باید ظرفیت وکلا افزایش یابد/ با تعدد آزمون وکالت کیفیت کاهش نمی یابد

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۱۰:۰۴:۲۱
کد خبر: ۱۳۶۳۰۶۵
باید ظرفیت وکلا افزایش یابد/ با تعدد آزمون وکالت کیفیت کاهش نمی یابد
نماینده مردم خرم آباد در مجلس گفت: افزایش تعداد آزمون وکالت با توجه به شرایط باید برسی شود، در صورتی یک سال برای برگزاری آزمون زمان مناسبی است که ظرفیت پذیرش به اندازه ی نیاز افزایش یابد، در این حالت افراد ضعیف تر وقت بیشتری برای مطالعه دارند اما نکته مهم و مورد توجه مجلس افزایش تعداد است. در این شرایط چه یک بار یا دوبار در سال مهم نیست، مساله افزایش پذیرش ظرفیت وکلاست که مورد نظر مجلس است.

به گزارش خبرگزاری برنا، عضو کمیسیون آموزش در خصوص چرایی بالا بودن هزینه های خدمات وکالت در ایران بیان کرد: خدمات وکالت نیز مانند هر موضوع دیگری متاثر از میزان عرضه و تقاضا است، در صورت نبود تناسب بین عرضه و تقاضا، تعیین نرخ در خدمتی که به افراد می شود، قطعا به دست ارائه کنندگان خدمات می افتد؛ به طور طبیعی خلاف این موضوع نیز وجود دارد یعنی اگر ارائه ی خدمات به وفورباشد، قدرت چانی  زنی و انتخاب بیشتری بین افراد ایجاد می شود،اگر میزان تعداد وکیل در سیستم قضایی کم باشد،این مساله سبب افزایش دستمزد و در نتیجه عدم اقبال مردم به دریافت خدمات وکالت شود.

مهرداد ویس کرمی، نماینده ی مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با موج افزود: طبق قانون تسهیل فضای کسب و کار که در مجلس تصویب شد، وظایفی بر عهده ی کانون وکلا گذاشته شده و مجلس نیز پیگیری های لازم را در راستای اجرایی شدن این  قوانین انجام می دهد ، متاسفانه در ابتدای هر کاری کمی با مقاومت روبه رو می شویم و این مقاومت در کانون وکلا برای افزایش ظرفیت وکیل وجود داشته و دارد.

وی همچنین اشاره کرد: خوشبختانه کمیسیون اصل 44  به طوری جدی پیگیر اجرای قوانین هست و اخیرا نیز در صحن علنی مجلس گزارشی مفصل در این خصوص ارائه داده است،  به طور طبیعی وظیفه ی مجلس اصرار و نظارت بر مصوبات ابلاغ شده، است.

ویس کرمی دلیل مخالفت کانون وکلا با افزایش ظرفیت وکیل را نیز بیان کرد:استدلال کانون وکلا برای عدم افزایش ظرفیت وکیل احتمال کاهش کیفیت است که با افزایش ظرفیت و رقابتی تر شدن فضا، و همچنین وارد شدن نیروهای تازه نفس و با انگیره در این زمینه، کیفیت ارائه ی خدمات نیز افزایش می یابد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: اینکه آزمون وکالت باید به خوبی وبا  بالاترین کیفیت برگزار شود، شکی نیست،قطعا افراد، باید با سواد و دانش کافی وارد بازار کار شوند اما با این دیدگاه نمی توان سبب ورود نیروی جدید به این بخش شد و افراد باید در فضای رقابتی  مشخص و گزینش شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تعداد آزمون وکالت نیز عنوان کرد: افزایش تعداد آزمون با توجه به شرایط باید برسی شود، در صورتی یک سال برای برگزاری آزمون زمان مناسبی است که ظرفیت پذیرش به اندازه ی نیاز افزایش یابد، در این حالت افراد ضعیف تر وقت بیشتری برای مطالعه دارند اما نکته مهم و مورد توجه مجلس افزایش تعداد است. در این شرایط چه یک بار یا دوبار در سال مهم نیست، مساله افزایش پذیرش ظرفیت وکلاست که مورد نظر مجلس است.

ویس کرمی در پایان تاکید کرد: باز هم تاکید می کنم من معتقدم به شرط افزایش ظرفیت به مقدار کافی و مورد توجه  قرار دادن کیفیت علمی تعداد آزمون ها مسئله نیست، برای مثال فرقی ندارد دو بار در سال آزمون برگزار شود و1000 نفر جذب شوند یا یک بار در سال؛ مهم افزایش ظرفیت است.

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
اصغر اصل مرز
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
0
جناب ویسکرمی کاش در مورد پزشکان هم همچین نطقی میکردین
درمان و سلامت مردم مسئله مهم تری هست تا وکالت

البته با توجه به اینکه خودتون پزشک هستید بعید میدونم