پیگیری تامین حقابه تالاب بین المللی هامون در دستور کار محیط زیست

۱۴۰۱/۰۷/۰۲ - ۱۰:۲۷:۳۷
کد خبر: ۱۳۸۰۵۴۰
پیگیری تامین حقابه تالاب بین المللی هامون در دستور کار محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ان شاالله حق آبه تالاب بین المللی هامون را پیگیری می‌کنیم و از ظرفیت حق آبه در سال‌های بعد بتوانیم به نحو مطلوب بهره ببریم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه نشست علمی و تخصصی اعضای کارگروه احیای تالاب بین المللی هامون که در سرسرای فرمانداری زابل برگزار شد، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران طلب حق آبه زیست محیطی خودش را از کشورهای همسایه مصرانه دنبال می‌کند و این کار در قالب نشست‌های دو جانبه در حال انجام است.

وی بیان کرد: ان شاالله حق آبه تالاب بین المللی هامون را پیگیری می‌کنیم و از ظرفیت حق آبه در سال‌های بعد بتوانیم به نحو مطلوب بهره ببریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: تالاب بین المللی هامون خدمات اکوسیستمی فوق العاده‌ای به جوامع محلی داشته و فرهنگ و زندگی مردم مبتنی بر خصوصیات این تالاب شکل گرفته است.

وی بیان کرد: تالاب بین المللی هامون از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، متاسفانه با توجه به اینکه کشور همسایه به تعهدات خود در قبال حق آبه تالاب هامون عمل نکرده، تالاب وضعیت خوبی ندارد.

سلاجقه تصریح کرد: آنچه که کشور همسایه مطرح می‌کند این است که شرایط موجود بخاطر تغییر اقلیم است، اما داده‌های ما نشان می‌دهد که طی اعلام حکومت افغانستان سه تا چهار میلیارد متر مکعب آب وارد رودخانه هیرمند و سپس به سمت گودزره منحرف شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به حُسن همجواری و پیشینه فرهنگی دو ملت و اینکه ایران همیشه یار و یاور افغانستان بوده از هیات حاکمه این کشور انتظار داریم به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند.

معاون رییس جمهور با اشاره به طرح معیشت جایگزین برای حاشیه نشینان تالاب بین المللی هامون گفت: در سیستان یک طرح بین المللی در حال اجراست که موضوع توانمند سازی جوامع محلی تالاب را دنبال می‌کند که امیدواریم بتوانند به نحو مطلوب با توجه به شرایط دگردیسی تالاب بین المللی هامون معیشت‌های متعددی را دنبال کنند.

وی ادامه داد: به مردم قول می‌دهیم که اگر شرکت‌های تخصصی هم وارد منطقه شوند از ظرفیت جوامع محلی استفاده خواهد شد، جوامع محلی آموزش‌های خاصی خواهند دید و توانمند می‌شوند.

سلاجقه با اشاره به چاه‌های ژرف در منطقه سیستان افزود: با توجه به روش‌های ترکیبی برای شوری زدایی آب چاه‌های ژرف، خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد راندمان آب است و ۱۰ درصد پسماند در غالب حوضچه‌های تبخیری ایجاد شده مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به موضوع ریزگرد در منطقه سیستان گفت: موضوع مرطوب سازی یکی از بحث‌های اصلی برای حل ریزگردهای سیستان است که امیدوارم بتوانیم با استفاده از ظرفیت حق آبه و آب‌های داخلی برای مرطوب سازی، موضوع ریزگردها را در این منطقه کاهش دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: از ظرفیت آب‌های داخلی مانند طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه آبریز مشرف به منطقه سیستان باید برای حل ریزگردها بهره ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما