علت اصلی خونریزی بینی در کودکان و سالمندان چیست؟

۱۴۰۱/۰۶/۱۱ - ۱۱:۰۴:۲۵
کد خبر: ۱۳۷۱۸۳۰
علت اصلی خونریزی بینی در کودکان و سالمندان چیست؟
متخصص گوش و حلق و بینی گفت: درصد بسیار کمی از خونریزی های بینی مربوط به بیماری‌های بدخیم است. اغلب خون دماغ ها مربوط به خشکی هوا، انحراف تیغه بینی یا تنفس هوای خشک و سرد است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بابک حسن زاده مجری کارشناس برنامه شبکه سلامت سیما میزبان مهرداد جعفری متخصص گوش و حلق و بینی و فوق تخصص جراحی سر و گردن بود و در خصوص راه های برخورد با خونریزی بینی به گفتگو پرداختند.

 جعفری بینی را یکی از راههای اصلی ورود هوا به بدن دانست که با عبور هوا از مجاری بینی، هوا گرم و مرطوب میگردد. بینی عروق خونی زیادی دارد که از  شاهرگ های گردنی تغذیه میشود.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا خون دماغ می تواند ناشی از یک بیماری خطرناک باشد گفت: درصد بسیار کمی از خونریزی های بینی مربوط به بیماری‌های بدخیم است. اغلب خون دماغ ها مربوط به خشکی هوا، انحراف تیغه بینی یا تنفس هوای خشک و سرد است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: بهترین کار در مواجهه با خونریزی بینی, نشستن و تکیه دادن سر به دیوار است که با گرفتن محکم دو طرف پرده بینی به مدت ۱۰ دقیقه و همچنین گذاشتن کیسه پارچه ای یخ در بالای بینی به بند آمدن خونریزی کمک کنیم. در هنگام تکیه به دیوار نباید سر زیاد به عقب برگردد زیرا باعث رانده شدن خون به مجاری گوارشی می شود. پس از بند آمدن خون، شستشوی بینی با آب ملایم به باقی نماندن لخته ها در بینی کمک می کند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سؤال که خونریزی بینی همراه با چه علائمی خطرناک  است عنوان کرد: بیشترین خونریزی بینی به دلیل خشکی مخاط است اما بعضی از خونریزی‌های بینی به دلیل افزایش فشار خون اتفاق می افتد با حمله فشار خون مویرگ ها پاره شده و خونریزی اتفاق می افتد اگر خونریزی بینی همراه با کبودی در اندام ها باشد احتمال اختلال انعقادی وجود دارد که نیاز به انجام آزمایشات تکمیلی دارد همچنین افرادی که به دنبال بیماری قلبی از داروی وارفارین استفاده می کنند ممکن است دچار خونریزی بینی شوند که در این صورت  نیاز به کنترل دوز داروی وارفارین است .

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که در خونریزی بینی چه موقع نیاز به مراجعه به مرکز درمانی است افزود: اگر در مدت ۲۰ دقیقه با اقدامات گفته شده خونریزی کنترل نشود باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

وی گفت در سالمندان بیشتر با خونریزی بینی مواجه می شویم زیرا با بالا رفتن سن مخاط بینی نازک‌تر وشکننده تر میشود همچنین فشار خون بالا و مصرف داروهای ضد انعقاد در سالمندان باعث بروز این عارضه می گردد.

جعفری خونریزی مکرر بینی در کودکان را به دلیل دستکاری بینی در آنها دانست و به انجام اقداماتی مانند نوشیدن آب به اندازه ،گذاشتن بخور سرد در اتاق کودک و همچنین چرب کردن بینی کودک با ویتامین آ توصیه کرد.

وی در مورد خونریزی بینی در سالمندان تصریح کرد: کنترل فشار خون و اصلاح غلظت خون ( در صورت نیاز) و همچنین مرطوب نگه داشتن بینی با نوشیدن آب کافی، همچنین چرب کردن مخاط خشک را از راههای بهبود این عارضه در سالمندان دانست

در این برنامه جعفری راه هایی چون کوتریزاسیون(سوزاندن) و تامپون بینی برای کنترل خونریزی های طول کشنده بینی توصیه کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز