روش های مواجهه با ترس چیست؟

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۱۴:۲۲:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۹۱۰۳
روش های مواجهه با ترس چیست؟
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روش های مواجهه با ترس را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در برنامه شبکه سلامت سیما  مجری برنامه میزبان بهمن بهمنی روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  و در ارتباط با ترس و شجاعت و نقش آن در حال خوب به گفتگو پرداختند.

بهمنی بااشاره به اینکه ترس یک هیجان است و کارکرد اصلی آن در موجودات زنده معنا پیدا میکند اظهار کرد:  اگر انسان نترسد بقای او در کره زمین ناممکن می گردد و آسیب می بیند، ترس است که باعث میشود احتیاط کنیم، پیش بینی کنیم، سازندگی کنیم و راهکار بیاندیشیم، تا چیزی که باعث نگرانی ماست اتفاق نیافتد.

کارشناس برنامه با بیان اینکه،ترس اصلاً یک هیجان منفی نیست، تاکید کرد: برای حفظ بقا وسالم ماندن باید جلوی ضرر را بگیریم واز تکرار آن اجتناب کنیم. ترس یک ساز و کار تعبیه شده در جانداران و از جمله انسان است تا او را از خطرات محفوظ نگاه دارد.

وی از ترسو بودن به عنوان تجربه هیجانی دیگری نام برد و گفت: ترسو بودن با ترس فرق دارد،کسی که می ترسد لزوما کار اشتباهی نمیکند فقط ممکن است موضوع را اشتباه درک کرده باشد. خود ترس یک اتفاق آسیب زا نیست، بلکه  من هستم که ارزیابی اشتباه می کنم.

بهمنی در پاسخ به این سؤال که چه چیزی باعث میشود در مقابل ترس پیروز باشیم ،گفت: نوع پاسخی که در مقابل آن انتخاب میکنیم،بسیار مهم است. بعضی از ما یاد میگیریم که ترس را تجربه کنیم، درست این است که آگاه باشیم و از آن خجالت نکشیم، عامل ایجاد آن را بشناسیم و اگر این ترس ضرر بالقوه دارد، موقعیت را ترک کنیم و اگر می توانیم پیشگیری کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی گفت: اگر بعد از ترس به خود بگویم که ارزشمند نیستیم،واکنش «ممکن غیر سازگار» از خود بروز داده ایم که پاسخ مناسبی نیست.شجاع کسی است که می ترسد واز ترس خود خجالت نمی کشد و نسبت به عامل ترس پاسخ مناسبی انتخاب میکند، او ممکن است، اجتناب کند و یا اینکه موقعیت را ترک کند.

این روانشناس ادامه داد: اگر فردی در ذهن خود مدام مرور کند که من نباید بترسم و یا اگر ترسیدم، انسان ضعیف و ناتوانی هستم، معمولاً از فعالیتهای ترسناک اجتناب میکند وکارکرد های خود را از بین می برد، در این هنگام می توان گفت این فرد ترسو است.

وی گفت: قسمتی از ترس با ما بدنیا می آید مثلآ صدای بلند، نور شدید و جریان شدید هوا به صورت نوزاد واکنش های ترس ایجاد میکند.  گاهی افراد به کودک یاد میدهند که از ترس خود نترس، به جای این که نشان بدهند خطر ندارد،کودک را نسبت به تجربه احساس ترس، بیگانه می کنند، این کودکان برای اینکه نترسند از موقعیت ترسناک اجتناب می کنند، این والدین کودکان خود را از بخشی از تجربه وجودی خویش بر حذر می کنند این کودک ممکن است به تدریج یاد بگیرد، احساس خود را انکار کند و برای اینکه نترسد از هر موقعیتی  اجتناب کند، در این صورت این کودک را ترسو می نامیم.

 بهمنی خاطرنشان کرد: اگر بچه ها را زیاد بر حذر کنیم، آماده مواجه شدن با تحمل و رنج حاصل از آن نمیشوند بنابراین می ترسند وترسشان را پنهان میکنند وبه مرور خود را نیز پنهان میکنند. در این بین کودکی که یاد گرفته باشد بترسد و آن را دون شأن خود نداند و همچنین عامل ترس را مدیریت کند، شجاعت را تمرین می کند و می‌گوید من ترسیده ام، زیرا عامل آسیب زاست ولی لازم است عاقل باشم و نگذارم به من آسیب برسد.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که پدیده بی باکی چیست، گفت: این کودکان حس ترس ندارد و با سطوح خیلی بالای محرک می‌ترسند این کودکان، معمولاً آسیب می بینند.کودک طبیعی،شجاعانه ترس ها را مدیریت می کند و با آن مواجه می شود.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: بچه ها را از ترس، نترسانید و بدانید که ترس دوست ماست به شرطی که بتوانیم از آن برای برانگیختن رفتارهای درست، مواجهه با مسائل وهمچنین حفظ بقا  استفاده کنیم.

 بهمنی گفت: حال خوب محصول خود شناسی و خودشناسی رکن اصلی شناخت احساسات و مدیریت آنهاست واستفاده از آنها برای ارتباط برقرارکردن بهتر در زندگی ضروری است.حال خوب محصول سبک زندگی, نوع فکر کردن و سلامت جسمی است

ویتصریح کرد: اگر ترس ها موهوم و غیرواقعی باشند،  شخص را کامل  از پای در می آورند، باید با ترس ها مواجه شویم و آنها را ارزیابی کنیم و واقع بینانه با آنها مواجه شویم تا زندگی مختل نشود.

 

انتهای پیام/

نظر شما