نظر معاون زنان رئیس جمهور در مورد کودک همسری/ پیگیری تبعیض در ورزش بانوان

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۲۳:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۷۸۶
نظر معاون زنان رئیس جمهور در مورد کودک همسری/ پیگیری تبعیض در ورزش بانوان
معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ه با اشاره به پیشرفت ورزش بانوان طی سال های اخیر اظهار کرد: خوشحالم که در این دولت شرایط و امکانات خوبی برای ورزش بانوان چه در بخش قهرمانی و چه در بخش همگانی فراهم شده است.

انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، با اشاره به محوریت زن در خانواده اظهار کرد: برنامه شغلی زنان باید به گونه ای تنظیم شود که آسیبی به محیط خانواده وارد نشود.

وی افزود: بنابراین باید قانون جامعی در این زمینه داشته باشیم، در همین راستا هم در حال برنامه ریزی قانون نظام مند شغلی برای بانوان هستیم تا در سنین 20 تا 40 سال که دوره باروری است، بتوانند کارهای سبک تری را در جامعه داشته باشند تا هم در راستای فرزندآوری و هم تأثیرگذاری در جامعه خللی وارد نشود.

قانون دورکاری اصلاح می شود

خزعلی با اشاره به عدم اجرای درست قانون دورکاری گفت: چندین بار به دستگاه های مختلف نامه دادیم که قانون دورکاری را اجرایی کنند اما متأسفانه برخی دستگاه ها همکاری نمی کنند، مثلاً در جایی مثل استانداری فارس که استاندار به این قانون معتقد است، نمودار روند صعودی دارد و تعداد زیادی از خانم ها از دورکاری استفاده کردند اما خیلی از ادارات سخت گیری دارند.

وی تأکید کرد: البته در پی بازنویسی و اصلاح این قانون هستیم، شاید یکی از علت ها نبود زیرساخت برای ادارات باشد، خیلی اوقات ممکن است امکان دورکاری در یک شغل وجود نداشته باشد اما تاجایی که ممکن است باید این امکان فراهم شود و خروجی کار مهم باشد نه ساعت کاری، خیلی اوقات کارت زنی انجام می گیرد اما خروجی درستی را شاهد نیستیم.

 دولت ضامن زنان سرپرست خانوار می شود

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات ریاست جمهوری خیلی پررنگ شد، بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار بود و آقای رئیس جمهور ذکر کرده بودند که برای این گروه ایجاد اشتغال خواهند کرد.

وی افزود: به صورت پیگیر این کار انجام گرفت و سر قول شان بودند، صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار برای اشتغال یکی از همین وعده ها بود که محقق شد و به زودی دولت ضامن زنان سرپرست خانوار می شود.

خزعلی تصریح کرد: از سوی دیگر اشتغال با رویکرد زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گرفت که در راستای اشتغال پایدار خانواده محور، اول زن سرپرست خانوار و در صورت عدم توانایی فرزند جوان او را در اولویت قرار دادیم و برای 12 استان تأمین اعتبار شد.

وی با اشاره به شناسایی زنان کارآفرین گفت: حمایت ها شامل مهارت آموزی و تهیه وسایل تا رساندن به بازار کار و همراهی تا 4 سال برای رسیدن به سود می شود، خوشبختانه استقابل خوبی صورت گرفته و قرار است 19 استان دیگر هم مشمول این حمایت ها شوند.

به دنبال راهکاری برای بهبود وضعیت زنان بدسرپرست هستیم

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره وضعیت زنان بد سرپرست اظهار کرد: خیلی از این خانم ها با صبوری در حال اداره زندگی شان هستند و تلاش دارند همسرشان را که اغلب با مشکل اعتیاد مواجه است را به مسیر زندگی بازگردانند.

وی با اشاره به اینکه این گروه از زنان با آسیب های زیادی مواجه هستند، گفت: ما به دنبال این هستیم تا راهکاری تعریف کنیم که در صورت نیاز به جدایی، شرایط برای این افراد تسهیل شود، عمده مشکلات به قوه قضائیه مربوط می شود، البته ما ارتباط هایی با دستگاه قضایی داریم تا بتوانیم به توافق برسیم و خلاءهای قانونی را برطرف کنیم، در همین راستا هم جلساتی با پژوهشگاه قوه قضائیه و معاونت حقوقی داشته ایم اما باید بدانید که گاهی در اینگونه پرونده ها، قاضی رویه صحیح را به کار نمی گیرد.

از این گفتگو خزعلی درباره ازدواج خود در سن 16 سالگی و داشتن حق طلاق، کار و تحصیل گفت: در ازدواج باید به بلوغ فکری، جسمی و اقتصادی توجه ویژه کرد، خیلی ها هنوز در سن های بالای 20 یال هم نگاه کودکانه ای به زندگی دارند.

نظر خزعلی در مورد کودک همسری

وی در ادامه در خصوص ازدواج خود در سن 16 سالگی و اینکه شاید بتوان از آن به عنوان کودک همسری یاد کرد، گفت: من نمی دانم کودک را چطور معنا می کنند، اگر زیر 18 سال را کودک بگیریم و حتی یه روز بالای 18 سال را بگوییم کودک نیست، چنین تعبیری را قبول ندارم.

خزعلی ادامه داد: در ازدواج باید به بلوغ فکری، جسمی و اقتصادی توجه ویژه کرد، خیلی ها هنوز در سن های بالای 20 سال هم نگاه کودکانه ای به زندگی دارند، در خیلی از کشورهای دیگر چنین خط و مرزی وجود ندارد، در ایالت های مختلف آمریکا سنین متفاوتی برای ازدواج مطرح است.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در مورد گرفتن حق طلاق خود اظهار کرد: در مدرسه فیضیه از خود امام (ره) شنیدم که خانم ها می توانند حق طلاق داشته باشند. همسر من در ابتدا گفت باید روی درخواست من مبنی بر داشتن حق طلاق فکر کند، از دایی شان مشورت گرفت، ایشان به همسرم گفته بودند «ایرادی ندارد، حق طلاق داشتن زن، به نفع زن نیست بلکه حق ناز کردن را از زن می گیرد، هر زمان بگوید طلاق می خواهم می توانی بگویی حق طلاق داری، البته پدرم خودشان اعتقادی به این موضوع نداشتند اما تصمیم را بر عهده خودم گذاشتند و خوشبختانه حاصل آن ازدواج هم 2 پسر و 2 دختر و 8 نوه شد.

نگاه ویژه دولت به ورزش بانوان 

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به پیشرفت ورزش بانوان طی سال های اخیر اظهار کرد: من هم از این اتفاق خیلی خوشحالم و تلاش می کنم در استان های مختلف دیداری با زنان ورزشکار داشته باشم و شرایط بهتری را برای ورزش بانوان فراهم کنم.

وی افزود: کسب موفقیت های پی در پی بانوان در عرصه ورزش موجب روشنی چشم ماست و مهم تر از همه این است که دختران ما با حفظ ارزش ها و حجاب خود، توانایی هایشان را بروز می دهند که این می تواند نشان دهنده عزم و اراده یک قهرمان باشد.

خزعلی گفت: جالب اینجاست که برخی از بانوان ورزشکار می گویند ما نمی توانی مدافه حرم باشیم اما با حجاب روی سکوها می رویم و کشورمان را معرفی می کنیم، به همین جهت من هرجا احساس کنم تبعیضی بین خانم ها و آقایان وجود دارد حتماً مسأله را پیگیری می کنم.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: خوشحالم که در این دولت شرایط و امکانات خوبی برای ورزش بانوان چه در بخش قهرمانی و چه در بخش همگانی فراهم شده،  به ویژ در بخش همگانی باید شرایط بهتری هم فراهم شود و زنان برای سلامت خود و خانواده تحرک و ورزش بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز