معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با برنا:

وزارت آموزش و پرورش میدان بزرگ کار جهادی در امور تربیتی است/ رویکرد تربیتی را احیا کردیم

۱۴۰۱/۰۵/۲۸ - ۱۹:۰۴:۱۷
کد خبر: ۱۳۶۵۸۵۳
وزارت آموزش و پرورش میدان بزرگ کار جهادی در امور تربیتی است/ رویکرد تربیتی را احیا کردیم
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد تربیتی را در وزارت آموزش و پرورش احیا کردیم، گفت: وزارت آموزش و پرورش میدان بزرگ کار جهادی در امور تربیتی است.

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تربیت چندساحتی دانش‌آموزان تاکید ویژه دارد اما از آنجا که اجرای این سند تا قبل از دولت مردمی سیزدهم در اولویت نبوده است، شاهد برنامه‌های نامتوازن در نظام آموزش و پرورش بودیم؛ به گونه‌ای که برنامه‌ریزی هدفمند و موثری برای تقویت ساحت تربیتی و اعتقادی دانش‌آموزان وجود نداشت و توجهات منحصر به موضوعات علمی و آموزشی بود.

وی افزود: از آنجا که مقام عالی وزارت تاکید ویژه بر پیگیری فرامین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و حرکت در راستای تحقق سند تحول بنیادین دارند، امروز همه اجزای وزارت آموزش و پرورش در همین مسیر قرار گرفته‌اند و ما هم در معاونت پرورشی و فرهنگی این موضوع را سرلوحه همه برنامه‌ها و اقدامات قرار داده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از نظر ما و در همان نگاه اول، فعالیت‌های پرورشی و تربیتی نیازمند یک بروزرسانی اساسی و برنامه‌ریزی دقیق بود. همچنین نکته مهم دیگر این بود که معلمان و مدیران ما در زمینه فعالیت‌های پرورشی نیازمند برنامه جامع هستند و البته آنها باید نقش تربیتی خود را بشناسند و آن را احیا کنند.

باقرزاده تصریح کرد: واقعیت این است که تربیت از طریق مواجهه مستقیم و مستمر دانش‌آموزان با مربیان میسر می‌شود و به طور کلی هر تغییر مثبت و اتفاق خوشایندی که در زندگی و شخصیت انسان‌ها رخ می‌دهد، تاثیر یک مربی است.

* تا زمانی که یک نفر تربیت‌یافته نباشد نمی‌تواند مربی باشد

وی با اشاره به نقش مهم «معلم» در حرکت دانش‌آموز از تعلیمات دینی به سوی تربیت دینی و نیز جایگاه ویژه معلم در سند تحول بنیادین گفت: ما اعتقاد داریم در حوزه تعلیم و تربیت، تا زمانی که یک نفر تربیت‌یافته نباشد نمی‌تواند مربی باشد؛ فقط کسی که نفس خود را تربیت کرده باشد چنین قابلیت، ظرفیت و توانایی را خواهد داشت. بنابراین نگاه ما به معلم و مربی نیز تربیتی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از سرفصل‌ها در برنامه‌ریزی و فعالیت ما، نگرش تربیت اسلامی است که تعلیمات اسلامی از جمله زیرمجموعه‌های آن است؛ یعنی کسی که بتواند علم و معرفت را به کسی منتقل کند، می‌تواند فرد دیگری را تربیت کند.

باقرزاده تاکید کرد: ضمن اینکه معلم و مربی ما مدام در معرض نگاه‌های کودکان و نوجوانان است. لذا اگر محبت بین مربی و متربی ایجاد شود، تربیت فوق‌العاده اثربخش‌تر خواهد بود.

وی گفت: چرخشی که در معاونت پرورشی و فرهنگی ایجاد کرده‌ایم، این است که معلم نقطه و عامل تغییر از تعلیمات دینی به تربیت دینی است و معاونان و مربیان پرورشی تنظیم‌گر و برنامه‌ریز این روند هستند.

* شعار و رویکرد مجاهدت تربیتی را با قوت ادامه می‌دهیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ابتدای امسال بود که به پیروی از هدایت‌گری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اعلام کردیم سال جاری را به سال مجاهدت تربیتی برای حصول به قله‌های دانش نافع تبدیل می‌کنیم تا در خودسازی و تلاش برای ایجاد موقعیت‌های تربیتی اسلامی برای کودکان و نوجوانان موفق باشیم؛ اکنون که تقریبا نیمی از سال جاری را پشت سر گذاشته‌ایم همچنان بر همین باور هستیم و بر تلاش خود برای دستیابی به اهداف تربیتی افزوده‌ایم.

باقرزاده موضوع اصلاح نگرش نسبت به فعالیت تربیتی را مهمترین عامل در میزان تأثیرگذاری این فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: باید بدانیم تربیت چیست، مربی کیست و به چه کاری، فعالیت تربیتی گفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این تعاریف را به درستی در اختیار مربیان قرار دهیم شاهد ارتقای کیفیت فعالیت‌های پرورشی نیز خواهیم بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از هر موقعیتی برای تربیت و یادگیری استفاده کنیم، اظهار کرد: امروز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، عرصه وسیع و میدان بزرگ کار جهادی در زمینه تربیت دانش‌آموزان است؛ ما حتی در خبرگزاری زیرمجموعه آموزش و پرورش نیز رویکردهای تربیتی را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم کارکرد رسانه ما باید تربیتی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما