استفاده ۷۵ درصد از خانواده ها از نرخ غیر رسمی سرویس مدارس

۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۱۹:۴۵:۰۵
کد خبر: ۱۳۸۶۲۳۵
استفاده ۷۵ درصد از خانواده ها از نرخ غیر رسمی سرویس مدارس
رئیس اداره امور مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: اکنون به صورت غیررسمی سرویس مدارس با نرخ توافقی اولیاء و رانندگان به کارگرفته می‌شود ‌و بالغ بر 75 درصد خانواده‌ها سرویس مدرسه را استفاده می‌کنند، اما نرخ، غیررسمی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ با بازگشایی مدارس پس از 3 سال وقفه از آموزش حضوری مسائل مختلفی برای آمادگی دانش آموزان به مدرسه  لازم است که با  وجود افزایش تورم مشکلات در تهیه نوشت افزار ، روپوش مدارس و سرویس مدارس بیشتر از سالهای پیش به چشم می خورد. هزینه های یک دانش آموزبرای ورود به سال تحصیلی 1401 دو میلیون و پانصد هزار تومان تخمین زده شده است و این درحالی است که قیمت روپوش مدرسه دولتی 330 و مدارس غیرانتفاعی 385 هزار تومان می باشد ، قیمت کوله پشتی‌هادر بازار  از حدود  250 هزار تومان شروع وتا 2 میلیون و نیم، قیمت جامدادی از 15 هزار تومان تا 700 هزار تومان و قیمت دفتر ها از 20 هزار تا 200 هزار تومان  دربازار به فروش می رسد و این نرخ قیمت ها به والدین دارای دانش آموز فشار اقتصادی زیادی راوارد می کند.

امروز با گذشت نزدیک به یک ماه است که از شروع سال تحصیلی نرخ متغیر سرویس مدارس  و همچنین به دلیل 3 سال وقفه بسیاری از رانندگان سرویس در شغل دیگری کار می کنند  وکمبود سرویس مدارس ازدیگر مشکلاتی است که والدین را کلافه کرده است ، براساس کارگروه ماده 18 آیین‌نامه سرویس مدارس که متشکل از تاکسیرانی، نماینده انجمن اولیاء و مربیان و آموزش و پرورش است، پیشنهاد نرخ سرویس مدارس و ارائه آن به شورای شهر است.

ابراهیم نجاررئیس اداره امورمالی اداره آموزش وپرورش با اشاره به برخی مباحث و اخبار منتشرشده درباره سرویس مدارس و اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر نسبت به نرخ سرویس مدارس از سوی خانواده‌ها مطرح شده بود اظهار کرد: برخی مسائل مطرح شده به صورت دقیق طرح موضوع نشده و باعث شد اخبار نادرستی به دست خانواده‌ها برسد.

وی تاکید کرد که رسالت آموزش‌وپرورش نرخ‌گذاری سرویس مدارس نیست و به غلط اینگونه تداعی شده است که ما به بحث نرخ سرویس مدارس ورود کرده‌ایم.

 رئیس اداره امور مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: کارگروه ماده 18 آیین‌نامه سرویس مدارس، مسئولیت ساماندهی سرویس مدارس را برعهده دارد که آموزش‌وپرورش یک عضو آن است. روال کار اینگونه است که معمولا کارگروه ماده 18، نرخ پیشنهادی خود را جهت بررسی و تایید به شورای شهر ارسال و شورای شهر بعد از تصویب به فرمانداری می‌فرستد تا ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، نرخ شهریه را تعیین و اعلام نمی کند گفت: سامانه ثبت نام سرویس مدارس آموزش و پرورش شهر تهران نیز یک سامانه نظارتی است. 

نجار ادامه داد: اطلاع‌رسانی درباره نحوه استفاده از سامانه انجام شده است. سامانه sns.tehranedu.ir یک سامانه نظارتی است و در حال حاضر نیز هیچ مشکلی برای ورود به سامانه و انجام ثبت‌نام وجود ندارد.

رئیس اداره امور مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره افت و خیز و تغییرات قیمتی نرخ سرویس مدارس و گلایه‌هایی که به همراه داشت توضیح داد و گفت: طبق آیین نامه قانونی، وظیفه شورای شهر بررسی نرخ پیشنهادی کارگروه ماده 18 است، اما آنها بدون بررسی و دریافت پیشنهاد، در اسفندماه سال گذشته، نرخی را تصویب کرده بودند و فرمانداری نیز همان نرخ را برای مهرماه جاری تصویب و ابلاغ کرد؛ در حالی که نرخ تعیین شده برای رانندگان سرویس مدارس، با وضعیت فعلی همخوانی ندارد و رانندگان از آن استقبال نکردند.

وی اضافه کرد که نرخ مصوب، نرخی بود که روی آن کار کارشناسی و مطالعات صورت نگرفته بود. 

رئیس اداره امور مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران درپاسخ به اینکه «با تفاسیر موجود و بدون سرویس ماندن بسیاری خانواده‌ها با گذشت چندین روز از آغاز سال تحصیلی آیا بازنگری در نرخ شهریه و امکان توافق سرویس مدارس با اولیاء وجود دارد؟ چه راهکارهایی در این زمینه به کار گرفته شده است؟ » گفت: اکنون به صورت غیررسمی سرویس مدارس با نرخ توافقی اولیاء و رانندگان به کارگرفته می‌شوند. اخیرا جلسه‌ای تشکیل شده و در آن جلسه هم تلویحا به نرخ توافقی میان خانواده و سرویس مدرسه رضایت داده‌اند.

نجار افزود: ما تعیین نرخ شناور تعادلی که از یک سو مورد رضایت خانواده و از سوی دیگر منصفانه باشد را پیشنهاد دادیم که در جلسه کارگروه ماده18  در روز 12 مهر مطرح و تصویب و برای شورای شهر ارسال شده است.  بالغ بر 75 درصد خانواده‌ها سرویس مدرسه را استفاده می‌کنند، اما نرخ، غیررسمی است.

وی بر ضرورت اصلاح آیین نامه سرویس مدارس تاکید کرد و گفت: ما پیشنهاداتی در این زمینه ارائه داده‌ایم از جمله اینکه نامه نگاری با وزیر آموزش  و پرورش انجام دادیم تا آیین نامه سرویس مدارس اصلاح شود و به این ترتیب نقش اجرایی از دوش آموزش‌وپرورش برداشته و کامل به نهادهای مربوط و خانواده ها سپرده شود و ما تنها نظارت کنیم. مقدمات بازنگری در آیین نامه فراهم شده است. 

رئیس اداره امور مالی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره پیشنهاداتی مبنی بر اینکه خانواده‌ها و معلمان هم در صورت امکان به عنوان سرویس مدرسه وارد شوند گفت: این کار اهانت به معلمان است. یک توصیه مهم هم به خانواده‌ها دارم؛ خانواده باید به سرویس و راننده مجاز اکتفا کند تا بتوانند برچسب سرویس دریافت کنند. اگر خانواده ها به سمت سرویس غیرمجاز بروند ممکن است تبعاتی داشته باشد

نرخ سرویس  به مدارس ابلاغ شده شده است ولی به دلیا عدم وجود کارشناسی ومطالع به وضع اقتصادی کنونی  ازسوی سرویس های مدارس استقبال نشده است و نرخ موجود رد مدارس غیر رسمی و توافق بین خانواده ها و رانندگان است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز