پنجه‌های «پیروز» خاک را لمس کرد

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ - ۱۰:۳۱:۵۰
کد خبر: ۱۳۶۳۰۸۱
پنجه‌های «پیروز» خاک را لمس کرد
پیروز تنها توله یوزپلنگ باقیمانده از «ایران» امروز صد و پنجمین روز از عمرش را سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا شهرداری دامپزشک پیروز، توله یوز 105 روزه ایرانی در صفحه اینستاگرامش نوشت:

"بعد از اخبار بسیار، بالاخره پنجه های پیروز خاک را لمس کرد. مشاهده یک مادر سه ساله به نام هلیا به همراه چهار توله در طبیعت استان سمنان و امیدی که در وجودمان روشن شد بد نیست پیروز را هم ببینید که مرحله به مرحله در حال آماده سازی است.

وقتی توله های هلیا را در طبیعت همراه مادرشان دیدم حس عجیبی داشتم عکس را زوم کردم و حس کردم توله ها هم سن پیروز هستند با شانس تولد در طبیعت، کنار مادر بودن و از مادر شیر خوردن و بازی با خواهر و برادرانش و از سر و کول هم بالا رفتن آموزش دیدن از همه مهمتر شانس زندگی در طبیعت و شکار و کمک به احیای نسل در زیستگاه.

بعضیها که تخصص تمسخر و خود دانشمند پنداری دارند می گویند پیروز دستی بزرگ می شود و دیگر نمی تواند به طبیعت برود اما دیگر نمی دانند که پیروز سزارین شده کنار مادرش نیست، از لحظه اول با دست قطره قطره به هزار بدبختی شیر خورده کلی مشکلات و بیماری داشته و در هر لحظه یک تیم کنارش بوده است و امداد را برایش انجام داده‌اند.

دارو، سرم، معاینه روزانه، سونوگرافی، رادیوگرافی و هر دو ساعت شیردهی با چالش‌های فراوان و نوع شیر و پیچیدگی های این کار.

از همه این ها گذشته، پیروز یک یوز تکثیر در اسارت سزارینی است با مشکلات فراوان که حتی هنوز نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد که حتی اگر از مادر به صورت طبیعی به دنیا می آمد و شیر مادر را می خورد و کنار او بزرگ می شد هرگز قرار نبوده و نیست به طبیعت آزاد برگردد و در طبیعت آزاد زندگی کند. نکته مهم این است که پیروز و سایر یوز هایی که در اسارت نگهداری می شوند بسیار مهم است که کاملا دست آموز باشد و آموزش ببیند و هیچ ترسی از انسان نداشته باشد و حتی گاهی از دست غذا بخورند که به راحتی بدون بیهوشی معاینه شوند و اگر نیازی بود خون گیری سونوگرافی نمونه گیری و حتی کمک به جفت گیری و کمک به استایل پوزیشن جفت گیری برای آنان انجام شود.

برای مثال اگر ایران مادر پیروز کاملاً دست آموز بود در دوران قبل از بارداری آزمایش ها و تست های لازم بدون بیهوشی انجام می‌شد و در دوران بارداری سونوگرافی می شد و نتایج مهمی از این معاینات و آزمایش ها به دست می آمد.

فعالیتهای تکثیر در اسارت بسیار مهم است اما در مکان کاملاً جدا و تیم کاملاً جدا با امکانات بسیار بالا نیاز دارد.

به امید بقای یوزپلنگ در طبیعت، به امید اینکه همیشه شاهد باشیم یوزپلنگ‌ها در طبیعت زادآوری دارند، به امید حفاظت کامل از تمام زیستگاه‌های یوز پلنگ در ایران و تمرکز کامل به زیستگاه به امید ایمن سازی جاده های مرگبار و به امید حیات در طبیعت."

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز