اجرای برنامه غربالگری اختلالات عصبی _ شناختی در یزد و قزوین

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۷:۴۷:۴۹
کد خبر: ۱۳۷۹۸۸۳
اجرای برنامه غربالگری اختلالات عصبی _ شناختی در یزد و قزوین
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از اجرای برنامه پیشگیری و غربالگری اختلالات عصبی _ شناختی در دو استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ افروز صفاری‌فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی آلزایمر از اجرای برنامه پیشگیری و غربالگری اختلالات عصبی _ شناختی سالمندان به صورت پایلوت در 2 استان یزد و قزوین کشور با همکاری انجمن دمانس و آلزایمر ایران خبر داد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در جهان به خصوص در ایران و ضرورت توجه ویژه‌تر به برنامه‌های حوزه سالمندی،  افزود: براساس گزارش سازمان سلامت جهانی تا سال 2050 جمعیت سالمندان در ایران بالغ بر 26 میلیون نفر خواهد بود و ایران به یک جامعه پیر تبدیل می‌شود.

وی آلزایمر را شایع‌ترین سندروم دمانس دانست و گفت: این بیماری به سبب تخریب وسیع نورون های مغزی و افت وضعیت شناختی ایجاد می‌شود و فرد درگیر نیاز به مراقبت طبی و روانی دارد.

صفاری‌فرد، ادامه داد: با آزمون غربالگری دمانس را سریع تر تشخیص می‌دهیم و در نتیجه مداخلات به هنگام صورت می‌پذیرد و سیر بیماری کندتر می‌شود. لذا این ارزیابی و غربالگری برای جمعیت سنی 60 تا 75 سال انجام می‌شود و بعد از شناسایی افراد مستعد به متخصصین و براساس سند ملی دمانس برای مداخلات تخصصی به مراکز ارجاع می‌شوند.

یادآوری می‌شود؛ براساس گزارش آماری در استان‌های یزد و قزوین، 120 هزار سالمند در رده سنی 60 تا 75 سال زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما