد قانون نگهداری سگ مقرر می‌دارد: «گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر برای سلامت عمومی بوده یا نجس لعین می‌باشند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال و به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌گردد». همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنین شود ممنوع است. نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف مدت ده روز رفع مزاحمت نماید و در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهند شد.

این درحالیست که چندی پیش یکی از رسانه های خبر از حضور ۹ میلیون حیوان خانگی شناسنامه دار و بدون شناسنامه در ایران را منتشر کرد که برخی از این حیوانات نیز ناقل بیماری به انسان ها هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز