آیا نمره منفی تخلف رانندگی از سوابق گواهینامه پاک می‌شود؟

۱۴۰۱/۰۷/۲۴ - ۲۳:۰۰:۰۷
کد خبر: ۱۳۸۷۳۱۴
آیا نمره منفی تخلف رانندگی از سوابق گواهینامه پاک می‌شود؟
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ توضیحاتی درباره نحوه پاک شدن نمرات تخلف رانندگی از سوابق گواهینامه ارائه کرد.

سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا درباره تاثیر نمرات منفی در سوابق گوهینامه های رانندگی اظهار داشت: متاسفانه در کشورمان زیاد از حد ناز راننده متخلف را می کشیم، راننده ای که نمرات منفی در رانندگی دارد نباید به راحتی بتواند رانندگی کند و باید برخی محدودیت های اجتماعی را هم به عنوان جریمه تحمل کند تا در نهایت رفتارش اصلاح شود.

وی افزود: در خیلی از کشورهای توسعه یافته برخوردهای قاطع با راننده متخلف انجام می دهند زیرا برای اقتصاد کشورشان و جان افراد اهمیت بالایی قائل هستند.

تصادف

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: ضربه ای که اقتصاد یک کشور از تصادفات می بیند بسیار زیاد است لذا پیشگیری باید در اولویت باشد؛ شرکت های بیمه گر هم از افزایش تصادفات متحمل خسارات می شوند؛ متاسفانه در زمینه پیشگیری فعالیت چشمگیری نداشته ایم.

سرهنگ شریفی درباره نمره منفی رانندگان متخلف گفت: نمره منفی سه مرحله دارد؛ در مرحله اول اگر راننده ای جمع نمرات منفی اش به عدد 30 برسد که البته خیلی دور از دسترس نیست و ممکن است ظرف مدت 15 دقیقه و با انجام چند تخلف نظیر سرعت و سبقت و مکالمه با تلفن همراه و عبور از چراغ قرمز به عدد نمره منفی 30 برسد سه ماه گواهینامه راننده ضبط شود.

تصادف

وی ادامه دارد: وقتی گواهینامه یک راننده ضبط می شود یعنی طبق قانون راننده گواهینامه نداشته و حق رانندگی ندارد و اگر حادثه ای پیش بیاید و تصادفی اتفاق بیفتد و پلیس استعلام آنلاین گواهینامه بگیرند و سیستم اعلام کند که گواهینامه راننده ضبط و توقیف شده، شرکت بیمه هیچگونه جبران خساراتی انجام نمی دهد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: وقتی که توقیف گواهینامه رانندگی و 30 نمره منفی در کارنامه راننده وجود داشته باشد طبق قانون 15، شرکت بیمه می تواند برای استرداد تمام یا بخشی از دیه به سراغ راننده متخلف بیاید و مطالبه بخشی از خسارات وارده به خودروی غیر مقصر کند.

تصادف زنجیره ای عجیب امروز در جاده مخصوص کرج

وی افزود: در مرحله دوم و در صورت تکرار تخلفات از سوی راننده و بعد از گذشت سه ماه و عدم اصلاح رفتار رانندگی و کسب 25 نمره منفی، این بار گواهینامه راننده برای مدت 6 ماه ضبط و توقیف می شود.

سرهنگ شریفی گفت: در مرحله سوم اگر راننده 20 نمره منفی دیگر کسب کند گواهینامه آن فرد ابطال می شود و بعد از گذشت یکسال باید به آموزشگاه رانندگی مراجعه و ثبت نام کرده و مجددا آزمون های تئوری و شهری را انجام دهد تا گواهینامه جدید دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه باید سختگیری ها در کنترل رانندگان متخلف را بیشتر کرد خاطرنشان کرد: قوانین ما را به سمت انسان محور بودن و تغییر رفتار سوق می دهد؛ پیشتر اینگونه بود که جریمه روی پلاک خودرو بود ولی هم اکنون جرایم روی کد ملی رانندگان و گواهینامه آنان است؛ برای دوربین های نظارتی و کنترل ترافیک فقط پلاک خودروی متخلف ملاک است و پیامک جریمه برای مالک خودرو می رود.  

تصادف

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درباره شرایط پاک شدن نمرات منفی تخلف رانندگی از گواهینامه گفت: اگر راننده ای به مدت 6 ماه هیچ گونه تخلفی نکند نمره منفی از گواهینامه پاک شده و بلااثر می شود؛ با این حال برخی افراد به صورت ناخودآگاه هنگام رانندگی در جاده ممکن است سرعت خودرو مقداری از قانون تعریف شده طبق قانون بیشتر شود که شاید جریمه هم بشود و نمره منفی هم در گواهینامه فرد ثبت شود اما فرد دائم التخلفی نیست؛ برخی افراد از اینکه جریمه شده و نمره منفی در گواهینامه آنان ثبت شود ناراحت شده و آنرا یک لکه سیاه در رانندگی تلقی می کنند ولی برای درصدی از رانندگان مهم نیست که جریمه شده و یا نمره منفی در گواهینامه آنان ثبت شود و اتفاقا اکثر حوادث رانندگی متعلق به این رانندگان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عابرین پیاده در حوادث رانندگی مقصر شناخته می شود اظهار داشت: گاهی اوقات عابر پیاده به تکلیف قانونی خود عمل نکرده و عرض آزاد راه و بزرگراه را طی می کند؛ وقتی عابر پیاده از یاده رو نمی رود و از خط کشی عبور نمی کند از روی پل نمی رود و عابر مقصر شناخته می شود؛ برخی از تصادفات در اثر سهل انگاری عابر پیاده صورت می گیرد.

تصادف هلیلان

سرهنگ شریفی ادامه داد: در اصلاحیه قانون رانندگی در سال 90-89 به صراحت ذکر شد که اگر عابر پیاده برخی قوانین را انجام ندهد و محل تردد و عبور تعریف شده را اجرا نکند سهم تقصیر دارد و در برگه گزارش تخلف پلیس ذکر می شود.

 وی تاکید کرد: هر چه قوانین رانندگی سختگیرانه تر شود در زمینه کاهش تخلفات تاثیر مستقیم دارد ولی باید برای جان و مال مردم ارزش بالایی قائل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز