کودکان مدرسه ای چگونه بیمار نمی شوند؟

۱۴۰۱/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۴۶
کد خبر: ۱۳۸۰۲۳۹
کودکان مدرسه ای چگونه بیمار نمی شوند؟
روز اول مدرسه رویدادی برای بسیاری از خانواده ها است زیرا با قرارگرفتن تعداد زیادی از افراد در یک مکان منجر به قرار گرفتن اجتناب‌ناپذیر در معرض تعداد زیادی از باکتری‌ها و ویروس‌ها خواهد شد، اما چگونه از سلامت کودکان خود با آغاز سال تحصیلی جدید حمایت کنیم تا بیمار نشوند؟

به گزار ش خبرگزاری برنا؛ روز اول مدرسه رویدادی بزرگ در بسیاری از خانواده‌ها محسوب می‌شود؛ این روز با لوازم مدرسه جدید، لباس‌ها، کفش‌های مدرسه و متاسفانه ویروس‌ها و باکتری‌های جدید همراه شده است. قرار گرفتن تعداد زیادی از افراد در یک مکان منجر به قرار گرفتن اجتناب‌ناپذیر در معرض تعداد زیادی از باکتری‌ها و ویروس‌ها خواهد شد، اما چگونه از سلامت کودکان خود با آغاز سال تحصیلی جدید حمایت کنیم تا در برابر این تهدیدهای سلامتی ایمن باقی بمانند؟

 اقدام واقع بینانه در این روزها، تقویت سیستم ایمنی کودکان است تا بدن آنان بتواند به تنهایی با این مهاجمان باکتریایی و ویروسی مبارزه کند. کودکان زیادی را می‌بینیم که سیستم ایمنی ضعیفی دارند اما چند ترفند مناسب کافی است تا سیستم ایمنی کودک را تقویت کند بنابراین در فصل زمستان، کل خانواده می‌توانند با دفاع‌های داخلی قوی‌تر و روزهای مریضی کمتر هوای سرد را تحمل کنند.

مدرسه همیشه به یک کارخانه میکروب شهرت داشته است. بازگشت به مدرسه پس از تعطیلات تابستانی نگرانی‌های مبرمی در مورد ایمنی و سالم ماندن به همراه دارد. بازگشت به مدرسه برای سلامت فرزند شما زمان بسیار خطرناک و بسیار مهم است که خود را با راهبردهایی مسلح کنید تا کل خانواده را خوب نگه دارید.

بازگشت به روال مدرسه حتی در بهترین شرایط ممکن است برای بچه‌ها سخت باشد؛ بیدار شدن زودهنگام، فقدان آفتاب صبحگاهی و هوای سرد همگی احساس آمادگی برای شروع روز را سخت می‌کنند. این عناصر به تنهایی به عنوان مهاجم، بدون در نظر گرفتن شرایط منحصر به فرد سال گذشته، از پوشیدن ماسک گرفته تا افزایش شستن دست‌ها و استفاده از ضدعفونی کننده دست که همگی می‌تواند کودک شما را آسیب‌پذیرتر کنند سیستم ایمنی عمل می‌کنند.

با توجه به واقعیت‌های بازگشت به مدرسه در سال جاری، یادگیری نحوه تقویت سیستم ایمنی کودکان بیش از هر زمان دیگری مهم است. در حالی که یک سال تحصیلی دیگر را زیر ابر همه‌گیری کووید-۱۹ پشت سر می‌گذاریم، بسیاری از والدین می‌پرسند که برای حفظ سلامت فرزندانمان چه کنیم؟ آیا راه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی و دفع  کووید و سایر بیماری‌ها وجود دارد؟

پاسخ مثبت است اما هیچ چوب جادویی یا مکمل‌های جادویی وجود ندارد. بهترین راه برای حفظ سلامت اساساً انجام اقدامات لازم برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است؛ هر چقدر هم که خسته‌کننده به نظر برسد، امتحان شده و درست است.

در اینجا مواردی ذکر شده است که می‌توانید برای کمک به سلامت فرزندان خود در این سال تحصیلی انجام دهید.

از مصرف آنتی‌بیوتیک بپرهیزید مگر اینکه کاملا ضروری باشد

آنتی بیوتیک‌ها بیش از ۱۵۴ میلیون بار در سال برای هر چیزی از زخم گرفته تا عفونت گوش تجویز می‌شوند. هدف از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها از بین بردن باکتری‌های عامل عفونت است و گاهی اوقات آنها مطمئناً نجات‌دهنده هستند. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تخمین می‌زند که حداقل ۳۰ درصد از نسخه‌های آنتی‌بیوتیک غیر ضروری هستند. این مورد مهم است زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها باکتری‌های بیماری‌زا را از بین می‌برند بلکه باکتری‌های مفید موجود در میکروبیوم روده را نیز از بین می‌برند.

غذاهای غنی از پروبیوتیک را بیشتر سرو کنید

سال تحصیلی را با تولید باکتری‌های خوب روده و ارائه حمایت ایمنی برای کودکان خود با قدرت شروع کنید. یکی از راه‌های عالی برای انجام این کار این است که غذاهای غنی از پروبیوتیک را برای تمام اعضای خانواده سرو کنید. از تابستان، غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش یا کفیر یا ماست‌های گیاهی (غیر شیرین) مخلوط با میوه‌های تازه خرد شده یا پوره شده به خانواده ارائه دهید.

برنامه خواب خانواده را قبل از اولین روز مدرسه تنظیم کنید

تابستان می‌تواند زمان دشواری برای تعیین زمان خواب منظم باشد. ایجاد یک برنامه خواب با زمان مشخص برای خواب و بیداری می‌تواند تفاوت زیادی در توانایی جلوگیری از بیماری در پاییز و زمستان ایجاد کند. بیشتر کودکان برای داشتن سلامتی مطلوب هر روز بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت خواب بدون وقفه نیاز دارند و شروع زودتر باعث می‌شود که بازگشت به مدرسه مشکلی نداشته باشد و شوک فیزیکی به سیستم وارد شود. خواب خوب شبانه یک حمایت عالی از سیستم ایمنی برای کودکان و یک برنامه روتین مهم در ماه‌های زمستان است.

مصرف مواد قندی را کنترل کنید

مواد قندی میکروبیوم را به روش‌های بسیار شدید تغییر می‌دهد و باکتری‌های بیماری‌زای دوست‌دار قند را تغذیه می‌کند که می‌توانند باکتری‌های مفید و تقویت‌کننده سیستم ایمنی را از بین ببرند. با میان وعده میوه به جای کیک و آب نبات برای کودکان در مدرسه یا حداقل شیرینی‌هایی که با شیرین کننده‌های طبیعی مانند استویا تهیه شده‌اند، به میکروبیوم کودک خود کمک کنید. در خانه، میوه‌های غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پرتقال و زغال اخته را برای دسر مصرف کنید.

چند راهکار سلامت کودکان در دوران مدرسه

کودکان را با آغوز تقویت کنید

کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، به دلیل آنتی‌بادی‌های محافظ و تقویت‌کننده سیستم ایمنی که در آغوز یافت می‌شوند، اغلب سالم‌تر هستند و آلرژی‌های کمتری دارند. اما بچه‌های بزرگتر و بزرگسالان می‌توانند از این ماده غنی از آنتی‌بادی در گاوها و بزهایی که از علف تغذیه می‌کنند بهره ببرند که به شکل پودر در دسترس است. آن را به اسموتی، آب، آب میوه و حتی کفیر بریزید و از آن به عنوان یک تقویت‌کننده ایمنی عالی برای کودکان استفاده کنید.

ویتامین D را فراموش نکنید

تابستان زمانی برای بازی در فضای باز است اما نباید این عادت را در زمستان فقط به این دلیل که مدرسه شروع شده است کنار بگذارید. کودکان خود را تشویق کنید تا آنجا که ممکن است در تمام طول سال نه تنها برای ورزش و هوای تازه بلکه برای دریافت ویتامین آفتاب بیرون از خانه باشند. بدن نور خورشید را با استفاده از کلسترول جذب می‌کند تا آن را به شکل قابل استفاده ویتامین D تبدیل کند و هر سلول در بدن شما به ویژه سیستم ایمنی بدن به ویتامین D نیاز دارد. با این حال، از آنجایی که زمان کافی در بیرون از منزل بسر نمی‌بریم، اکثر ما دچار کمبود هستیم  و سطوح پایین آن با شرایط خودایمنی مانند دیابت نوع یک و اختلالات التهابی روده مرتبط است. نشان داده شده است که سطوح بهینه این ویتامین  افزایش گلبول‌های سفید خون که مدافعان سیستم ایمنی شما هستند را بهبود می‌بخشد. وقتی مدرسه شروع می‌شود، پیاده‌روی‌های خانوادگی، بازی‌های بیرون از خانه و صرف غذا در فضای باز راه‌های خوبی برای حفظ جریان ورود ویتامین D به بدن هستند.

وعده‌های غذایی خود را سبز کنید

البته همه ما می‌دانیم که باید سبزی بخوریم اما آیا می‌دانید چرا؟ یکی از دلایل خوب متیلاسیون است. متیلاسیون یک فرآیند بیوشیمیایی است که در سراسر بدن با بسیاری از عملکردهای مهم از جمله سم‌زدایی رخ می‌دهد. سبزیجات غنی از گوگرد مانند کلم بروکسل و کلم بروکلی همچنین سبزیجات با برگ تیره مانند کلم پیچ و اسفناج، سرشار از ویتامین‌های B هستند که متیلاسیون را تقویت می‌کنند و می‌توانند به تقویت توانایی کودک شما برای پردازش ایمن و حذف همه چیز از آلودگی گرفته تا مواد شیمیایی کمک کنند.

 

روغن‌های ضروری را آزمایش کنید

ثابت شده است که این تقویت‌کننده‌های ایمنی برای کودکان نوپا و کودکان مانند اکالیپتوس و پونه کوهی دارای قابلیت‌های ضد باکتریایی و تعدیل‌کننده سیستم ایمنی هستند. سعی کنید آنها را در محیط داخلی خود پخش کنید تا از ایمنی کل خانواده حمایت کنید. اکالیپتوس  دارای اثر انرژی‌زاست و پونه کوهی را می‌توان به وعده‌های غذایی اضافه کرد تا طعم و مزه ایجاد کند همچنین سیستم ایمنی کودک شما را تقویت کند.

ورزش منظم داشته باشید

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی بیشتر به‌طور مستقیم به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. هوای سرد می‌تواند ورزش را چالش‌برانگیز کند بنابراین ممکن است نیاز به خلاقیت داشته باشید.

استرس را مدیریت کنید

برای بسیاری از بچه ها، بازگشت به مدرسه استرس‌زاست و استرس سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. در حالی که این مورد یک پاسخ مثبت و ضروری برای کمک به بهبود زخم است، استرس‌های طولانی‌مدت می‌توانند پاسخ ایمنی بدن را تضعیف کنند. کودکان و بزرگسالان تحت استرس معمولا کمتر قادر به مبارزه با میکروب‌ها هستند. به خصوص امسال، پس از چندین ماه تحصیل در خانه، بچه‌ها در مورد بازگشت به کلاس‌های حضوری مضطرب و نگران هستند. عاداتی ایجاد کنید که به فرزندان شما کمک کند تا اضطراب خود را آرام و مدیریت کند و سایر راهبردهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی را در حین بازگشت به مدرسه برنامه‌ریزی کنید زیرا بسیار مهم است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت‌کننده ایمنی را در نظر بگیرید

ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی که برای یک پاسخ ایمنی سالم ضروری هستند عبارتند از روی، ویتامین C، ویتامین D، آقطی و قارچ چینی.

منابع غذایی طبیعی تا حد امکان بهترین هستند. غذاهای حاوی روی شامل گوشت قرمز و دانه‌های کنف است. مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز شامل کلم بروکلی، توت فرنگی، مرکبات و کلم بروکسل است. ویتامین D در صورت امکان بهتر است از نور طبیعی خورشید به دست آید. آزمایش میزان این ویتامین‌ها در بدن کودک شما و مصرف مکمل‌ها بعد از مشورت با متخصص اغلب ضروری است، آقطی یک مکمل عالی تقویت‌کننده سیستم ایمنی و مناسب برای کودکان است که در کنار یک رژیم غذایی سالم، حمایت بیشتری ارائه می‌دهد.

قارچ‌های چینی، آداپتوژن‌هایی هستند که به تعادل هورمون‌های استرس کمک می‌کنند اما واداشتن بچه‌ها به خوردن قارچ می‌تواند مشکل باشد. این سوپراستارهای ایمنی را می‌توان در سوپ و آبگوشت یا آنها را ریز آسیاب کرد و به سس‌ها، گوشت چرخ‌کرده یا غذاهای دیگر افزود.

 

مطمئن شوید که کودکان واکسن‌های مهم را دریافت کردند

ایمن‌سازی از ما در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کودک شما در مورد واکسیناسیون به روز است یا خیر. واکسن آنفلوآنزا سالانه برای همه افراد ۶ ماهه یا بالاتر توصیه می‌شود و امسال اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت؛ نه تنها ترکیب آنفلوآنزا و کووید کمی ترسناک است بلکه هر علامت سرماخوردگی در این زمستان به معنای از دست دادن مدرسه یا کار است. واکسن‌ها بی‌خطر هستند و در جلوگیری از بیماری شدید تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند.

اقدامات احتیاطی ساده را فراموش نکنید

همه اعضای خانواده می‌توانند اقدامات احتیاطی ساده‌ای را برای کمک به حفظ سلامت انجام دهند؛ دست‌هایتان را بشویید، سرفه و عطسه خود را با آرنج بپوشانید و تا جایی که می‌توانید از افراد بیمار دوری کنید. ماسک‌ها نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند، به خصوص زمانی که در فضاهای داخلی شلوغ حضور دارید.

اگر کودک شما مشکل سلامتی دارد مبارزه با عفونت دشوارتر می‌شود، در مورد اقدامات احتیاطی اضافی یا متفاوتی که باید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید.

انتهای پیام/

 

نظر شما