ثبت خروج از کشور ۱۲۵ هزار دانشجو زائر در اربعین/ بیرانوند معافیت تحصیلی داشته و سرباز نیست

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - ۰۹:۲۸:۳۴
کد خبر: ۱۳۷۹۳۱۷
ثبت خروج از کشور ۱۲۵ هزار دانشجو زائر در اربعین/ بیرانوند معافیت تحصیلی داشته و سرباز نیست
رییس سازمان نظام وظیفه عمومی با اشاره به حضور دانشجویان در راهپیمایی اربعین گفت: در طول این ایام مجوز خروج از کشور ۱۲۵ هزار دانشجو که معافیت تحصیلی داشتند ثبت شد البته صدور این مجوز تا ۵ مهر ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سردار تقی مهری رییس سازمان نظام وظیفه عمومی امروز (سه شنبه ۲۹ شهریور) در نشست خبری اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس ۶ میلیون رزمنده داشتیم که نیمی از آنان سربازان وظیفه بود.

وی افزود: کلیه افرادی که در کنکور سالجاری شرکت کرده و در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه ها قبول شده و انتخاب رشته کرده اند و دانشگاه ها باید آنها را پذیرش کنند؛ بر اساس تدابیر سردار فرماندهی ارشد مقرر شد همه کارهای سازمان نظام وظیفه عمومی هوشمند شده و برای کلیه دانشجویان قبول شده در دانشگاه درخواست اینترنتی معافیت تحصیلی صادر شود؛ بر همین اساس بعد از پذیرش در دانشگاه، سامانه نظام وظیفه برای آنان معافیت تحصیلی صادر می کند.

رییس سازمان نظام وظیفه عمومی تصریح کرد: سامانه پلیس من خدمات هوشمند و آنلاین معافیت تحصیلی را صادر می کند. 

سردار مهری گفت: کلیه افرادی که سال گذشته دیپلم گرفته و سال جاری هم در کنکور شرکت کردند تا ۳۱ شهریور فرصت پذیرش دانشگاه دارند در غیر این صورت باید برگه پذیرش خدمت نظام وظیفه را بگیرند در غیر این صورت غایب محسوب می شوند ولی باید هر چه سریعتر تکلیف خود را مشخص کنند اما کسانی که سالجاری دیپلم گرفتند فرصت شرکت در آزمون کنکور سال آینده را دارند.

وی افزود: مشمولان غایب به هیچ عنوان امکان ثبت نام در دانشگاه ها را ندارند. 

رییس سازمان نظام وظیفه خاطرنشان کرد: برای اولین بار مجوز خروج از کشور دانشجویان برای زیارت عتبات عالیات ۲ ماهه ( محرم و صفر) صادر شد.

وی گفت: در طول این ایام برای ۱۲۵ هزار دانشجو زائر مجوز خروج از کشور به منظور سفر به عتبات عالیات به صورت رایگان صادر شد که ۲۵ هزار دانشجو مجوز آنلاین گرفتند‌. البته صدور این مجوز تا پایان ماه صفر یعنی ۵ مهر ماه ادامه دارد. 

سردار مهری درباره آمار مشمولان غایب گفت: حدود ۳ میلیون نفر وارد غیبت سربازی شدند؛  حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد قوانین را رعایت نکرده و مشمول غایب شده اند.

سردار مهری تصریح کرد:عدم استخدام در دستگاههای دولتی و جریمه کارفرما حین استخدام در دستگاههای خصوصی، عدم خروج از کشور و نپرداختن وام بانکی به این افراد از جمله محرومیت های پیشروی مشمولان غایب است.

وی درباره احتمال خرید خدمت سربازی اعلام کرد: الان هیچ قانونی راجع به خرید سربازی نداریم.

سردار مهری درباره دریافت وام توسط مشمولان غایب اعلام کرد: وب سرویس بین سازمان وظیفه عمومی و بانک مرکزی برقرار است و به آنها وام داده نمی شود.

وی افزود: از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از ۸ سال غیبت داشته باشند می توانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال گذشته اقساط را پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نداریم.

رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا تصریح کرد: تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می توانند معافیت دریافت کنند. درباره سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد؛ همچنین می توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند.

وی درباره سربازی بیرانوند گفت: وی از معافیت تحصیلی برخوردار است.

سردار مهری تصریح کرد: افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل کرده و کارت پایان خدمت دریافت می کنند؛ نخبگان خارج از کشور هم می توانند پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر می شود.

وی به موضوع مهارت آموزی سربازان اشاره و اظهار داشت: این طرح چهارسال است که در حال اجراست از سال گذشته برای سربازان منقضی خدمت تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته خواهد شد این تسهیلات در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود؛ همچین سربازان گواهی نامه مهارت آموزی بین المللی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی می رسند مشمول هستند افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند و یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند و یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون و تایید می توانند کارت معافیت دریافت کنند.

سردار مهری تصریح کرد: ما در سازمان وظیفه عمومی تابع قوانین هستند. مهمترین کارکرد خدمت سربازی تقویت بنیه دفاعی کشور است و یکی از موضوعات مهم در بحث سربازی اجرای قوانین و مقررات است.

وی با اشاره به اینکه جنگ روسیه و اوکراین نشان داد آمادگی دفاعی آنی است، تصریح کرد: بیش از ۸ هزار کیلومتر مرز داریم و لازم است امنیت این مرزها حفظ شود.

سردار مهری خاطرنشان کرد: حقوق سربازان نسبت به سال های گذشته به ویژه در مناطق عملیاتی افزایش پیدا کرده؛ نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۱۵ درصد افزایش حقوق داشته ایم؛ همچنین افرادی که متاهل هستند دو ماه کسر خدمت دریافت کرده و به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت برای آنها محاسبه می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز