دانش‌آموزان همیار محیط‌بانان می‌شوند

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - ۱۲:۰۶:۱۹
کد خبر: ۱۳۷۹۴۱۴
دانش‌آموزان همیار محیط‌بانان می‌شوند
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان محیط بان و همیار محیط بان می‌شوند، اظهار کرد: بخشی از کارهایی که دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند، این است که باید از روش‌های اختصاص سنجی جدا شویم و لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در آیین انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های دینی این موضوع مطرح است که طبیعت برای انسان آفریده شده و در قرآن تأکید شده که انسان در قبال این مورد مسؤول است.

وی افزود: مباحث زیادی در روایات درباره حفظ نظافت آورده شده است که این امر فقط در موراد فردی نیست بلکه نظافت محیط هم مهم است.

نوری ادامه داد: در روایات زیادی آمده است که پیامبر اکرم (ص) تأکید کردند، اجازه نداریم به درختی آسیب بزنیم و یکی از بحث‌های باقیات صالحات انسان، کاشتن نهال و آباد کردن زمین است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، معلمان غیررسمی و حدود ۴ میلیون دانش‌آموز پیش از دبستان، مهر امسال را آغاز می‌کند که با در نظر گرفتن خانواده‌ها و اولیا جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید دانش‌آموزان را باسواد کنیم، اظهار کرد: سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، ۴ مفهوم سواد است و برای آموختن این سواد باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.

نوری عنوان کرد: باید زمینه‌های دانش‌آموزان را شناسایی و زمینه‌های علاقه مندی آنان را دریابیم‌؛ لازم است علاقه مندی دانش‌آموزان به محیط زیست نیز مشخص و آن زمینه شکوفا شود.

وی با تأکید بر اینکه دوره نهادینه شدن این امر دوره ابتدایی است، گفت: دانش‌آموز باید بعد از شناسایی دانش، آن را به مهارت تبدیل کند. معمولا نظام آموزشی در این قسمت به دلیل کنکور محوری و حافظه محوری متوقف شده در حالی که دانش را داریم اما تبدیل به مهارت نشده است و اگر مهارت را در راه حفظ جامعه و اصلاح امور مردم به کار گرفته شود، مسؤولیت اجتماعی انجام شده است لذا باید این امر را هدایت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در این راستا محیط بان و همیار محیط بان می‌شوند، اظهار کرد: بخشی از کارهایی که دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند، این است که باید از روش‌های اختصاص سنجی جدا شویم و لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.

نوری تأکید کرد: ایده‌های دانش‌آموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا آنان بتوانند این ایده‌ها را در جامعه نشر دهند.

وی گفت: برنامه درسی باید دقیق ، به‌روز و برای دانش‌آموز جذاب باشد. باید بر روی کتب درسی با دانشجو معلمان تحلیل محتوا صورت بگیرد و دانش‌آموزان موضوعات پیشنهادی را ارائه دهند و ما نیز می‌توانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم.

نوری بیان کرد: باید در زیست بوم جدید وارد یک مرحله جدید شویم و مسؤولیت اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزیم‌. دانش‌آموزان مستعد هستند باید برای آنان دقیق برنامه ریزی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در راستای تحقق ساحت ترییت زیستی و بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد و در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم‌. کارها باید مردمی شوند لذا از اولیا، دانش‌آموز و خانواده‌ها در پیشبرد کارها کمک بگیریم.

وی تأکید کرد: برای مدارس درحال ساخت، رعایت معماری تمدنی کشور و مسائل محیط زیست مانند استفاده از انرژی‌های پاک و مصالح سبک مورد نظر است. طرحی را نیز برای مدارس آینده مدنظر داریم که مسائل محیط زیستی رعایت شود.

انتهای پیام/

نظر شما