بن بست گردشگری در قطر/ چرا سازه‌های پاویون گردشگری ایران برگشت خورد؟

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۰۵:۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۴۱۲۶
یکی از برنامه های وزارت گردشگری برای جام جهانی در کنار سایر برنامه های تدارک دیده شده، راه اندازی پاویون گردشگری با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری و آشنایی گردشگران ورزشی با میراث فرهنگی ایران بود.

خبرگزاری برنا - سعیده اسدیان: جام جهانی قطر فرصت مغتنمی برای معرفی فرهنگ و میراث ایران به مردم کشورهای جهان بود، آن هم در شرایطی که روز به روز تبلیغات گسترده ای در راستای ایران هراسی انجام می شود!

این رویداد به عنوان یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های ورزشی از ۲۹ آبان ماه کار خود را آغاز کرد، اما متأسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی های مناسب و عدم همکاری طرف خارجی، مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نتوانستند به وعده های خود در راستای استفاده از این فرصت طلایی جامه عمل بپوشانند.

پنجم آبان ماه سال گذشته علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور در جمع روسای صنوف، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی که با هدف بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از فرصت رویداد بین‌المللی جام‌جهانی ۲۰۲۲ برگزار شده بود، گفت: «برگزاری رویداد جام‌جهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهره‌مندی از این مهم فراهم آورده است که تمرکز و برنامه‌ریزی در مورد این موضوع می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی برای بخش‌های مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور به همراه داشته باشد.»

وی با اشاره به زمان برگزاری رویداد جام‌جهانی ۲۰۲۲ در فصل پاییز یادآور شد: «با توجه به اینکه مدت زمان برگزاری مسابقات در ایام غیرپیک گردشگری ایران است؛ از این رو ارائه بسته‌های سفر متشکل از محصولات متمایز همانند اقدامات ماجراجویانه، ورزش‌های زمستانی، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشورمان می‌تواند سبب جذب تماشاگران و عامل ورود گردشگرانی شود که در ایام برگزاری جام جهانی به کشور قطر سفر خواهند کرد.»

شالبافیان همچنین یک ماه بعد یعنی در تاریخ 16 آذرماه 1400 در سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با اعلام آمادگی تمامی دستگاه‌های مرتبط برای جذب گردشگر و معرفی ایران، بر اجماع برطرف کردن مشکلات زیرساختی مربوط به جذب گردشگر تاکید شد. وی با تاکید بر اینکه معرفی ایران باید در صدر اولویت‌ها قرار گیرد، گفت: «یکی از فرصت‌های جام جهانی معرفی مقاصد نزدیک کشور میزبان است و ما نیز از این فرصت باید برای مقابله با ایران‌هراسی استفاده کنیم.»

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (6)

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم 18 خردادماه سال جاری و در حاشیه جلسه هیأت دولت بر استفاده حداکثری از ظرفیت های گردشگری جام جهانی قطر تأکید کرد.

وی همچنین در دومین نشست هماهنگی با موضوع حضور تیم ملی ایران در جام جهانی که با حضور تعدادی از وزرا برگزار شده بود، با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های ما فعال کردن گردشگری دریایی است، گفته بود که در همین رابطه کشتی بزرگ و تفریحی که می‌تواند 2 هزار نفر را جابه‌جا کند امروز آماده فعالیت است و برای پهلو گرفتن این کشتی در قطر، منتظر پاسخ دوحه هستیم اما به دلیل عدم تحقق وعده های طرف خارجی همه این ها اجرایی نشد.

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (7)

تقریباً یک ماه مانده به جام جهانی، جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتل داران ایران در گفت وگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری برنا از عدم رزرو هتل ها برای بازی های جام جهانی قطر خبر داد و گفت: «ما از 6 ماه پیش اعلام کردیم که با 20 هزار تخت برای هر نفر شب آمادگی پذیرش مسافران جام جهانی قطر را داریم اما تا الان یک نفر هم رزرو نداشته است.»

وی با بیان اینکه ما امسال گردشگری ورزشی خارجی نداریم، افزود: «آمدن به ایران شرایطی دارد، مثلاً اعلام شده کسانی در ایام جام جهانی اجازه ورود به خاک قطر را دارند که حداقل بلیت یکی از بازی ها را داشته باشند. متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی دستگاه های مربوطه، ما موفق به دریافت سهمیه و فروش بلیت نشدیم، حتی برای کیش هم ما مسافر نداریم و تنها تعداد محدودی گردشگر داخلی قرار است از این ظرفیت استفاده کنند که آن هم با سهمیه فدراسیون است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع ناشی از اتفاقات اخیر در کشور نیست؟ گفت: «که بخواهد رزرو انجام دهد باید از سه ماه قبل اقدام کند، بنابراین ارتباطی با وقایع اخیر نداشت و فرصتی طلایی بود که ما از دست دادیم.»

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (3)

یکی دیگر از برنامه های وزارت گردشگری برای جام جهانی راه اندازی پاویون گردشگری با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری و آشنایی گردشگران ورزشی با میراث فرهنگی ایران بود که آن هم به بن بست خورد.

قرار بر این بود که وزارت گردشگری سکوی ایران را در مساحتی 200 متری در یکی از سواحل راه اندازی کند اما پیگیری های خبرنگار گردشگری برنا نشان می دهد سازه های ارسالی از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای راه اندازی این پاویون به ایران به دلیل عدم موافقت قطر برای اجرای پروژه، برگشت خورده و وزارت گردشگری در محوطه ای 2 هزار متری مجبور به معرفی فرهنگ ایران شده است.

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (4)

مریم جلالی، معاون صنایع دستی و رئیس ستاد قطر در گفت وگو با خبرنگار گردشگری برنا دلیل این امر را محدودیت ایجاد شده از سوی کشور قطر به دلیل موضوعات امنیتی عنوان کرد و گفت: قرار بر این بود که سکوی ایران در ساحل کورنیش راه اندازی شود اما 7 کشور از سوی کمیته فیفا عزل شدند که ایران هم جزو این 7 کشور بود.

وی افزود: راه اندازی غرفه های صنایع دستی پلن دوم ما در قطر بود و بنا داشتیم با حضور بخش  خصوصی نمایشگاهی را آنجا داشته باشیم اما پس از این اتفاق معرفی فرهنگ ایران را به کتارا منتقل کردیم.

جلالی تصریح کرد: ما دو تورگردان به قطر اعزام کردیم که ایران را برای گردشگران پرزنت می کنند و کمپین ایران با شکوه هم آنجا در حال اجراست، همه ظرفیت های ایران در قالب فیلم پخش می شود. پروتکل های فیفا از حیث ورود مواد غذایی پروتکل های سختی محسوب می شود به همین جهت برای انتقال مواد غذایی اجازه ای نداشتیم اما در ویدئو مال و شوروم ها که مشترک با وزارت ارشاد بوده تمام ظرفیت های فرهنگی ما در حال معرفی است.

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (5)

این در حالی است که امید شریفی مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در گفت وگو با خبرنگار گردشگری برنا دلیل بازگشت سازه ها را مخالفت قطر با طرح ایران اعلام کرد و گفت: در پی تلاش هایی که وزارت گردشگری و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حدود 2 ماه قبل از جام جهانی انجام دادند طرح غرفه ایران در زمان مشخصی که فدراسیون بین المللی فوتبال اعلام کرده بود به فیفا اعلام شد و مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: پس از موافقت، بچه های ما ساخت غرفه ایران را که نمادی از پاسارگاد بود آغاز کردند، پس از ساخت سازه ما آن را به قطر ارسال کردیم اما فیفا علی رغم موافقت و تایید اولیه، با اعلام اینکه قوانین حاکم بر قطر طرح را به عنوان یک مقبره شناخته، از نصب سازه جلوگیری کرد.

شریفی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر برنامه های ما متأثر از این نماد بود عملاٌ مابقی سازه ها هم مورد استفاده قرار نگرفت، در واقع سازه ها به موقع ارسال شده اما گیر کار مخالفت با نماد پاسارگاد بوده است.

بعد از اینکه اجازه نصب ندادند ما سناریوی شماره 2 را که برای موارد از پیش تعیین نشده در نظر گرفته بودیم پیاده کردیم که شامل معرفی صنایع دستی، برنامه های فرهنگی و معرفی فرهنگ و تمدن ایران در منطقه کتارا شد.

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (2)

این در حالی است که بر اساس مشاهدات خبرنگار اعزامی برنا به قطر، مجموعه ای که به نام ایران در یک محوطه 2 هزار متری فعال شده، ضعف بزرگی دارد و آن این است که هیچ نام و نشان مشخصی ندارد و نمادی در محوطه بیرونی برای بازدید مشاهده نمی شود.

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (9)

به نظر می آید بسیاری از برنامه های وزارت گردشگری در جام جهانی همچون تردد مسافران جام جهانی با کشتی سانی به دلیل عدم همکاری قطری ها لغو شد اما دولت قطر یکی از بهترین و زیباترین نقاط گردشگری دوحه در منطقه کتارا را در اختیار ایران قرار داد که امکان معرفی بهتر جاذبه های گردشگری ایران در آن وجود داشت اما عمده فعالیت ها در این غرفه به صنایع دستی محدود شد.

غرفه+گردشگری+ایران+در+جام+جهانی+قطر (13)

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه