اطلاعیه وزارت میراث فرهنگی در خصوص آسیب به تابلو کمال الملک در کاخ گلستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۵ - ۱۶:۵۵:۰۱
کد خبر: ۱۳۷۸۱۰۹
اطلاعیه وزارت میراث فرهنگی در خصوص آسیب به تابلو کمال الملک در کاخ گلستان
اداره‌کل روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پی انتشار خبری مبنی بر آسیب به یکی از تابلوهای مجموعه جهانی گلستان اطلاعیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در اطلاعیه روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرامون انتشار خبر آسیب به یکی از تابلوهای مجموعه جهانی کاخ گلستان چنین آمده است:

با دعوت از گروهی متشکل از کارشناسان متخصص حوزه مرمت تابلوهای نقاشی، قرار است تابلو مورد بررسی فنی و آسیب‌شناسی دقیق قرار گیرد. این درحالی است که تابلوی مذکور در گذشته نیز چندین بار مرمت شده است.

C85CDE62-4D5D-42BB-96CF-63FB1A36D038

ضمن سپاس همیشگی بابت حساسیت اصحاب رسانه برای حراست از گنجینه‌های ملی، پایش سلامت آثار موزه‌ای در دستور‌ کار اداره‌ کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی قرار دارد و هیئتی کارشناسی به این منظور مأموریت بازدید از مخازن و تالارهای کاخ موزه‌ها را به عهده دارند.

امسال نیز اعتبار لازم برای مرمت اضطراری تعدادی از تابلوهای نقاشی موجود در تالارها و مخازن کاخ موزه‌ها در نظر گرفته شده که این مهم به انجام می‌رسد.

به گزارش برنا، اخیراً یک فعال گردشگری به دنبال بازدیدی که به تازگی از کاخ گلستان داشته، اطلاع داده است که یکی از تابلوهای نقاشی کمال‌الملک که «گربه و قفس قناری» نام دارد، دچار پارگی شده است.

23B62CBC-5947-4CE8-B1C9-1B4CF7BB7274

او گفته مسؤولان حاضر در سالنی که این تابلو به نمایش گذاشته شده از وجود این پارگی ابراز بی‌اطلاعی کرده و حتی این احتمال را مطرح دادند که «شاید هنگام میخ زدن به دیوار توسط میخ پاره شده است»

تابلوی «گربه و قفس قناری» اثر محمد غفاری، معروف به کمال‌الملک در سال ۱۳۰۸ هجری قمری در ابعاد ۶۱ در ۴۷ سانتی‌متر، با رنگ‌روغن روی بوم اجرا شده است و هم‌اکنون در کاخ گلستان تهران نگهداری می‌شود.

چندی پیش نیز خبر مفقود شدن یکی دیگر از تابلوهای کمال‌الملک از کاخ گلستان منتشر شده بود. این تابلو نقاشی چهره مظفرالدین شاه بود که در سال ۲۰۰۰ میلادی، در حراجی کریستیز بریتانیا به قیمت ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوندِ انگلیس فروخته شده بود. تابلو چهره مظفرالدین‌شاه هم‌اکنون در مجموعه الصباح کویت نگهداری می‌شود. انتشار عکسی از وجود چنین تابلویی در کاخ گلستان خبر می‌داد که نخست با انکار مسؤولان این مجموعه تاریخی مواجه شد، اما پس از بررسی اسناد و اموال ثبت شده در کاخ گلستان، تایید شد که این تابلو در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ از کاخ گلستان خارج شده و بعدها قاچاقی به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است. نام این تابلو تا سال ۱۳۱۷ در فهرست اموال کاخ گلستان ثبت شده است و پس از آن، اثری از آن در فهرست اموال کاخ نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز