آخرین وضعیت بافت تاریخی شیراز/ چرا ابتهاج زیر درخت ارغوان دفن نشد؟

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ - ۱۴:۴۸:۴۶
کد خبر: ۱۳۶۳۸۲۱
آخرین وضعیت بافت تاریخی شیراز/ چرا ابتهاج زیر درخت ارغوان دفن نشد؟
معاون میراث فرهنگی گفت: خیلی ها معتقدند در بافت تاریخی شیراز خانه های بیشتری خراب می شود اما تا گزارش رسمی منتشر نشود هیچ چیز قابل اعتنا نیست، اگر گزارش رسمی منتشر شود حتما با صدای بلند آن را اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در حاشیه نشست تخصصی مدیران پایگاه های میراث ملی و جهانی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص حواشی مربوط به بافت تاریخی شیراز گفت: بحث مربوط به بافت شیراز موضوعی نیست که فقط وزارت میراث فرهنگی در مورد آن تصمیم گیر باشد، البته ما به عنوان متولی میراث فرهنگی، هیأتی را مشخص کردیم و ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی نماینده تام الاختیار وزارتخانه در این موضوع است، چون 8 سال رییس میراث فارس بودند و هم شناخت کافی از مجموعه دارند و هم امکانات گسترده‌ای در اختیار پژوهشگاه است.

وی افزود: هیات های متعددی از وزارتخانه، از وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های دیگر بازدید کردند و ما قرار است جلسه مشترکی را با وزارت راه و شهرسازی در شیراز برگزار کنیم تا گزارش هایی که هر دستگاه دارد در آن جلسه به جمع بندی برسیم.

دارابی ادامه داد: این گزارش ها، کارشناسی است، خیلی ها معتقدند آنجا خانه های بیشتری خراب می شود اما تا گزارش رسمی منتشر نشود هیچ چیز قابل اعتنا نیست، اگر گزارش رسمی منتشر شود حتما با صدای بلند آن را اعلام می‌کنیم. 

وی ادامه داد: البته هیأت مذکور چندبار به شیراز رفته و  جلساتی هم داشته است اما کاری که مشکل ایجاد کرده  اختلاف نظر زیاد بین دیدگاه ما و دستگاه های دیگر است، باید دیدگاه ها به هم نزدیک شود تا این موضوع را مدیریت کنیم .

معاون میراث فرهنگی گفت: دستگاهی معتقد است همه آن بافت باید تخریب شود اما دستگاهی دیگر معتقد است خانه ها تک به تک باید شناسایی و ارزش یابی شود، گپ و فاصله زیادی است و زمان می برد. بخشی از این موضوع هم به بحث های کارشناسی ما در وزارت میراث فرهنگی بر می‌گردد تا هم بافت تاریخی را محافظت کنیم و هم اگر امکان گره گشایی وجود دارد این کار را انجام دهیم. 

وی درباره خانه هایی که تملک می شوند، گفت: خانه هایی که الان وزارت راه خریداری می‌کند خانه های ثبت شده است نمی شود وسط کار دنبال خانه های ثبت نشده باشیم، به هر صورت منوط به آخرین جمع بندی در یکی دو ماه آینده هستیم که البته اختلاف نظر زیاد است و باید با شورای عالی مطرح شود.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه حفظ میراث فرهنگی و مسأله حقوق عامه مردم تکلیفی است که وزارت میراث دارد، گفت: هوشنگ ابتهاج شاعر و غزل سرای بزرگ ایران به رحمت خدا رفته و خانه ایشان ثبت ملی شده، شما اگر بدانید چقدر از ما درخواست شده سایه در خانه خودش دفن شود. از خانواده تا افراد دیگر این درخواست را داشتند، اما قانون تصریح دارد و تکلیفی که داریم با خانواده و افرادی است که پیگیر بودند، گفت و گوی خوبی داشتیم و قرار شد تشییع از خانه تهران انجام شود ولی خاکسپاری در رشت صورت گیرد.

وی درباره استرداد آثار تاریخی با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۳ پرونده در دست رسیدگی است، گفت: استرداد آثار تاریخی فرآیند خیلی پیچیده‌ای دارد. برای تعدادی از آنها اقامه دعوا شده و سال گذشته ۲۷ قلم به کشور برگردانده شد و الان پرونده مهم ارواح هخامنشی در اختیار موسسه شیکاگو را داریم. 

وی گفت: بالاخره با کشوری طرف هستیم که با اندک بهانه هایی موضوع را گره می زنند و مشکلاتی را ایجاد می کنند، بنا بوده این الواح چندماه قبل به ایران تحویل شود، اوفک هنوز اجازه نداده و محدودیت های برای این موضوع ایجاد می کنند. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز