کمبود ۵ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت

۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۱۲:۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۴۰۳۵۹۲
کمبود ۵ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: مجموعاً 2300 دستگاه اتوبوس در تهران داریم، به این ترتیب، نسبت به نیاز پایتخت به حداقل 7 هزار دستگاه اتوبوس، با کمبود حداقل 5 هزار دستگاه اتوبوس در تهران مواجه هستیم که با اورهال تعدادی از اتوبوس‌های موجود، می‌توانیم آنها را به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر تذکرات متعددی که به منظور رسیدگی ویژه به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده در صحن شورا و جلسات تخصصی مطرح کرده است، اظهار کرد: انتظار می‌رود که شرکت واحد به وظایف خود به درستی عمل کرده و تعمیرات اتوبوس‌های فرسوده در سطح یک صورت بگیرد و اتوبوس‌ های اورهال شده مطابق گزارش ارائه شده به شورا به چرخه حمل و نقل شهری اضافه شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه تغییر چندانی در بهبود وضعیت اتوبوسرانی در سطح شهر مشاهده نمی‌شود، این امکان وجود دارد که اقدامات صورت گرفته تنها در سطوح پایین مانند رنگ و نقاشی اتوبوس‌ها انجام گرفته باشد و درآنها  تعمیرات اساسی مانند قوای محرکه و موتور، صورت نگرفته است.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه مطابق طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و با استناد به اسناد بالادستی و نیز با توجه به ارزیابی و شناخت از نیاز مردم به وسایل حمل و نقل عمومی، پایتخت کشورمان نیازمند حداقل 7 هزار دستگاه اتوبوس فعال است، تأکید کرد: در حال حاضر، تعداد اتوبوس‌های در حال تردد تهران، 1800 دستگاه اعلام شده است.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه اگر اتوبوس‌هایی را که از رده خارج نشده‌اند اما به دلیل نقص فنی، درون تعمیرگاه‌ها خوابیده‌اند به این تعداد اضافه شوند، مجموعاً 2300 دستگاه اتوبوس در تهران داریم، خاطرنشان کرد: به این ترتیب، نسبت به نیاز پایتخت به حداقل 7 هزار دستگاه اتوبوس، با کمبود حداقل 5 هزار دستگاه اتوبوس در تهران مواجه هستیم که با اورهال تعدادی از اتوبوس‌های موجود، می‌توانیم آنها را به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.
 

وی  با تشبیه موضوع ورود خودروسازان داخلی به مبحث تولید اتوبوس‌های جدید و تأمین قطعات مورد نیاز آنها به داستان مرغ و تخم مرغ، گفت: از یک سو، اعلام می‌شود که چون خودروسازان داخلی، ظرفیت ساخت اتوبوس ندارند، چاره‌ای جز ورود اتوبوس از خارج نداریم و از سوی دیگر، شرکت‌ های خودرو ساز اعلام می‌کنند در زمینه تولید اتوبوس و تأمین قطعات آن، آمادگی کامل دارند تا در صورت انعقاد قرارداد های لازم و پرداخت هزینه‌ های مربوطه، نسبت به تولید اتوبوس و تأمین قطعات مورد نیاز آن اقدام کنند.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه با توجه به مجموع مباحث مطروحه در این زمینه، به این نتیجه می‌رسیم که حق با خودرو سازان است و باید با آنها قرارداد های لازم، منعقد و هزینه‌های مربوطه پرداخت شود تا قادر به ساخت اتوبوس‌های نو باشند، افزود: حتی در مواقعی با استفاده از ظرفیت CKD شرکت‌های خودروساز، می‌توان برای خرید اتوبوس از خارج اقدام کرد.
 
 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بر این اساس، هر گونه بهانه‌ای مبنی بر اینکه خودروسازان داخلی، توانایی ساخت اتوبوس‌های مورد نیاز را ندارند، فرضیه‌ای غلط است.
 
انتهای پیام/
نظر شما